Automobilky Fiat Chrysler a PSA Group jednají o fúzi

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská automobilka PSA Group jednají o fúzi. Dřívější informaci listu Financial Times potvrdily obě firmy. Jejich sloučením by podle agentury Reuters vznikl jeden z největších světových výrobců aut s tržní hodnotou téměř 50 miliard dolarů (1,1 bilionu korun). Obě společnosti dohromady za loňský rok prodaly 8,7 milionu vozů, což by ze sloučené firmy dělalo čtvrtou největší automobilku světa.

Pokud Fiat Chrysler a PSA, která vlastní mimo jiné značky Peugeot, Citroën či Opel, překonají politické i finanční překážky a spojí se, nový podnik stále bude čelit zásadním výzvám. Globálním výrobcům automobilů hrozí zpomalení celosvětové poptávky, které se časově shoduje se zásadními technologickými změnami, připomněla agentura Reuters.

Díky spojení by obě automobilky mohly sdílet motory a automobilovou architekturu, což by snížilo jejich kapitálové výdaje a uvolnilo hotovost na investice do elektrických vozů a technologií na snížení emisí požadovaných v Evropě, Číně a na dalších globálních trzích.

FCA je pod rostoucím tlakem na investice do technologie čistých aut. Na počátku tohoto měsíce společnost přiznala, že čelí pokutě 74 milionů dolarů kvůli nesplnění standardů spotřeby pohonných hmot v USA. Automobilka se také dohodla s americkým výrobcem elektrických aut Tesla, že začlení do své flotily jeho vozy, aby splňovala emisní standardy v Evropské unii.

Fiat a PSA už částečně spolupracují

Generální ředitel PSA Carlos Tavares velkým automobilkám s působností po celém světě předpověděl „deset let chaosu“ – regulační orgány po výrobcích vozů žádají kvůli dopadu emisí na klimatické změny přechod na elektrické vozy.

Tavares se snaží o expanzi PSA. V roce 2017 koupil od General Motors německou značku Opel za 2,6 miliardy dolarů. FCA již spolupracuje s PSA u komerčních vozů.

Investoři už několik let spekulovali, že Fiat Chrysler hledá partnera. Dlouholetý šéf FCA Sergio Marchionne, který zemřel loni v létě, volal celé roky kvůli nástupu nových technologií a nasycenosti trhů s osobními vozy po konsolidaci automobilového průmyslu.

V roce 2015 FCA nevyšel pokus o spojení s americkým konkurentem General Motors. Fiat Chrysler jednal tento rok o fúzi s francouzskou automobilkou Renault, ale z dohody sešlo. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 21 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 22 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 23 hhodinami

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...