České dráhy podaly žalobu proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation

České dráhy mají zaplatit přes miliardu korun společnosti Škoda Transportation za dodávku lokomotiv řady 380. Rozhodl o tom rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře. Původně to přitom byl železniční dopravce, kdo se v arbitráži domáhal skoro miliardy korun za pozdní dodání lokomotiv. České dráhy se závěry soudu nesouhlasí a proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation již podaly žalobu k soudu, potvrdil ministr dopravy Dan Ťok.

Pokud by České dráhy musely zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun společnosti Škoda Transportation za pozdě dodané lokomotivy, mohlo by to podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) zvednout ceny jízdného. Situaci chce proto řešit na koaliční radě.

Škoda Transportation má získat přibližně 1,2 miliardy korun, přičemž zhruba půl miliardy musí dráhy strojírenské firmě zaplatit do konce týdne. Generální ředitel tuzemského výrobce lokomotiv Tomáš Ignačák chtěl údajně s Ťokem dojednat rozložení plateb na delší dobu. 

Ministr Ťok nicméně označil rozhodnutí rozhodčího soudu za protizákonné a vydané „zjevně podjatými rozhodci“. Železničního dopravce pak vyzval, aby neplatil doplatek, který má podle rozhodnutí arbitrů zaplatit za pozdě dodané lokomotivy. Podle ministra i ČD má rozhodnutí rozhodčího soudu právní vady. „Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu,“ konstatuje.

Toto je situace, kdy dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah a já jsem tady od toho, abych v této věci nemlčel.
Dan Ťok

Škoda Transportation podle něj má dostat peníze přesto, že lokomotivy dopravci dodala s pětiletým zpožděním. Sporný je podle ministra i požadavek na doplacení inflačního navýšení, který nebyl zakotvený ve smlouvě.

Škoda Transportation: Za zpožděním byly nové evropské normy

První chyba nastala v období kolem roku 2008, kdy tehdejší management Českých drah nechtěl respektovat jakýmkoli způsobem, že je tady vyšší vliv nové technické legislativy.
Tomáš Ignačák
generální ředitel Škody Transportation

Ignačák upozornil, že nezazněl důvod zpoždění dodávek lokomotiv. Stála za tím podle něj změna technických norem z roku 2008. „Prvního září 2008 byly oficiálně vydány takzvané TSI normy, což je zcela nová evropská legislativa závazná pro všechny výrobce kolových vozidel,“ zmínil Ignačák. Zásadně kvůli tomu museli změnit konstrukci vozidla, například kvůli odolnosti v případě srážky. První návrhy normy se přitom začaly objevovat až zhruba rok po uzavření smlouvy.

„První chyba nastala v období kolem roku 2008, kdy tehdejší management Českých drah nechtěl respektovat jakýmkoli způsobem, že je tady vyšší vliv nové technické legislativy. Nedošlo k tomu, aby byl tento bod jakýmkoli způsobem zohledněn. Kdyby se v té době začalo jednat a hledaly se cesty, spor by nenastal,“ řekl generální ředitel Škody Transportation. Poukázal také na to, že první lokomotivy předali Českým drahám k používání v roce 2010 pro ČD Cargo, o rok později i pro osobní dopravu.

Ilustrační foto
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK
Všichni jsme to podědili.
Pavel Krtek
předseda představenstva Českých drah

Podle předsedy představenstva Českých drah Pavla Krtka obě strany problém podědily. Podle něj bylo nešťastné řešení, že od počátku byla u smlouvy rozhodčí doložka. „Pak rozhodčí soud řeší, co by normálně měly řešit soudy. Určité návrhy byly v roce 2014, diskutovali jsme na úrovni představenstva, dozorčí rady. Pokud České dráhy požadují 900 milionů korun v arbitrážním řízení, tak i dohoda za nulu je podezřelá a není možná, protože můžete způsobit škodu akciové společnosti a nepostupujete s péčí řádného hospodáře,“ dodal Krtek. Podle Škody Transportation totiž mohl dopravce ušetřit zhruba 700 milionů korun, pokud by přibližně před rokem přistoupil na mimosoudní narovnání, jenomže dráhy požadovaly přes 900 milionů korun pokuty za pozdní dodání lokomotiv.

Část peněz je doplatek, část vytváří inflace

České dráhy mají podle Krtka Škodě doplatit za dvacet lokomotiv 468 milionů korun jako doplatky ke kupní ceně a dalších 760 milionů korun má následně dopravce zaplatit jako inflační navýšení. Rozhodnutí arbitrážního soudu obdržely ČD v pondělí odpoledne. 

Hlavními nedostatky, které v rozhodnutí arbitrů ČD i ministerstvo vidí, je, že nebyly uznány smluvní pokuty za pozdní dodání vlaků. Arbitři rovněž zamítli připomínku ČD, které upozorňovaly na podjatost jednoho z rozhodců.

Smlouvy se Škodou se zkontrolují

Tuzemský výrobce za vlaky s výjimkou této zakázky od Českých drah dostal 42,5 miliardy korun, uvedl ministr. Zároveň bude požadovat revizi aktuálních smluv se Škodou, aby se předešlo podobným rizikům. Před měsícem rovněž zakázal uzavírat ve smlouvách rozhodčí doložky. Toto rozhodnutí se podle něj nyní ukázalo jako správné a vyzval, aby se k této praxi připojili zbylí členové vlády.

Hlavní nádraží v Praze
Zdroj: ČT24/Jan Langer

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Lokomotivy měly dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí, stále nemohou jezdit například na tratích do Německa. Od prosince přitom s nimi ČD počítají pro vlaky mezi Prahou a Hamburkem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 54 mminutami

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
13:34Aktualizovánopřed 2 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 5 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 10 hhodinami

Americká vláda pozastavuje část sankcí proti ruskému Lukoilu

Americká vláda pozastavuje část sankcí proti ruskému ropnému gigantu Lukoil. Zdůvodňuje to snahou umožnit čerpacím stanicím mimo Rusko udržet provoz. O čtvrtečním oznámení Washingtonu informuje agentura AFP.
před 22 hhodinami

Minoritní akcionáři ČEZu podali žalobu na stát kvůli windfall tax

Spolek minoritních akcionářů energetické společnosti ČEZ podal žalobu na stát kvůli windfall tax. Mimořádná daň z neočekávaných zisků podle spolku menšinové akcionáře společnosti poškodila, uvedl ve čtvrtek server iRozhlas.cz.
včera v 16:19

Meziroční inflace zvolnila na 2,1 procenta, odhadl ČSÚ

Meziroční inflace je nejnižší od letošního dubna, v listopadu zpomalila na 2,1 procenta z říjnových 2,5 procenta. Vyplývá to z předběžného odhadu, který zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně spotřebitelské ceny v listopadu klesly o 0,3 procenta. Konečnou hodnotu listopadové inflace zveřejní ČSÚ 10. prosince, v předchozích měsících její hodnotu pokaždé potvrdil.
včeraAktualizovánovčera v 14:10

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
včera v 12:06
Načítání...