Recenze: Kraj světa Tomáše Císařovského

Tomáš Císařovský s každou další výstavou přináší plnější, a přitom extrémně odlišný zážitek. Témata jeho prací, určité série či cykly, dokumentující autorův myšlenkový a analyticky bohatý vnitřní svět, na sebe zdánlivě nenavazují. Trpělivému divákovi však spojení docházejí a všímá si i stále intenzivnější vnitřní barevnosti Císařovského děl.

Císařovského výstavy nemapují a nekopírují časovou linku vzniku oněch námětově ohraničených cyklů, ale pestré, dynamické a hlavně početné prezentace se točí s chronologií tak, že se vždy vracíme k určitému bodu a sledujeme každou skupinu děl jakoby od stanoveného mezičasí.

Po jednom z vrcholů autorovy tvorby, což bezesporu byla odvážná, vnitřně prožitá a nikoliv povrchně spekulativní série okupační vypovídající o přítomnosti až zvrhlých německých odpadkových veličin mezi námi (Praha a Goebbels, Hitler, Heydrich atd.) před pouhými šedesáti lety, a nečekaná, ojedinělá, patrně potřebná studie, analyzující výlet do nitra protektorátního zoufalého prezidenta Háchy, jehož situace a postoje jakoby předznamenaly tisíce podobných osobních tragedií v následujících letech komunistické totality, přichází výlet do zcela jiného vnitřního časoprostoru.

Kraj světa

Galerie VIA ART, Resslova 6, Praha 2.

Po 13-19, Út-Pá 13-18.

Do 30. ledna 2009

S Tomášem Císařovským jsme na Islandu, což je poloha dneškem až zvláštně aktualizovaná, výtvarně pak související s Císařovského peruánskou erupcí před lety. Prezentace v jedné z nejdistingovanějších pražských galerií je komorní, soustředěná, nečekaná, uklidňující, a přitom překvapující. Císařovského až fotograficky dokonalá zpráva nám ukazuje krajinu, o které takřka nikdo z nás zhola nic neví, naše představy posouvá a nečekaně vybarvuje. Přináší podmanivou atmosféru, vzbuzuje údiv, napětí, otázky. Vynucuje si na nás nutnou reakci, reagujeme bombardováni nečekanou realitou a emočností tvůrcových cestovatelských zážitků, vkládaných na místě do paměti pomocí skic či fotografických záznamů.

Svérázné silné barevné vidění, které zajisté Císařovskému přitahuje stále nové diváky, zde slaví další krok na cestě k očekávanému autorskému tvůrčímu finále. Tvarová rozmanitost, až absurdnost islandské krajiny má energii, která v divácích zůstane uložena nečekaně dlouho. Připomíná fantazijní krajiny na pomezí jakési pohádkové post-abstrakce. A není to výstava na deset minut.

Úvodní obraz jednonohé ženy nad vodopádem patrně dlouho zaujme čelné místo v autorově tvorbě. Vsunuté i zjevné významy z tohoto díla činí symbolické kultovní dílo končící neslané-nemastné výstavní polosezony, možnou hračku existenciálních výkladů a polemik. 

Galerie Via Art opět dokázala, že její výběr, způsob prezentace i tvrdohlavost v přesvědčení o nastoupené správné cestě si minimálně hodnotově vyplácí. Ve výstavně chudičké Praze patří k několika málo jistotám.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 13 hhodinami

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
před 14 hhodinami

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
včera v 16:33

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
včera v 12:07
Načítání...