Konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka dodá Českým drahám (ČD) až 60 elektrických jednotek RegioPanter. Celková hodnota kontraktu může činit až 9,6 miliardy korun. Podle podepsané rámcové smlouvy budou uzavírány dílčí kupní smlouvy, řekl mluvčí plzeňské skupiny Škoda Transportation Michal Tobrman.
Škoda Transportation dodá Českým drahám elektrické vlaky za 9,6 miliardy
Podle prezidenta Škody Transportation Petra Brzeziny vyrobila skupina v posledních letech pro ČD přes 50 RegioPanterů včetně jednotek InterPanter a další desítky jsou ve výrobě. „Tyto špičkově vybavené vlaky vozí cestující nejen ve většině krajů České republiky, ale i na Slovensku a brzy také v Lotyšsku,“ řekl.
„Dodání prvních kusů předpokládáme v průběhu roku 2023. Z rámcového kontraktu budeme objednávat vždy jen tolik jednotek, na kolik budeme mít zajištěno financování formou smluv s objednateli,“ řekl generální ředitel a šéf představenstva ČD Václav Nebeský.
Konsorcium nabídlo moderní jednotky 1. a 2. třídy s kapacitou téměř 240 sedících cestujících. Vlaky, stavěné na maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu, budou bezpečné a spolehlivé také díky nejmodernějšímu evropskému zabezpečovacímu zařízení ETCS. Budou plně klimatizované, vybavené audiovizuálním systémem, zásuvkami s USB portem pro napájení, wi-fi a kamerovým systémem, řekl mluvčí.
„Jednopodlažní jednotky nové generace RegioPanterů významně zkvalitňují železniční dopravu. Proto se nám s nimi také podařilo prorazit na evropský trh,“ uvedl místopředseda představenstva Škody Transportation Tomáš Ignačák. Skupina teď vyrábí 25 vozů pro Slovensko, 32 pro Lotyšsko, 37 pro Jihomoravský kraj a pracuje na dalších 31 vozech pro ČD. „V závodech v Plzni a Ostravě investujeme stovky milionů do rozšiřování a inovace jejich výroby a nabíráme další zaměstnance,“ dodal.
Jednotky budou mít bezbariérový nástup s dostatkem místa pro přepravu osob na invalidním vozíku, kočárků, jízdních kol nebo objemných zavazadel. Široké vstupní dveře a nízkopodlažní nástup umožní pohodlnou a rychlou výměnu cestujících, dodal Tobrman.
Škoda Transportation s 5500 zaměstnanci je největší skupinou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. V dubnu 2018 ji stoprocentně ovládla skupina PPF. Loni v únoru od ní desetiprocentní podíl odkoupil jeden z původních akcionářů Škodovky Michal Korecký, člen dozorčí rady.
Skupina, jejíž součástí je ostravská Škoda Vagonka, vyrábí vlaky, lokomotivy, tramvaje, trolejbusy a vozy metra. Její loňské konsolidované tržby dosáhly deseti miliard korun a byly meziročně o 16 procent nižší.