Robotům se v Česku daří. Jejich využití ve firmách je nad evropským průměrem

3 minuty
Události ČT: Tuzemská míra robotizace roste
Zdroj: ČT24

Na deset tisíc zaměstnanců připadá v Česku 119 robotů. S robotizací tak země patří k evropskému nadprůměru. Ve světovém žebříčku je Česká republika dvacátá, v Evropě je hned za Švýcarskem. Na roboty spoléhá třeba automobilka Škoda Auto v nově otevřené lakovně.

V Evropě jsou s robotizací nejdál firmy v Německu, kde na deset tisíc zaměstnanců připadá 322 robotů. Přes dvě stě jich mají ještě ve Švédsku a Dánsku. Světovou špičkou je Jižní Korea se 710 roboty na 10 tisíc pracovníků následovaná Singapurem. Třetí místo pak už patří Německu. 

Počet robotů ve firmách v Evropě
Zdroj: ČT24

Například Škoda Auto teď pořídila 66 robotů do nově otevřené lakovny v mladoboleslavském závodě. Jsou přesnější a můžou pracovat v prostředí, v němž by lidé úkony zvládali hůř. Kapacitu produkce Škoda zvýší o čtvrtinu. Investice za 5,5 miliardy korun by tak měla automobilce pomoct zkrátit čekací doby na nové vozy.

Roboti ve výrobě ale nejsou úplná novinka. Výrobce skel do automobilů AGC Automotive Czech je začal zavádět do výroby před dvanácti lety. Dělají hlavně těžkou manuální práci. V hale jich teď pracuje 82 spolu s 2100 zaměstnanci. „Od té doby, kdy jsme začali investovat do robotů, jsme přibližně trojnásobně zvýšili produkci,“ přiblížil generální ředitel Luděk Steklý.

„Není to všelék“

Robotizace se podle ředitelky Svazu průmyslu a dopravy Dany Kuchtové dá do určité míry brát jako lék na nízkou nezaměstnanost a velký hlad po lidech. „Ale není to všelék a nebude to možné aplikovat všude,“ poznamenala.

Roboti ale nejsou vidět jen ve výrobních firmách. Třeba v Praze jeden obsluhuje návštěvníky vinárny. Umí přijmout objednávku a dopravit ji přímo na stůl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...