Horor skoro jako od maminky

Láska matky je věčná. Věčná a hladová jako smrt, které nelze uniknout. Lepkavá a spoutávající jako pavučina a vlezlá jako kudla, zavrtávající se do útrob. Láska matky je prokletí nenasytně milovat a přitom k smrti nenávidět. Takový už je někdy neklidný život neodpouštějících démonů, jejichž temná silueta s divoce vlajícími vlasy a mrazivým zábleskem ve vyhaslých očích splývá s temnotou, rozpouští se ve zdech nic netušících příbytků a bezbranných dětských snech. Sirotci Lilly a Victorie by o tom mohli vyprávět…

Španělská hororová škola má již nějakou dobu dobře zlověstný zvuk a podmanivě hispánský „look“, jemuž nic děsivého není cizí. Jako by dnes čistá hororová žánrovka ani nikde jinde nemohla vzniknout, jako bychom se dnes s nikým nedokázali lépe a výživněji bát. Zdá se, že právě tady se dnes určuje tón, barva a podoba žánru tak, jak ji formují Ti druzí (v čele s Nicole Kidmanovou) v režii Alejandra Amenábara či to, co se děje v Zatímco spíš Jaumeho Balagueróa. Filmy, kvůli kterým neusnu (Películas para no dormir), v tuto chvíli prostě hovoří španělsky, podobně jako takto nazvaná volná série kanálu Telecinco, Sirotčinec Juana Antonia Bayona či Faunův labyrint současného klasika žánru Guillerma del Tora.

Tenhle režisér, scenárista, herec a producent, jenž se narodil v mexické Guadalajaře, sice vypadá jako dobromyslný tlouštík, specializovaný na neškodné sitcomy, ale to jsou jen krycí mimikry, pod nimiž se skrývá hororový mág, jenž umí husté atmosféry a mrazivé příběhy. A také dokáže docela dobře rozpoznat, když někde někdo dostane třeba jen malý, ale dostatečně výživný a temný hororový nápad, který je třeba prošťouchnout do velké filmové produkce. A právě tohle se zhruba před pěti lety přihodilo v hororovém subžánru zvaném ghost story (viz třeba Žena v černém, Neviňátka, Kruh, Zámek hrůzy nebo Paranormal Acitivity). 

Tehdy vcelku absolutně neznámý argentinský filmař Andrés Muschietti (vydatně podporovaný ségrou Barbarou) natočil tříminutovou hororovou scénku, kde dvě vyděšená děvčátka zdrhají ve spícím domě před (zřejmě svojí) démonickou a až téměř zvířecími přískoky se pohybující matkou. Bylo to krátké, přehledné a hrůzu vzbuzující, a to natolik, že Guillermo del Toro, jenž se zřejmě i trochu rozvzpomněl na svoji duchařinu Princ bez království, zavětřil výživnou látku na celovečerák. A dal Andrésovi šanci, kterou tento popadl hladově za pačesy a proměnil ve svůj docela podařený debut, na nějž dostal nějakých patnáct milionů dolarů (hned za první víkend se více než bohatě vrátily zpátky), o nichž se mu před pěti lety ani nesnilo.

Na výchozí miniscénku bylo ovšem třeba nasadit nosný příběh, který vcelku zručně spíchl s poměrně zkušeným scenáristou Neilem Grossem, což nakonec hodilo sto minut slušné hororové seance, která má tísnivou duchařskou atmosféru, dostatečně věrohodného démona, dvě úžasné malé holky, které na něm úchylně ujíždějí, a ještě úžasnější Jessicu Chastainovou (jež se tentokrát ze zrzky proměnila do provedení noir), která tu po Malickově spirituálním Stromu života, prohibiční gangsterce Země bez zákona a nedávném velkém sólu v autentickém thrilleru 30 minut po půlnoci dokazuje, že není žánr ani příběh, na který by nedosáhla.

  • Mama / Jessica Chastainová, zdroj: CinemArt
  • Mama / Megan Charpentierová zdroj: CinemArt

Příběh Mamy začíná v jednom (zdánlivě) opuštěném srubu v lesích, kde se vybuzený chlapík, kterému evidentně přeskočilo, chystá pokračovat ve vyhlazování svých blízkých. Na řadě jsou jeho dvě malé vyplašené dcery, které sem dovlekl, jenomže netuší, že v téhle lesní chajdě nejsou sami. Cosi mocného, temného a nelítostného v poslední chvíli nemilosrdně zasáhne, ujetého tatíka brutálně vykostí a dvě malé, opuštěné a ztracené holky teď sedí před skomírajícím ohněm a v tichém odevzdání čekají, co bude dál. A pak se v černé tmě, která je obklopuje, cosi pohne a přikutálí se první třešeň…

Po tomhle slibném rozjezdu a časovém skoku o pět let je Lucas (Nikolaj Coster-Waldau) na tomhle světě zřejmě již jen jediný člověk, který dosud věří, že se dcerky jeho bráchy ještě najdou, a tak dál vysílá do terénu pátračské týmy po jejich ztracené stopě. Jeho partnerka Annabel (Jessica Chastainová) tomu se shovívavým nesouhlasem přihlíží, protože daleko raději než malé děti má svojí basovku, na kterou válí v undergroundové rockové kapele. Drsná holka je tahle potetovaná Annabel, a to je dobře, protože žádná měkota by nezvládla to, co ji čeká (a o čem zatím nemá ani tušení).

Holky se totiž našly ve vybydleném lesním srubu, za obrovskou hromadou třešňových pecek, ale jsou to polodivoké a plaché, téměř zvířecí stvůrky, které je třeba pracně vrátit do normálního života. Jenomže jejich život už nebude nikdy normální, neboť spolu s nimi přichází z hlubokých lesů a poraněné minulosti démon, který jim pomohl přežít, nehodlá se jich jen tak vzdát a brutálně útočí na každého, kdo by mu je chtěl vzít.

To je slušně rozehraná ghost story, v níž sice příznačně netečou potoky umělé krve, ale napětí je postupně budováno na základě stigmatizovaných děvčátek a všudypřítomné hrůzy, podšprajcované úměrným CGI vizuálem. Zpočátku nezřetelné Zlo, které se jen sem tam, téměř neznatelně mihne šerosvitem druhého plánu (takže máte téměř pochyby, zdali jste vůbec něco zahlédli), se postupně vytvaruje do podoby vyzáblého monstra, nečekaně se vylévajícího z mokvajících puchýřů na zdech. Jednoduché lekačky, způsobené jeho divokými přískoky, před nimiž není úniku, překvapivě fungují, byť po čase i trochu zevšední, a vy začínáte pomalu chápat, proč s touhle kostnatou Mamou z jiného světa nemají Lilly a Victorie žádný větší problém.

Z dobře vyladěného castingu vynikají zejména dvě bezprostředně ztvárněné dětské role.  Zejména Lilly Isabelly Nélisseové vzbuzuje pocit autentického „vlčího dítěte“, které jako by v lese nejen vyrostlo, ale přímo se tam narodilo a odchováno démonem tam vlastně pořád tak nějak patří. Jinak je ovšem Mama velké sólo skvělé Jessicy Chastainové, která opět nezklamala, a její přerod z metalové holky, která cizí malá děcka nemusí, v ženu, jež je pro ně ochotna nasazovat život, je věrohodně charismatický, takže nemáte problém jí držet palce.

Strejda Lucas alias Nikolaj Coster-Waladu, který tohle všechno vlastně zpunktoval, je tu tak trochu do počtu, a jakkoli je to sympaťák, netrhá vám žíly, když ho Mama načas uklidí na ARO - a úchylně stylizovaný Javier Botet si svoji titulní roli mateřskou posedlostí trpícího monstra, jež je vždy připraveno obejmout a zardousit, evidentně užívá (v rámci toho, co mu CGI dovolí).

Ve španělsko-kanadské koprodukci a na základě téměř pohádkového příběhu jedné osudové tříminutovky, která se posléze stala stominutovým duchařským celovečerákem, tak vznikl zajímavý žánrový debut, který respektuje pravidla hry, a jakkoli (zejména ve své druhé polovině) pracuje rutinně se zaběhanými schématy a recyklovanými klišé, působí zajímavě a originálně. Původní téma, slušná atmosféra, poctivě budované napětí, nepřebouchnuté podpůrné efekty, střídané naopak hypertroficky sentimentální pointou, na debutanta překvapivě jistá a sevřená režie a dobře obsazené herecké party. To všechno je Mama – duchařský, atmosférický horor s nápadem, který neublíží nikomu, kdo tenhle žánr může a komu nevadí noční můry a přiboudlí bubáci ve skříni a pod postelí.

Jen kdybyste jeli náhodou kolem, nezastavujte, a Clinton Forget pro jistotu prosvištěte s vytaženým okýnkem a nohou na plynovém pedálu.

MAMA. Španělsko/Kanada 2013, 100 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Andrés Muschietti. Scénář: Neil Cross, Andrés Muschietti. Kamera: Antonio Riestra. Hudba: Fernando Velásquez. Hrají: Jessica Chastainová (Annabel), Nikolaj Coster-Waldau (Lucas), Megan Charpentierová (Victoria), Isabele Nélisseová (Lilly), Daniel Kash (Dr. Dreyfus), Javier Botet (Mama). V kinech od 21. března 2013.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 31 mminutami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 2 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 5 hhodinami

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
včera v 07:30

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
21. 12. 2025

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...