Národní filmový archiv digitálně restauroval veselohru Kristian s Oldřichem Novým v hlavní dvojroli. Premiéru v biografech měl snímek týden po vypuknutí druhé světové války, nyní se do kin opět vrací.
Zavřete oči, přicházím. Do kin se vrací milovník Kristian
Poněkud všední, ženatý zaměstnanec cestovní kanceláře Alois Novák si jednou za měsíc vyrazí do luxusního baru, kde si hraje na světáckého svůdce Kristiana. Protože „jen pro ten dnešní den stojí za to žít“. Aloisův dvojí život se ale začne komplikovat, když jednoho takové večera okouzlí Zuzanu v podání Adiny Mandlové. Ta se rozhodne identitu tajemného muže vypátrat.
Veselohra pomůže zapomenout na dobu
Režisér Martin Frič při psaní scénáře vycházel z francouzské divadelní hry, která se s úspěchem u diváků hrála v divadle na pražských Vinohradech. Na jevišti krásku z vyšší společnosti hrála Nataša Gollová. Ve filmu jí připadla role zakřiknuté manželky.
První diváci se Kristianovými nesnázemi bavili 8. září 1939. Týden od vypuknutí druhé světové války a několik měsíců poté, co z někdejšího Československa po obsazení Hitlerovými vojsky zbyl protektorát Čechy a Morava. „Pro český filmový průmysl Kristian trochu předznamenal, že určující a důležitá bude veselohra, která válečné dění vytěsňuje,“ poznamenala filmová historička Šárka Gmiterková.
Dobu, ve které Kristian vznikal a byl uveden, současným divákům v kinech přiblíží archivní záběry. „Máme dochovanou původní verzi týdeníku Aktualita, který vyšel jen týden po premiéře,“ upřesnil ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.
Doba se měnila, Kristian zůstal
Kristian se natáčel za protektorátu v ateliéru na Barrandově. Štáb ho dokončil za tři týdny, pak museli filmaři studio na požadavek Němců vyklidit. Oldřich Nový se stal hvězdou protektorátního stříbrného plátna, osobní život ale neměl lehký. Odmítl se rozvést s fotografkou Alicí Wienerovou, přestože byla židovského původu. Na podzim 1944 musela odejít do terezínského ghetta a internován byl i Nový, skončil v saském pracovním táboře Osterode.
Oba se vrátili, ale filmaře začala zajímat v duchu měnící se doby jiná témata. Kristian se navíc na chvíli ztratil z očí kvůli spojení s herečkami Mandlovou a Gollovou, obviněnými z kolaborace. Později ale patřil k oblíbeným „filmům pro pamětníky“ – a Oldřich Nový pro mnohé zůstal především Kristianem.
„Nechceme ho takzvaně přečistit, aby vypadal jako nový film. Chceme zachovat původní charakteristiky. Odstraňujeme jenom poškození a špíny, které vznikaly na materiálu v pozdější době,“ uvedl Bregant k digitálnímu restaurování Kristiana. Diváci tak veselohru uvidí v kinech v podobě jako publikum před pětaosmdesáti lety.