Němečtí hoteliéři lákají Čechy do práce

Karlovy Vary – Hoteliéři a provozovatelé restaurací v Německu lákají do práce lidi z Česka. V Sasku a Bavorsku nabízí v tomto oboru přes dva tisíce volných pracovních míst. Už příští rok Německo otevře svůj pracovní trh a padne tak řada administrativních překážek. Čechů pracujících nedaleko za hraniční čárou by tak mohlo přibývat.

Hotel Panorama na německé straně Krušných hor leží jen tři kilometry od hranic. Nové zaměstnance by tu uvítali i proto, že by pomohli v komunikaci s českými hosty. „V Česku hledáme hlavně kuchaře a číšníky, u nás totiž nemáme dostatek odborných pracovníků,“ vysvětluje majitelka hotelu Jana Herteltová.

Hotely a restaurace v Sasku podle německých úřadů práce nabízí až 300 volných míst. Ještě větší poptávka po odborném personálu je v jižním Bavorsku. Třeba úřad práce v bavorském Holzkirchenu nabízí každý měsíc pro pracovníky v cestovním ruchu na dva tisíce volných pracovních míst.

2 minuty
Reportáž Marka Štětiny
Zdroj: ČT24

Někteří zaměstnavatelé se proto zúčastnili už druhé přeshraniční burzy práce v Karlových Varech. Většina z nich netrpělivě čeká na to, až se příští rok v Německu otevře pracovní trh pro cizince. Získat pro ně pracovní povolení dosud není jednoduché. Od 1. května 2011 už nebude třeba žádné povolení, podmínkou pro uchazeče ale i nadále zůstane odborné vzdělání a alespoň základní znalost němčiny.

Zájem je i o studenty

Bavorští hoteliéři mají navíc zájem i o studenty, kterým nabízí praxi. „V této profesi jsou mladí lidé důležití, u nás se mohou hodně naučit a třeba i zůstat,“ říká Monika Petersenová z úřadu práce v Holzkirchenu.

Podle zástupců českých odborných škol absolventi u nás dosud neměli problém najít v tomto oboru práci, situace se ale rychle mění. „Je nižší poptávka po gastronomických odbornících, protože i celkově cestovní ruch šel dolů,“ vysvětluje ředitel hotelové školy v Mariánských Lázních Jiří Chum.

Němečtí zaměstnavatelé nabízí i zajímavé ohodnocení. Nejnižší platy začínají na hranici 1 200 eur hrubého v případě Saska a 1 600 v Bavorsku. Zájemci o práci u našich sousedů se mohou informovat na českých i německých úřadech práce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...