Dojmy z autosalonu v Paříži: Jsou budoucností automobilů SUV na elektřinu?

Automobilky představily na pařížském autosalonu své nové modely i budoucí koncepty. Jaké trendy v osobní přepravě letošní ročník přinesl? Ukazuje se několik směrů – jedním z nich je čím dál větší zájem o modely SUV, druhým je hledání alternativního pohonu. Ideální cestou se v tomto případě pro mnoho automobilek stává hybridní ústrojí. Dojmy z přehlídky představuje redaktor ČT Viktor Tamayo.

Automobilky objevily díru na trhu – SUV modely. Ještě před pár lety se mnoho lidí (nejen v České republice) divilo, jak Američané mohou jezdit v tak velkých autech a navíc s automatem. Netrvalo dlouho a móda (pseudo)offroadů je tady.

Prodeje v segmentu SUV stále rostou a značky se snaží zaplnit i tu nejmenší skulinku na trhu. Nabídka se táhne od malých kompaktních „esúvéček“, do kterých nenaložíte kočárek, až po velké pro 7 lidí. Většina značek v Paříži uvedla alespoň jedno nové nebo modernizované SUV.

Pozadu nezůstává ani Škoda. Mnoho českých zákazníků si oblíbilo model Yeti. Ten je dokonce stále velmi populární a žádaný. Mladoboleslavská automobilka pochopitelně nechce zůstat pozadu a v Paříži představila ve výstavní premiéře Kodiaq. Ten může být až sedmimístný a bude na vrcholu nabídky SUV modelů Škody. Ty budou celkem tři. Yetiho (příští generace dostane stejný základ jako Seat Ateca, který se také vyrábí v Kvasinách) doplní v příštích letech ještě jedno menší „esúvé“.

obrázek
Zdroj: ČT24

Kodiaq je pro Škodovku důležitým modelem. Jednak nabízí slušný vnitřní prostor (i když třetí řada sedadel je opravdu jen nouzová) a výbavu za rozumnou cenu. Až se za to někteří koncernoví sourozenci na svou mladoboleslavskou „sestru“ zlobí. Ale Kodiaq také může okřídlený šíp vystřelit na americký trh. V rozhovoru pro web Autoperiskop.cz to v Paříži potvrdil šéf Škody Auto Luboš Vlček.

Zároveň ale přiznal, že automobilka o vstupu do USA stále ještě není rozhodnuta. Jenže poté, co Volkswagen v zámoří ztratil kredit kvůli aféře „dieselgate“, by mohla česká značka s Kodiaqem nahradit nabídku modelů VW a do budoucna třeba i vrátit pošramocenou pověst celému mateřskému koncernu.

Soumrak spalovacích motorů

Druhým trendem, který byl na Autosalonu v Paříži k vidění, jsou auta na alternativní pohon. Jeden z kolegů novinářů v nadsázce prohlásil: „Příště už snad nebudou představovat žádné auto se spalovacím motorem“. Je zajímavé, jak rozdílně se automobilky dívají na blízkou budoucnost. V roce 2020 vstoupí v platnost přísné emisní limity Evropské unie a inženýři tak budou mít co dělat, aby je při současných technologiích dokázali splnit.

Dobře je na tom Toyota, která už v 90. letech začala pracovat na hybridním ústrojí. Prius se stal velmi populární a dnes už japonská značka svůj velmi spolehlivý a dobře fungující systém vylepšuje a montuje do většiny svých modelů. SUV nevyjímaje. Právě v hybridním ústrojí vidí Toyota budoucnost. Navíc, investice do vývoje hybridu už se jí dávno vrátila.

Japonci ale sázejí také na vodík, viz model Mirai. Palivové články vyrábějí elektřinu pro elektromotor a teoreticky, pokud se takové auto připojí k domu, může vůz posloužit jako zdroj energie. Taková mobilní elektrárna, která jako odpad produkuje pouze vodu, teoreticky dokonce pitnou.

obrázek
Zdroj: ČT24

Koncern Volkswagen zase sází na elektřinu. Sice má v současnosti v nabídce řadu modelů na CNG – stlačený zemní plyn, ale i v Paříži představený koncept I. D. jasně ukazuje, jakým směrem míří. Do roku 2025 chce koncern prodávat milion aut s elektromotorem ročně.

Rychlejšímu rozšíření elektromobilů podle Daniela Haranta, vedoucího divize VW osobní vozy, zatím brání nedostatečná (finanční) podpora státu. Za příklad uvádí skandinávské země, kde je na nákup ekologického vozu poskytována (mnohdy výrazná) dotace.

Také Mercedes představil v pavilonech pařížského výstaviště koncept středně velkého SUV s označením EQ, což je zkratka pro elektrickou inteligenci. Pod kapotou má dva elektromotory. Poháněny jsou obě nápravy, každý motor roztáčí jednu a dojezd na jedno nabití by měl být až 500 kilometrů. Zrychlení z nuly na sto pak dokonce pod pět sekund. Za tři roky by měl jít do sériové výroby. Automobilka s hvězdou ve znaku už nicméně nabízí několik elektromobilů. Koncept EQ stojí ale na speciální platformě přímo určené pro elektromobily.

Největší rival Mercedesu, automobilka BMW, nabízí rovnou několik modelů s elektrickým pohonem. I3 pro „běžné“ zákazníky a i8 pro ty sportovně založené. Reálně s i3 ujedete 200 kilometrů.

Opel zase v Paříži ukázal modernizovaný model Ampera. Tento elektromobil zvládne dopravit svou posádku do vzdálenosti 500 km. To už je slušná hodnota, která nebrání ani v cestování třeba někam k moři. Stejně je dobré se po cestě zastavit na kávu a něco k zakousnutí. Než je oběd snězen, je i nabito na 80 procent.

Jenže v celém koncernu GM ještě dieslové motory neodepsali. PR manažer Opel ČR Martin Hejral poukazuje na skutečnost, že před nedávnem Opel postavil zcela novou továrnu na vznětové pohonné jednotky v Maďarsku. Navíc poplašné zprávy o nedostatku ropy se ukázaly jako liché.

obrázek
Zdroj: ČT24

Jisté je v současnosti jedno. Spalovací motory, tak jak je známe dnes, mají své fyzikální limity. A pokud (nejen) EU bude stále zpřísňovat emisní normy, nelze s benzinovými a dieselovými jednotkami počítat do budoucnosti. Buď někdo přijde s přelomovým řešením, které výrazně sníží nežádoucí zplodiny, nebo se výrobci aut budou muset vydat alternativní cestou.

Hybridní ústrojí – nejčastěji benzinový motor v kombinaci s elektrickým – je proto pro mnoho automobilek ideální cestou. I z toho důvodu v Paříži najdete u většiny automobilek alespoň jeden hybridní vůz. Aut s motorem na osm a více válců je pomálu. I monoposty Formule 1 pohání benzinová šestiválcová „jedna-šestka“ spojená s elektromotorem. Tedy hybrid. Jsme tak na konci jedné éry? Bezpochyby ano.