Průměrná cena ojetých vozů pořizovaných na úvěr se za posledních pět let zvýšila o 43 procent na téměř 266 tisíc korun. Podobným tempem rostla výše splátky a akontace. Vyplývá to z údajů největší tuzemské prodejní sítě ojetin AAA Auto.
Ojetiny na úvěr za pět let zdražily skoro o polovinu. Od levných vozů odrazují zájemce nároky na údržbu
Na Slovensku je podle firmy trend podobný, za stejné období vzrostla cena pořízené ojetiny v přepočtu ze 175 na 240 tisíc korun. „Důvodem je zvyšující se životní úroveň v obou zemích, ale také ekonomický kalkul. Lidé si raději pořídí automobil, na který by bez úvěru neměli, aby ušetřili na provozu a opravách,“ uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
S pořizovací cenou vozu roste průměrná výše úvěru na jeho koupi. V roce 2014 si zákazníci půjčovali v průměru 130 128 korun na českém a 5042 eur na slovenském trhu a do konce února letošního roku částky vzrostly na 196 376 korun, respektive 7260 eur.
Výše akontace, tedy část pořizovací ceny placené přímo kupujícím, ve sledovaném období vzrostla téměř o polovinu. Procentuální podíl akontace na ceně vozu ovšem mírně klesá, přibližně ze 30 procent na obou trzích v roce 2014 na shodně 26 procent na začátku letošního roku.
Roste podíl aut pořízených na protiúčet
Podíl aut prodávaných na úvěr klesl ze 43, respektive 52 procent na českém nebo slovenském trhu před pěti lety na 39 a 45 procent. Průměrná doba financování je pět a půl roku u starších ojetých aut a šest let u zánovních. Naproti tomu mírně roste podíl vozů pořízených na protiúčet, který je nyní 30 procent mezi zákazníky v Česku a 27 procent na Slovensku.
Český trh ojetých vozidel loni podle společnosti Cebia meziročně vzrostl o dvě procenta zhruba na 765 tisíc aut. Z toho necelá čtvrtina připadla na osobní vozy dovezené ze zahraničí. Prodej nových osobních aut na českém trhu loni klesl o 3,7 procenta na 261 437 vozů.