Systém výběru mýtného za používání zpoplatněných silnic na Slovensku je nastavený neefektivně, téměř polovinu z vybraných poplatků zinkasoval provozovatel systému, společnost SkyToll. V pátek to uvedl slovenský Nejvyšší kontrolní úřad (NKU).
Skoro polovina výnosu z mýtného na Slovensku končí u SkyToll, kritizuje Nejvyšší kontrolní úřad
Podle úřadu dosáhly výnosy z mýtného na Slovensku za uplynulých devět let 1,58 miliardy eur (40,4 miliardy korun). Ze zmíněné částky SkyToll získal až 48 procent, dalších sedm procent jiné firmy a pouze 45 procent obdržel státní správce dálnic a rychlostních silnic NDS.
„NKU na základě kontroly upozorňuje na neefektivně a nehospodárně nastavený systém, jakož i na vážná rizika do budoucna. Ta souvisejí s vlastnictvím celého technického zázemí pro výběr mýtného a z toho vyplývající omezené možnosti, které má NDS při rozhodování o provozovateli mýtného po roce 2022,“ uvedl úřad.
Dodal, že stát nevlastní nejen samotný systém na výběr mýtného, ale ani související technická zařízení. Slovenský mýtný systém je postaven na satelitní technologii.
Česká stopa
SkyToll provozuje mýtný systém na Slovensku od roku 2010, kontrakt mu skončí na konci roku 2022. Tendr vyhrál s nejdražší nabídkou poté, co v soutěži zůstal po vyloučení ostatních zájemců sám. Firmu v roce 2012 ovládl český podnikatel Petr Syrovátko. SkyToll zase v konsorciu s firmou CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera uspěl v Česku v mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun.
Mýtné za jízdu po dálnicích, rychlostních silnicích a po vybraných úsecích silnic první třídy musejí na Slovensku platit autobusy a nákladní auta s hmotností nad 3,5 tuny. Sazba mýtného závisí na druhu vozidla, jeho hmotnosti, počtu náprav a emisní třídě automobilu.
Osobní vozidla na Slovensku platí za používání dálnic a rychlostních silnic prostřednictvím elektronické dálniční známky, jejíž cena na rozdíl od mýtného nezávisí na počtu ujetých kilometrů, ale na době její platnosti.