České dráhy podaly žalobu proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation

České dráhy mají zaplatit přes miliardu korun společnosti Škoda Transportation za dodávku lokomotiv řady 380. Rozhodl o tom rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře. Původně to přitom byl železniční dopravce, kdo se v arbitráži domáhal skoro miliardy korun za pozdní dodání lokomotiv. České dráhy se závěry soudu nesouhlasí a proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation již podaly žalobu k soudu, potvrdil ministr dopravy Dan Ťok.

Pokud by České dráhy musely zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun společnosti Škoda Transportation za pozdě dodané lokomotivy, mohlo by to podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) zvednout ceny jízdného. Situaci chce proto řešit na koaliční radě.

Škoda Transportation má získat přibližně 1,2 miliardy korun, přičemž zhruba půl miliardy musí dráhy strojírenské firmě zaplatit do konce týdne. Generální ředitel tuzemského výrobce lokomotiv Tomáš Ignačák chtěl údajně s Ťokem dojednat rozložení plateb na delší dobu. 

Ministr Ťok nicméně označil rozhodnutí rozhodčího soudu za protizákonné a vydané „zjevně podjatými rozhodci“. Železničního dopravce pak vyzval, aby neplatil doplatek, který má podle rozhodnutí arbitrů zaplatit za pozdě dodané lokomotivy. Podle ministra i ČD má rozhodnutí rozhodčího soudu právní vady. „Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu,“ konstatuje.

Toto je situace, kdy dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah a já jsem tady od toho, abych v této věci nemlčel.
Dan Ťok

Škoda Transportation podle něj má dostat peníze přesto, že lokomotivy dopravci dodala s pětiletým zpožděním. Sporný je podle ministra i požadavek na doplacení inflačního navýšení, který nebyl zakotvený ve smlouvě.

Škoda Transportation: Za zpožděním byly nové evropské normy

První chyba nastala v období kolem roku 2008, kdy tehdejší management Českých drah nechtěl respektovat jakýmkoli způsobem, že je tady vyšší vliv nové technické legislativy.
Tomáš Ignačák
generální ředitel Škody Transportation

Ignačák upozornil, že nezazněl důvod zpoždění dodávek lokomotiv. Stála za tím podle něj změna technických norem z roku 2008. „Prvního září 2008 byly oficiálně vydány takzvané TSI normy, což je zcela nová evropská legislativa závazná pro všechny výrobce kolových vozidel,“ zmínil Ignačák. Zásadně kvůli tomu museli změnit konstrukci vozidla, například kvůli odolnosti v případě srážky. První návrhy normy se přitom začaly objevovat až zhruba rok po uzavření smlouvy.

„První chyba nastala v období kolem roku 2008, kdy tehdejší management Českých drah nechtěl respektovat jakýmkoli způsobem, že je tady vyšší vliv nové technické legislativy. Nedošlo k tomu, aby byl tento bod jakýmkoli způsobem zohledněn. Kdyby se v té době začalo jednat a hledaly se cesty, spor by nenastal,“ řekl generální ředitel Škody Transportation. Poukázal také na to, že první lokomotivy předali Českým drahám k používání v roce 2010 pro ČD Cargo, o rok později i pro osobní dopravu.

Ilustrační foto
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK
Všichni jsme to podědili.
Pavel Krtek
předseda představenstva Českých drah

Podle předsedy představenstva Českých drah Pavla Krtka obě strany problém podědily. Podle něj bylo nešťastné řešení, že od počátku byla u smlouvy rozhodčí doložka. „Pak rozhodčí soud řeší, co by normálně měly řešit soudy. Určité návrhy byly v roce 2014, diskutovali jsme na úrovni představenstva, dozorčí rady. Pokud České dráhy požadují 900 milionů korun v arbitrážním řízení, tak i dohoda za nulu je podezřelá a není možná, protože můžete způsobit škodu akciové společnosti a nepostupujete s péčí řádného hospodáře,“ dodal Krtek. Podle Škody Transportation totiž mohl dopravce ušetřit zhruba 700 milionů korun, pokud by přibližně před rokem přistoupil na mimosoudní narovnání, jenomže dráhy požadovaly přes 900 milionů korun pokuty za pozdní dodání lokomotiv.

Část peněz je doplatek, část vytváří inflace

České dráhy mají podle Krtka Škodě doplatit za dvacet lokomotiv 468 milionů korun jako doplatky ke kupní ceně a dalších 760 milionů korun má následně dopravce zaplatit jako inflační navýšení. Rozhodnutí arbitrážního soudu obdržely ČD v pondělí odpoledne. 

Hlavními nedostatky, které v rozhodnutí arbitrů ČD i ministerstvo vidí, je, že nebyly uznány smluvní pokuty za pozdní dodání vlaků. Arbitři rovněž zamítli připomínku ČD, které upozorňovaly na podjatost jednoho z rozhodců.

Smlouvy se Škodou se zkontrolují

Tuzemský výrobce za vlaky s výjimkou této zakázky od Českých drah dostal 42,5 miliardy korun, uvedl ministr. Zároveň bude požadovat revizi aktuálních smluv se Škodou, aby se předešlo podobným rizikům. Před měsícem rovněž zakázal uzavírat ve smlouvách rozhodčí doložky. Toto rozhodnutí se podle něj nyní ukázalo jako správné a vyzval, aby se k této praxi připojili zbylí členové vlády.

Hlavní nádraží v Praze
Zdroj: ČT24/Jan Langer

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Lokomotivy měly dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí, stále nemohou jezdit například na tratích do Německa. Od prosince přitom s nimi ČD počítají pro vlaky mezi Prahou a Hamburkem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 44 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...