Snímek Barbie je zatím nejúspěšnějším filmem letošního léta. V Česku novinku za první víkend zhlédlo téměř 120 tisíc diváků. V příběhu slavné panenky, která se z růžového světa dostane do toho reálného, se najdou i české stopy. O zdůraznění jedné z nich se postaral představitel Kena Ryan Gosling.
V Barbie Landu pijí z českých džbánů, „Ken“ Gosling ocenil Karla Zemana
„To provedení připomínalo divadelní hru, staré postupy z němých filmů, vypadalo to jako film od Karla Zemana,“ popsal Ryan Gosling natáčení filmu Barbie ve videu na sociální síti X.
„Dokonce i kulisy v jedné scéně s dopravním prostředkem postavili tak, že vypadaly jako ze starého filmu od Karla Zemana, i když byly na plátně jen čtyři sekundy. Tolik lásky vložené do každého detailu, to pro mě určitě zvýšilo laťku, abych se snažil být co nejlepším Kenem,“ ocenil Gosling.
Práce českého filmaře a výtvarníka už ostatně ovlivnily mnohé světoznámé režiséry, třeba Tima Burtona, Terryho Gilliama nebo Stevena Spilberga a jeho Jurský park. Podobné postupy zaznamenal Gosling i ve snímku Barbie režírovaném Gretou Gerwigovou.
Filmový Ken se s fantazií Karla Zemana seznámil před dvěma lety, kdy v Praze natáčel akční snímek Gray Man. Zašel tehdy i se svou ženou, také herečkou, Evou Mendesovou do muzea nesoucí jméno autora filmové Cesty do pravěku nebo adaptací verneovek.
„Jeden z triků, které Karel Zeman využíval ve svých filmech a můžeme jej vidět i ve snímku Barbie, je kombinace 2D kulis s živým hercem,“ uvedla mluvčí muzea Tamara Petržílová. Například v Cestě do pravěku byl ve skutečnosti mamut jen zhruba metrové zvíře, s perspektivou si pohrálo umístění modelu zvířete do popředí, zatímco herci v lodičce byli od kamery poměrně vzdáleni.
České triky a džbány
Tvůrci Barbie ale využívali také digitální postprodukce, a to i ve spolupráci s českým trikovým studiem UPP. „Při natáčení nebyl k dispozici správný model auta, takže Barbie jezdila v podobném voze a ve 3D se vyrobilo nové auto, které se ‚přepláclo‘ přes to původní,“ prozradil ředitel studia Václav Müller. To do jednotlivých scén dodávalo i oblohu.
V domácnosti Barbie si diváci mohli povšimnout další spojitosti s českou tvorbou – skleněné džbány jsou z kolekce severočeské značky Klimchi.
„Před rokem na konci května nás ze studia Warner Bros. kontaktovali, že se jim líbí naše sklo a potřebují vybavit bar v Barbie domě. Společně jsme se shodli, že naše ručně foukané džbány budou ideální volbou. Bohužel se nám ale zásilka zpozdila na celnici a museli jsme improvizovat, protože produkční tým tlačil čas a potřebovali džbány na natáčení co nejdříve,“ popsal pro server Czechdesign spolupráci na snímku zakladatel značky Klimchi Lukáš Klimčák. Sklo se do ateliéru podařilo nakonec dostat díky obchodním partnerům ve Velké Británii.