Rodí se čtvrtá největší automobilka světa. Značky Peugeot, Citroën, Fiat či Chrysler se spojí

Představenstva francouzské PSA a italsko-amerického Fiatu Chrysler (FCA) schválila fúzi. Podle agentury Reuters to ve středu oznámily obě firmy. Spojením vznikne čtvrtá největší automobilka na světě podle objemu prodeje s tržní hodnotou kolem 50 miliard dolarů (1,1 bilionu korun).

Nový automobilový gigant by měl ročně dodávat na trh 8,7 milionu vozů. Větší budou pouze německý Volkswagen, japonská Toyota a francouzsko-japonská skupina Renault-Nissan.

Podle dřívějších informací francouzského ministerstva hospodářství a financí bude sloučený podnik zaměstnávat zhruba 400 tisíc lidí. Transakce by měla být uzavřena do 12 až 15 měsíců, uvedly PSA a FCA.

  • Pod PSA patří například značky: 
  • Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel, Aixam či Vauxhall. 
  •  
  • Pod Fiat Chrysler patří například značky: 
  •  Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati či RAM.

Generálním ředitelem sloučeného podniku bude šéf PSA Carlos Tavares, předsedou představenstva John Elkann, který stejnou funkci zastává už ve Fiatu Chrysler. Elkann je prapravnukem zakladatele Fiatu Giovanniho Agnelliho staršího. Ve firmě zůstane i dosavadní generální ředitel Fiatu Chrysler Mike Manley, i když nebylo oznámeno v jaké funkci, stejně jako nebylo uvedeno jméno nového podniku.

Čínská společnost Dongfeng Motor Group, která má nyní v PSA 12,2procentní podíl, odprodá 30,7 milionu akcií PSA. V novém podniku si tak podrží jen 4,5 procenta. Krok má umožnit snazší schválení fúze ve Spojených státech. 

„Naše spojení je obrovskou příležitostí upevnit si postavení v automobilovém průmyslu v čase, kdy se snažíme zvládnout přechod do světa čisté, bezpečné a udržitelné mobility a dodávat spotřebitelům prvotřídní výrobky, technologie a služby,“ řekl Tavares.

Jeho mandát v nové firmě má být pětiletý.

Sloučená firma bude schopna sdílet náklady vývoje elektrických a autonomních vozů a sdílet automobilovou technologii. Spojením by obě společnosti měly ročně ušetřit 3,7 miliardy eur (přes 94 miliard korun), aniž by musely zavírat továrny. Roční tržby sloučeného podniku by se měly pohybovat kolem 170 miliard eur.

Pořadí automobilek
Zdroj: ČT24

Sloučení obou automobilových skupin ocenil italský ministr financí Roberto Gualtieri. Zdůraznil ale, že Řím bude bedlivě sledovat dopady na pracovní místa a investice.  

Pro český trh není fúze zásadní zprávou, domnívá se partner české pobočky EY Petr Knap.

„PSA tady tuším převedly prodeje pod Emila Freye a Fiat/Jeep se poměrně trápí. Pro globální vývoj autoprůmyslu ale jde o docela jasný vzkaz, že menší a střední automobilky budou pro zvládnutí nákladů spojených s elektromobilitou, konektivitou a autonomním řízením potřebovat silné aliance nebo přímo fúze. Společné platformy a centralizovaná vývojová centra, a také zlepšené využití továren jsou jasně kvantifikovatelné přínosy podobných kroků,“ řekl odborník.

V této souvislosti uvedl server americké byznysové televize CNBC, že švédské Volvo ve středu souhlasilo s prodejem své japonské divize UD Truck automobilce Isuzu Motors za zhruba 2,3 miliardy dolarů. Obě firmy budou zároveň spolupracovat, aby snížily náklady. Chtějí se také zaměřit na vývoj technologie pro elektrická auta a technologie samořízení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 8 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025
Načítání...