Čekání na hranicích kvůli opatřením proti slintavce připravuje dopravce o peníze, ale chápou to

8 minut
Nové dezinfekční vany ve Starém Hrozenkově
Zdroj: ČT24

Na hraničním přechodu ve Starém Hrozenkově na Uherskohradišťsku by měla od večera začít v souvislosti s rizikem zavlečení slintavky a kulhavky projíždět nákladní auta dvěma novými vanami s dezinfekcí. Nad jednou z nich bude i dezinfekční rám. Díky tomu by se měly zkrátit kolony, v nichž auta tráví i několik hodin. Opatření sice dopravce zdržují a každá hodina čekání kamionu je stojí asi dva tisíce korun, uvedl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix, ale chápou je.

Kvůli rozšíření nákazy na Slovensku je omezena nákladní doprava na příjezdu do České republiky. Na několika určených hraničních přechodech jsou zavedené kontroly vozidel nad 3,5 tuny, vybraná auta tam musejí podstoupit dezinfekci. Jediným přechodem ve Zlínském kraji, který mohou nyní nákladní auta přijíždějící ze Slovenska využívat, je právě Starý Hrozenkov. V dopravních špičkách se před ním tvoří i několikakilometrové kolony vozidel.

Silničáři v pondělí ve Starém Hrozenkově dokončují stavební úpravy, které umožnily zřízení dezinfekčních van. „Jedna je hluboká asi třicet centimetrů, tou budou projíždět kamiony převážející živočišné produkty. Ta druhá, zhruba patnácticentimetrová, je připravená pro ostatní nákladní auta,“ popsala ředitelka odboru veterinární hygieny Státní veterinární správy pro Zlínský kraj Romana Zollerová. „Pomůže to k urychlení provozu. Vzhledem k technologii bude dezinfekce i efektivnější,“ ujistila.

Úpravy stály necelý milion korun

Podle hejtmana Zlínského kraje Radima Holiše (ANO) přišly úpravy na necelý milion korun a zahrnovaly bourání ostrůvku, frézování vozovky a nanesení speciální hmoty, která zamezí prosakování dezinfekce do podloží. „Přidáváme další pruh pro kamiony, tak abychom reagovali na frontu, která tam vzniká ze slovenské strany. Odbavování kamionů, které musí do dezinfekce, by se mělo prakticky zrychlit na polovinu časů, které tam dneska jsou,“ přiblížil Holiš.

Dosud je na přechodu jedno stanoviště s dezinfekčními rohožemi, po nichž musejí projet všechna nákladní auta směřující do České republiky. Vozy s živočišnými výrobky navíc míří ještě k dezinfekčnímu rámu. Tato stanoviště dnes hasiči, kteří je obsluhují, zruší. Nákladní auta poté využijí dvě vybudované vany dlouhé přibližně pětadvacet metrů, v nichž bude napuštěna dezinfekce. Nad jednu z nich přestěhují hasiči dezinfekční rám, z něhož stříká dezinfekce i na horní část vozidel.

„Spíše to směřujeme na večerní hodiny z důvodu, že už se sníží počet projíždějících vozidel. Chceme zamezit tomu, aby tam řidiči čekali hodiny a hodiny,“ řekla mluvčí krajských hasičů Lucie Javoříková.

Co hodina, to dvoutisícová ztráta

Čekání na hranicích způsobuje podle mluvčího Česmadu Bohemia Martina Felixe dopravcům ztráty. „Hodina prostoje jednoho kamionu s řidičem se dá vyčíslit přibližně částkou dva tisíce korun,“ řekl. Dopravci podle něj chápou, že situace je vážná a přijetí veterinárních opatření je nutné, i když jeho přiměřenost neumí zhodnotit.

„Co ale zhodnotit můžeme, je, že kdyby se slintavka a kulhavka dostaly na naše území, opatření na hranicích s našimi sousedními zeměmi by vedlo k ještě podstatně větším komplikacím. Je v zájmu všech, abychom se této situaci vyhnuli,“ dodal.

V případě zhoršení by mohly být dezinfekční rohože i pro osobní auta

Pokud by se nákazová situace na Slovensku zhoršila, kraj by podle hejtmana usiloval, aby na všech hraničních přechodech přejížděla všechna auta, tedy i osobní, dezinfekčními rohožemi. Argumentuje především ochranou zemědělců v regionu.

„Máme tady přes šedesát tisíc krav a přes třicet tisíc vepřů. To už je síla, kterou zaslouží ochránit,“ řekl Holiš.

„Zatím nemáme informace, že by se měla kontrolovat osobní auta. Uvidíme, jak rozhodne Ústřední veterinární správa,“ poznamenala Zollerová. Ujistila, že veterináři drží pohotovostní služby, žádné podezření na zavlečení onemocnění do České republiky zatím neevidují.

Kvůli opatřením, aby se slintavka a kulhavka nedostaly do českých chovů, musí dopravci stále používat omezený počet hraničních přechodů se Slovenskem a Rakouskem. Nákladní vozidla mohou pro vjezd do tuzemska i nadále použít pět hraničních přechodů se Slovenskem. Pokud jde ale o vozidla, která vezou nebo jsou určena pro zásilky zvířat, živočišných produktů nebo krmiv, pro vstup ze Slovenska do Česka mohou využít jen tři hraniční přechody, a to Lanžhot, Starý Hrozenkov a Mosty u Jablunkova.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 11 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025
Načítání...