Češi se za protektorátu chtěli v kinech bavit. A i Němci chtěli, ať se baví

Zřízení protektorátu Čechy a Morava zasáhlo do všech oblastí okupované země. Neminulo ani filmový průmysl, tím spíš, že nacisté si velmi dobře uvědomovali sílu filmu coby nástroje propagandy. Jak se tuzemská kinematografie s příchodem okupantů proměnila, přibližuje v rozhovoru filmový historik Pavel Taussig.

Projevovalo se ohrožení národa a sílící německý vliv už v období takzvané druhé republiky, tedy po podpisu mnichovské dohody? 

Za druhé republiky už bohužel vyvřel naplno antisemitismus. Třeba židovským lékařům a právníkům bylo zabraňováno, aby vykonávali své profese. Z Národního divadla byl kvůli židovskému původu vyhozen Hugo Haas. Ještě před okupací, což se pak oficiálně zahlazovalo, aby to vypadalo, že ho vyhodili až Němci. Nesměly se hrát žádné filmy od židovských tvůrců, například z kin byla stažena Bílá nemoc, kterou režíroval Haas. Zakázán byl i Jánošík a filmy Voskovce a Wericha. Na tuhle situaci pak Němci plynule navázali.  

Za jak dlouho po vyhlášení protektorátu dokázali okupanti získat vliv nad českým filmem?

Ze všeho nejdříve se snažili zmocnit produkčně-výrobní základny, to znamená hlavně barrandovských ateliérů. Na jedné straně českou kinematografii využívali a zneužívali k propagandě. Chtěli, aby se točily filmy veseloherního charakteru nebo s národní tematikou, aby to působilo, že se tady vlastně nic neděje a válka je daleko.

Obsazovanost herců za protektorátu
Zdroj: ČT24/Český hraný film a filmaři za protektorátu (Lukáš Kašpar)

Na druhou stranu chtěli českou produkci srazit do kolen, což se jim záhy podařilo. S každým rokem klesala produkce českých filmů. Z původních čtyřiceti, padesáti premiér ještě těsně před začátkem protektorátu se nové filmy dostaly postupně k počtu, který by se dal spočítat na jedné ruce.  

Německá cenzura začala působit až v září 1939, do té doby nepopulární záležitosti vykonávali Češi. Němci brzy vycítili, že na Čechy platí přístup cukr a bič. Cukrem bylo zachování produkce zábavných filmů. Třeba film Kristián měl premiéru týden po vypuknutí druhé světové války, a přesto se tlačily u pokladen fronty diváků. Myslím si, že v jiných státech by se něco takového nemohlo stát. Češi se chtěli bavit.  

Dovolili Němci také, aby ve filmech hráli stejní herci jako před protektorátem? Jak moc se zákazy týkaly jmenovitě konkrétních tvůrců a herců?

Točit samozřejmě nesměli ti, kdo byli židovského původu, ale jinak ostatní v podstatě, pokud se třeba nezapojili do odboje nebo podobně, filmovat mohli. Tam se to nijak výrazně nečistilo.

Důležité je zdůraznit, že už na začátku těchto tragických dob se sešla bývalá Československá filmová společnost. Předsedal jí velmi statečný a charakterní člověk Vladislav Vančura, později se vzdal předsednictví. A ten řekl: Podívejte se, teď se musíme jednoznačně rozhodnout, jestli v nastalém okupačním prostoru budeme dál točit české filmy. Na jedné straně tak Češi uslyší češtinu a uvidí své oblíbené herce, ale na druhou stranu budeme okupační mocí tlačeni do kolaborace.

Těsně zvítězil názor, že se v tvorbě bude pokračovat, ale Vančura říkal: Teď pozor, teď si každý z nás musí osobně vyřešit problém přístupu. Aby neuhnul. A Vančura neuhnul. Když dostal nabídku, aby natočil životopis Bedřicha Smetany, což byla jeho touha, ale byl tam lišácký dovětek, že film ukáže Smetanovu hudební závislost na Wagnerovi, tak tuto nabídku ignoroval. Nebo nejel na výpravu zástupců české kultury do Říše. Mnozí se ale tomu nátlaku neubránili. 

Propaganda cílila na diváka v kinech především prostřednictvím filmových týdeníků. Jak ji Češi vnímali?

V týdenících se ukazovaly úspěchy na frontě a podobně. Češi je zpočátku ignorovali, chodili do biografů později, aby se týdeníkům vyhnuli. Němci okamžitě vydali příkaz, že se se začátkem promítání týdeníku zavřou kina, tedy kdo chce vidět i ten následný program, tak už tam musí sedět. Ale jinak kulturní politika okupační moci spočívala v povolení natáčet ideologicky nezávadné filmy, aby se budil dojem, že v protektorátu je všechno poklidné, lidé ať se v kinech baví nebo si při národních tématech, jako Pantáta Bezoušek a Babička, trošku i popláčou, ale ráno ať jsou připraveni u strojů a vyrábí munici pro wehrmacht.

9 minut
Filmový historik Pavel Taussig: Češi se chtěli bavit
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Krejčík a Balzerová jsou Harold a Maude

V pražském Studiu DVA nastudovali nově černou komedii Harold a Maude o lásce a přátelství dvou protikladných postav. V titulních rolích se na jevišti potkávají Eliška Balzerová a Daniel Krejčík.
před 15 hhodinami

Americký magazín označil Jakuba Hrůšu za dirigenta roku 2026

Nejstarší americký magazín věnující se klasické hudbě Musical America vyhlásil Čecha Jakuba Hrůšu dirigentem příštího roku. Hrůša, který je v současnosti mimo jiné hudebním ředitelem Královské opery v Londýně, získal prvenství v mezinárodním žebříčku.
před 21 hhodinami

Americký soud uložil lékaři domácí vězení za distribuci ketaminu v případu Perryho

Soud ve Spojených státech uložil osmiměsíční domácí vězení lékaři Marku Chavezovi, který se v případu smrti známého herce Matthewa Perryho přiznal k nelegální distribuci ketaminu, informovala agentura AP. Před dvěma týdny soud poslal na 2,5 roku do vězení lékaře Salvadora Plasenciu, který se předtím přiznal, že Perrymu ketamin v týdnech před jeho smrtí prodal.
16. 12. 2025

Dokument o fotografce Jarcovjákové ztratil šanci na Oscara, má ji ale krátkometrážní Hurikán

Český dokument Ještě nejsem, kým chci být se nedostal do nejužšího výběru na ceny Oscar. Snímek Kláry Tasovské o fotografce Libuši Jarcovjákové, natočený v koprodukci České televize, tak ztratil šanci získat cenu pro nejlepší zahraniční film. Zato krátkometrážní snímek Hurikán českého režiséra Jana Sasky se dostal do užšího výběru v kategorii krátký animovaný film.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Hledání manžela bylo pro hrdinky Jane Austenové víc než lov beze zbraní

Ženy střední a vyšších vrstev, které se musí vyrovnat s pravidly strnulé společnosti své doby, bývaly častými hrdinkami románů Jane Austenové. Od narození dodnes oblíbené spisovatelky uplynulo 16. prosince 250 let.
16. 12. 2025

Ze smrti amerického režiséra Roba Reinera je obviněný jeho syn

Americký režisér Rob Reiner a jeho žena Michele zemřeli v neděli násilnou smrtí ve svém domě v Los Angeles. Informovala o tom v pondělí agentura AP s odvoláním na policejní zdroj, podle něhož policisté vyšetřují útok nožem. Úřady obvinily syna manželů, je ve vazbě. Osmasedmdesátiletý filmař režíroval snímky jako Když Harry potkal Sally, Pár správných chlapů nebo Misery nechce zemřít.
15. 12. 2025Aktualizováno15. 12. 2025

Umělci v politice: Stropnický vedl tři ministerstva, Třeštíková vydržela jen 17 dní

Devatenáctým ministrem kultury za éry samostatné České republiky se stal Oto Klempíř (za Motoristy). Hudebník spojovaný hlavně se skupinou J.A.R. není zdaleka jediným umělcem, který se dostal do vrcholné politické funkce. Hudbu, psaní či film vyměnili za křeslo nejen kulturního resortu třeba Martin Stropnický, Michael Kocáb nebo Helena Třeštíková.
15. 12. 2025

Emoce Toma Smithe vystačily na jeho první sólové album

Britský hudebník Tom Smith vydal své první ryze sólové album. V jeho názvu konstatuje, že ve tmě není nic, co by nebylo i ve světle. Smith je známý jako zpěvák a kytarista skupiny Editors, se kterou je spojen bezmála pětadvacet let.
12. 12. 2025
Načítání...