Nákladní doprava ČD opět dělá problémy, úřad se vrátil k miliónové pokutě

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se vrátí zpět k případu čtvrtmiliardové pokuty Českým drahám. Tu jim uložil v roce 2009 za zneužití monopolního postavení v nákladní dopravě. Případ úřadu vrátil Krajský soud v Brně.

Ten měl kauzu na stole již potřetí. Poprvé v roce 2011 žalobu Českých drah zamítl. Případ byl ale do Brna dvakrát vrácen Nejvyšší správním soudem, naposled v únoru 2016. Podle soudu antimonopolní úřad postupoval chybně při zajištění posudku Centra dopravní medicíny. Na tomto posudku celý případ stojí. „Hodnocení důkazů bez zahrnutí posudku Centra dopravního výzkumu nemůže provést zdejší soud,“ uvedla mluvčí soudu Simona Tesařová.

Našly se ale i další nedostatky. Úřad bude muset znovu odpovědět na otázky, zda České dráhy měly na trhu skutečně dominantní postavení a zda ceny, které firma nastavila, byly pod nákladovými, nebo ne.

Úřad dal na stížnost slovenského konkurenta

Podle ÚOHS navíc ČD zvýhodňovaly některé své klienty, kterým počítaly rozdílné ceny. To vše v době, kdy ještě dráhy nákladní dopravu provozovaly samy. Toto tvrzení bylo postaveno například na stížnosti od slovenského konkurenta ŠPED-TRANS Levice, podle kterého zvýhodňování zákazníků vedlo k navazování dlouhodobějších spoluprací. Údajně to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.

Původní pokuta byla 270 milionů korun, bývalý předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina pokutu snížil na 254 milionů. České dráhy se snažily proti pokutě protestovat a požadovaly, aby byla pokuta převedena na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo. Pokutu v loňském dubnu Krajský soud v Brně zrušil, ale antimonopolní úřad uspěl s kasační stížností.

Pokuta za Railjety zrušena, jiné kauzy ještě běží

Českým drahám byla již v minulosti jedna pokuta zrušena. Šlo o 25 milionů korun za nákup vlakových souprav Railjet. České dráhy původně chtěly koupit 16 Railjetů, poptávku ale změnili na 15 souprav. Nakonec od Siemensu koupili pouze sedm vlaků zhruba za 2,7 miliardy korun.

Dráhy podle ÚOHS porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění. Úřad tvrdil, že firma požadovala zásadní změny původního plnění, takže nemohla postupovat bez soutěže. Podle drah byl ale jen rozšířen rozsah původní zakázky, a proto ji zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže. Pokutu nejdříve zrušil krajský soud, antimonopolní úřad se však odvolal. NSS však potvrdil, že soud postupoval správně a stát musel ČD pokutu vrátit.

  • České dráhy nemají pouze tento problém. Hodně se řešila také kauza objednávky lokomotiv u Škody Transportation. Šlo o 20 třísystémových lokomotiv za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Případ skončil u arbitrážního soudu, když se Škoda domáhala doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy naopak chtěly zhruba miliardovou pokutu za pozdní dodávku strojů. Arbitráž ČD prohrály a Škodě Transportation chce musí zaplatit 1,2 miliardy korun. Dosud bylo zaplaceno kolem půl miliardy.
  • S vlaky Railjet souvisí další miliónová sankce. Antimonopolní úřad ČD udělil dvoumilionovou pokutu i za pronájem lokomotiv Taurus v lednu 2015.
  • Českým drahám dělá dceřinná společnost ČD Cargo problémy také co se týče zisku. Ten byl například v prvním pololetí loňského roku o třetinu nižší. Pokles přičítalo vedení ČD nákladní dopravě, provozované právě firmou ČD Cargo.
Načítání...