V automobilce Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku se na jeden den zastavila výroba. Důvodem je výpadek dílů. Zaměstnanci vynechají tři směny.
V automobilce Hyundai se kvůli nedostatku dílů zastavila výroba
Výroba se zastavila pro noční směnu z pondělka na úterý. Večer už zaměstnanci podle mluvčího automobilky Petra Michníka do práce znovu půjdou. „Nejsou díly. Nemůžu říct, jaké konkrétně, ale jde o momentální nedostatek, takže musíme na ty tři směny výrobu zastavit,“ řekl Michník.
Dodal, že se dosud letos automobilce dařilo. „Za první dva měsíce jsme vyrobili asi o dvacet procent aut více než loni,“ řekl mluvčí.
Na přerušení výroby upozornili odboráři, kteří na svých internetových stránkách uvedli, že se informaci o zastavení výroby dozvěděli odpoledne, nikoliv však od vedení společnosti. Uvedli, že většina zaměstnanců zůstane doma s osmdesáti procenty platu.
Podobně jako většina automobilek zastavila slezská továrna na několik týdnů výrobu na jaře 2020, kdy odstávku způsobila pandemie nového koronaviru. Od té doby se jí na rozdíl od jiných automobilek problémům s nedostatky některých dílů dařilo čelit bez větších odstávek, loni v červnu přerušila výrobu na jeden den.
Nošovická automobilka Hyundai vyrobila loni 275 tisíc automobilů, o 36 250 vozů, tedy o patnáct procent více než předloni. Letos očekává další růst výroby.
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Produkuje až čtrnáct set aut denně. V roce 2020 vytvořila zisk 4,2 miliardy korun, což bylo meziročně o 3,18 miliardy méně, a tržby 113,96 miliardy korun byly nižší o 9,18 miliardy. Závod má přes 3100 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele.
Výrobu v březnu omezila i Škoda Auto
Mladoboleslavská Škoda Auto počátkem března omezila výrobu kvůli ruské invazi na Ukrajinu v souvislosti s kritickým nedostatkem dodávek dílů od několika lokálních ukrajinských podniků. Kvůli nedostatku čipů až na jednu linku na dva týdny zastavila výrobu už loni v říjnu.
Kvůli výpadku produkce způsobenému válkou se zastavila výroba elektrického modelu Enyaq a to samé hrozilo i u modelů Scala a Kamiq. Ukrajinský dodavatel kabelových svazků pro Škodu Auto ale tento týden již obnovil výrobu.
Výroba Enyaqu podle člena představenstva pro oblast nákupu Karstena Schnakeho naběhne s odstupem jednoho či dvou týdnů poté, co kabelové svazky dorazí. Následovat by měla i výroba modelu Enyaq Coupé, který chtěla automobilka začít nabízet v první polovině letošního roku.
„V tomto týdnu došlo u ukrajinského dodavatele k obnovení výroby, samozřejmě za zajištění bezpečnosti zaměstnanců. Zároveň jsme se rozhodli výrobu zdvojnásobit pro případ, že by něco nevyšlo. Od 16. týdne pak budeme ještě využívat alternativního dodavatele,“ uvedl Schnake. Škoda dosud dodala zákazníkům kolem 45 tisíc vozů Enyaq, od jeho představení ale již registruje objednávky na 115 tisíc vozů.