Provozní zisk automobilky Škoda Auto se loni navzdory růstu tržeb snížil o 14,6 procenta na 1,4 miliardy eur (35,9 miliardy korun), uvedla mateřská společnost Volkswagen ve zprávě o hospodaření svých značek. Pokles provozního zisku byl podle firmy způsoben zejména nepříznivým vývojem měnových kurzů, negativními vlivy přechodu na nový systém testování emisí WLTP, růstem personálních nákladů a výdaji souvisejícími s novými produkty.
Provozní zisk Škody Auto loni klesl téměř o patnáct procent. Pozornost se koncentruje na elektromobily
Tržby stouply o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur (téměř 444 miliard korun). Škoda Auto již dříve oznámila, že loni dodala svým zákazníkům na celém světě zhruba 1,254 milionu vozů, tedy o 4,4 procenta více než v předchozím roce. Dodávky tak již pátým rokem za sebou překonaly hranici milionu vozů.
Řada modelů však v loňském roce navzdory celkovému nárůstu dodávek vykázala pokles. Nejvíce se snížil odbyt modelu Rapid, který letos nahradí nový model Scala.
Poměrně výrazný loňský pokles provozního zisku automobilky je podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy projevem výzev a problémů, kterým čelí celý evropský automobilový průmysl. Těmi jsou na jedné straně nasycování trhu a nové emisní testy, s nimiž se automobilky dodnes nedokázaly zcela vyrovnat, a na straně druhé zpomalení Číny kvůli obchodní válce s USA. Automobilky obecně navíc čelí výzvě v podobě nástupu elektromobility a ústupu zejména dieselového pohonu, kvůli nimž musí realizovat výrazné investiční výdaje, které rovněž omezují jejich ziskovost.
„V Česku a dalších zemích, zejména nových zemích EU, dochází v pokročilé fázi expanzivního ekonomického cyklu k citelnému růstu mezd, který se projevuje rapidním nárůstem personálních nákladů evropských automobilek, jenž omezuje jejich ziskovost. Bylo jen otázkou času, kdy se tlak odborů na další mzdový růst, který byl například v automobilce Škoda Auto zvláště patrný loni začátkem roku, promítne do zhoršení ziskovosti,“ uvedl Kovanda.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než pětatřicet tisíc lidí a je aktivní na více než stovce trhů.
Rovnou sedmdesát. Tolik elektromobilů chce VW do deseti let uvést na trh
Německý automobilový koncern Volkswagen zároveň oznámil, že hodlá během příštích deseti let uvést na trh téměř sedmdesát nových modelů s elektrickým pohonem namísto dříve plánovaných padesáti.
Společnost Volkswagen nyní očekává, že do roku 2028 vyrobí celkem 22 milionů elektromobilů založených na vlastních platformách. Doposud přitom předpokládala, že tato produkce dosáhne patnácti milionů vozů.
„Abychom mohli nezbytné investice do elektrické ofenzivy uskutečnit, musíme dál zvyšovat svou efektivitu a výkon ve všech oblastech,“ uvedl šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess.
Škoda Auto začátkem března na ženevském autosalonu oznámila, že do konce roku 2022 představí více než třicítku nových modelů, z toho minimálně deset bude elektrifikovaných. První elektrické Škody se objeví už letos. Vedle Superbu ve verzi plug-in hybrid (paralelní hybridní automobil, jehož baterii lze dobíjet i z externího zdroje elektrické energie, tedy ze zásuvky) to bude elektrické Citigo.