Po spuštění nového mýtného systému prý hrozí velké kolony. Registrace jdou pomalu

S prvním prosincem přejde tuzemský mýtný systém na novou podobu. Zatím se registrovalo 196 tisíc vozů, tedy 43 procent z celkového očekávaného počtu. Oznámil to budoucí správce mýtného systému společnost CzechToll. Kvůli pomalým přihlašováním podle něj hrozí v prosinci na dálnicích kolony. Kritická situace prý bude především u hranic, kde fronty mohou dosahovat až ke 40 kilometrům. Po spuštění mýta se na nové palubní jednotky bude čekat i desítky hodin.

„Mizivá aktivita malých dopravců může způsobit 1. prosince na hranicích České republiky zásadní dopravní komplikace nejen pro nákladní dopravu, ale i pro řidiče osobních vozidel,“ upozornil generální ředitel CzechTollu Matej Okáli. 

Malí dopravci zatím přihlásili 25 tisíc vozidel, což je asi osm procent z jejich plánovaného počtu. Právě firmy s vozovým parkem do deseti aut přitom tvoří většinu. Pomalu se přihlašují také zahraniční dopravci, zejména z Polska.

Situaci označil Okáli za vážnou, tvorba kolon je podle něho jistá. „Je namístě zvážit cesty přes hranice na začátku prosince 2019,“ dodal.

  • Polsko
    Zbývající odhadovaný počet: 75 tisíc
    Počet už registrovaných: 42 tisíc
  • Česko
    Zbývající odhadovaný počet: 44 tisíc
    Počet už registrovaných: 85 tisíc
  • Rumunsko
    Zbývající odhadovaný počet: 24 tisíc
    Počet už registrovaných: 10 tisíc
  • Německo
    Zbývající odhadovaný počet: 23 tisíc
    Počet už registrovaných: 5 tisíc
  • Maďarsko
    Zbývající odhadovaný počet: 10 tisíc
    Počet už registrovaných: 13 tisíc
  • Slovensko
    Zbývající odhadovaný počet: 11 tisíc
    Počet už registrovaných: 14 tisíc
  • Litva
    Zbývající odhadovaný počet: 9 tisíc
    Počet už registrovaných: 6 tisíc

Podle dopravního modelu, který si CzechToll nechal vypracovat, hrozí nejhorší situace na hraničním přechodu Lanžhot na Břeclavsku na dálnici D2, kde se mohou tvořit fronty až 44 kilometrů.

Kritická situace bude také v Bohumíně na D1 (40 kilometrů) a dále v Českém Těšíně (22 kilometrů), v obou případech u česko-polských hranic. Desetikilometrové kolony lze očekávat také v Mostech u Jablunkova, Náchodě a Krásném Lese.

Komplikace nejsou vyloučené ani u obchodních míst ve vnitrozemí a na dalších hraničních přechodech. 

Čeká se hlavně na malé dopravce, ale i ty polské

„Pouze dopravci, kteří si již zajistili palubní jednotku nebo to udělají v příštích dvou týdnech, se vyhnou dlouhému čekání v kolonách na státní hranici,“ podotkl šéf CzechTollu.

Společnost ještě připravuje několik opatření, které by měla situaci zmírnit. Představit by je měla v příštím týdnu. Okáli však upozornil na to, že tato opatření už kolony mohou jen zkrátit. Fronty se podle něj budou tvořit zejména v prvních dvou prosincových týdnech, přes Vánoce by mělo nastat uklidnění, další kolony se pak mohou tvořit zase na začátku ledna.

Registrace do nového systému začala 22. září. Přihlášení je možné prostřednictvím provozovatelů palivových karet, dále na 200 obchodních distribučních místech, na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet.

Dopravci po zaevidování údajů o vozidle a firmě musí složit vratnou kauci za palubní jednotku v hodnotě 2468 korun. Při přihlašování na obchodních místech ji dostanou ihned, při registraci přes internet v průměru do dvou až tří dnů. Registrace v systému trvá několik minut.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s původní nabídkou přes 13 miliard korun.