Let's Dance: Revolution aneb Show Must Go On

To nenápadné místo v Miami kousek od South Beach je jejich čtvrť. A tam, ve stínu palem a mrakodrapů, se také odehrává jejich (žánrem hudební romance mnohokrát omletý a také odplkaný) příběh. Je to banální, prvoplánovitá story Shawna a Emily a jejich kámošů, úžasných tanečníků, sdružených v kosmopolitní, undergroundové skupině Banda, od které můžete čekat cokoli a která udeří vždycky tam, kde je hodně vidět a kde to nikdo nečeká. Mají odvahu, mají nápady, mají pocit, že musí udělat něco, aby si jich lidi všimli a začali je už konečně brát vážně (což je koneckonců elementární cíl každého rebelujícího teenagera). Narodili se proto, aby tančili, vlastně jim ani nic jiného nezbývá, neboť nic jiného takhle dobře neumí. A všem zamlklým a zpruzeným vzkazují, že někdy přijdou chvíle, kdy se musíte o svá práva anebo sny poprat, kdy se musíte odvážit pořádně zařvat, aby vás bylo slyšet! Tak, jak to udělali tehdy, na počátku šokované a později se královsky bavící Ocean Drive…

Let's Dance: Revolution je aboslutní déjà vu, kde je do opakovaně provařené dějové šablony dosazeno pár nových tváří a tanečních čísel, při kterých se topoří i auta na ulici. Nic nového, nic objevného, nic, co by tady v předchozích třech dílech téhle rozpohybované teenagerovské série (která volně „alternuje“ se StreetDance) už někdy nějak nebylo. Blbý a ošoupaný příběh tedy zůstává (což zkušeného diváka tohoto žánru nepoloží na lopatky, neboť to očekává), nicméně nové tváře jsou docela sympatické a taneční čísla (opentlená tentokrát viditelným 3D) jsou skvělá. A to zase není až tak špatná zpráva!

Všechno to začalo v roce 2006, kdy režisérka Anne Fletcherová natočila za upocených dvanáct milionů dolarů letní popcornovku, nazvanou Let's Dance, v níž to v Baltimoru mezi hromadou klišé, banalit a předem očekávaných zvratů rozjížděl bytostný rebel Tyler Gage a primabalerína za vodou Nora, která studuje v Marylandské škole umění (výchozí rozestavení figur je se čtyřkou téměř identické).

Teenageři zařičeli, producenti (kteří investovali nějakých dvanáct milionů dolarů) shrábli na celosvětových tržbách okolo 115 a za dva roky šli zákonitě do dvojky. Stejně naivní, stupidní, plytké a klišoidní – nač něco měnit a zbytečně experimentovat, když to tak úžasně právě takhle zabralo poprvé. Jen rebel Tyler byl vyměněn za pouliční tanečnici Andie, která se prodychtila na již zmiňovanou profláknutou Marylandskou školu. Znovu se (na pozadí řídkého dějového backgroundu) tancuje jako o život, opět milovníci žánru hýkají blahem a vložené doláče se několikanásobně kutálejí zpátky. 

Po dalších dvou letech, v roce 2010, bylo do nového titulku i filmu přidáno 3D, což ho v žádném ohledu neučinilo výrazně lepším. Místo konání: staré skladiště v New Yorku, cíl: vyhrát soutěž World Jam Competition, favoriti: sympatická skupina Piráti, hajzlové, co jim do toho chtějí hodit vidle: konkurenční skupina Samurajové, ústřední hrdinové: streetová hopsanda Natálie a komik Moose, studující tentokrát pro změnu na newyorské univerzitě. Uplynuly tradiční dva roky a je to tu počtvrté…

Totální recyklace žánru pokračuje

I tentokrát je tu ústřední taneční duo, které by se vlastně nikdy nemělo dát dohromady. Do tance umanutá Emily je totiž dcera miliardáře Andersona (buď se stane do konce léta profesionální tanečnicí, nebo přestane pilovat piruety a začne přebírat tátovo impérium), zatímco charismatický vůdce Bandy, tanečník od pánaboha Shawn, dělá lepšího pingla v jednom z Andersonových podniků. Dva mladí, krásní a svojí cestou se deroucí mladí lidé, kteří jsou si souzeni, se tu sešli, díky tanci rozmetali rigidní společenské bariéry a nepochybně udělají všechno pro to, aby i okoralé srdce miliardářovo nakonec zjihlo v dojemném souznění s jejich baletním ploužákem.

Takhle už to v tanečních romancích chodí a také tam nezřídka zpočátku nezávazné hopsání náhle nabyde novou a ušlechtilé poslání nesoucí dimenzi, což se stane i v tomto případě ve chvíli, kdy nenažraný žralok Anderson chce zbourat jejich čtvrť a místo Rickyho podniku (kde se tančí pravá salsa) a dalších sympatických špeluněk, kde jsou doma, tu hodlá postavit moderní hotelové a zábavní centrum.

  • Let's Dance: Revolution zdroj: Bontonfilm
  • Let's Dance: Revolution zdroj: Bontonfilm

Jenomže tohle je také jejich město, a když v něm po Ocean Drive šokovali ještě hosty luxusní restaurace, návštěvníky Muzea moderního umění nebo členy městské rady, začalo jim naslouchat. To, co bylo zpočátku jen touhou na sebe upozornit (případně vyhrát soutěž o největší počet diváků na YouTube), najednou dostává dimenzi protestu, ve kterém již začínají promlouvat i za druhé. Za ty, kteří by rádi něco řekli, ale neví kde ani jak. Za ty, pro něž je Spring Garden domovem, o který nechtějí přijít!

Ocean Motion

Jako přes kopírák tu rodák z kalifornského San Diega, třicetiletý režisér Scott Speer, natočil další „epizodu“ z volné série Let's Dance. Je na ní vidět, jak hodně má natrénováno jako režisér oceňovaných videoklipů (hlavně těch, ve kterých je klíčovou protagonistkou jeho partnerka Ashley Tisdaleová).

Řekl bych, že je to ten správný typ, který dokáže programově akceptovat několikrát vyvařený příběh, řídký jako punčochy barové tanečnice. A natěšeně se soustředí hlavně na originální, tempařské a slušné 3D přinášející aranžmá nápaditých a profesionálně odvedených tanečních scén, které jsou skutečnou a nosnou kostrou tohoto příběhově vykostěného snímku. Ten si tímto zároveň ale nehraje na něco, čím není, upřímně se hlásí ke svému (pro mnohé pokleslému) žánru, po kterém by bylo chybou požadovat něco, co nechce a ani nemůže nabídnout.

Speer se zbytečně nenimrá v chudičké a prvoplánovité dějové lince, jako by nám tím chtěl zároveň sdělit, že je mu (a měla by být i nám) vlastně ukradená – a já se nemohu ubránit pocitu, že je to z jeho strany vlastně docela upřímné a sympatické. A tak mi netrhají žíly místy patetické až přitroublé dialogy, účelové teenagerovské slogany typu: Neváhej a začni už dělat, co chceš, a neboj se kvůli tomu porušovat pravidla! – ani fakt, že svobodný taneční underground skončí jako námezdní síla Nike.

Nevadí mi to hlavně proto, že tenhle film šlape, má energii na rozdávání, tempařskou choreografii plnou originálních nápadů a sympatický ústřední tandem Ryan Guzman – Kathryn McCormicková, kteří drží nohu na plynovém pedálu, a když si sem tam odskočí, zatíží ho cihlou.

Můžete se bavit, pakliže vás právě tohle baví

… a nestydíte-li se si to přiznat. A patříte-li mezi ty, kteří na pláži popíjejí pivo a nechají svoji holku tančit kolem sebe, aby jim to slušelo. Nebo řadíte-li se k těm bytostným optimistům, kteří věří, že tuhle soutěž vyhrajou a pak si jich už musí někdo všimnout. Protože ze všeho nejhorší je být neviditelný, přehlížený a bojácně dodržující pravidla, někým, koho nikdo nebere v potaz.

Takový ale Let's Dance: Revolution zcela určitě není – a teenagerovské publikum, jemuž je určen především, to nepochybně ocení.

LET'S DANCE: REVOLUTION / STEP UP: REVOLUTION. USA 2012, 93 min., české titulky, přístupný, 2D+3D. Režie: Scott Speer. Scénář: Duane Adler, Amanda Brodyová. Kamera: Karsten Gopinath. Hudba: Aaron Zigman. Hrají: Ryan Guzman (Shawn), Kathryn McCormicková (Emily), Adam G. Sevani (Moose), Megan Booneová (Claire), Tommy Dewey (Trip), Stephen Boss (Jason), Chadd Smith (Vladd), Mari Kodaová (Jenny Kiddová). V kinech od 30. srpna 2012.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 15 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...