České dráhy podaly žalobu proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation

České dráhy mají zaplatit přes miliardu korun společnosti Škoda Transportation za dodávku lokomotiv řady 380. Rozhodl o tom rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře. Původně to přitom byl železniční dopravce, kdo se v arbitráži domáhal skoro miliardy korun za pozdní dodání lokomotiv. České dráhy se závěry soudu nesouhlasí a proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation již podaly žalobu k soudu, potvrdil ministr dopravy Dan Ťok.

Pokud by České dráhy musely zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun společnosti Škoda Transportation za pozdě dodané lokomotivy, mohlo by to podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) zvednout ceny jízdného. Situaci chce proto řešit na koaliční radě.

Škoda Transportation má získat přibližně 1,2 miliardy korun, přičemž zhruba půl miliardy musí dráhy strojírenské firmě zaplatit do konce týdne. Generální ředitel tuzemského výrobce lokomotiv Tomáš Ignačák chtěl údajně s Ťokem dojednat rozložení plateb na delší dobu. 

Ministr Ťok nicméně označil rozhodnutí rozhodčího soudu za protizákonné a vydané „zjevně podjatými rozhodci“. Železničního dopravce pak vyzval, aby neplatil doplatek, který má podle rozhodnutí arbitrů zaplatit za pozdě dodané lokomotivy. Podle ministra i ČD má rozhodnutí rozhodčího soudu právní vady. „Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu,“ konstatuje.

Toto je situace, kdy dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah a já jsem tady od toho, abych v této věci nemlčel.
Dan Ťok

Škoda Transportation podle něj má dostat peníze přesto, že lokomotivy dopravci dodala s pětiletým zpožděním. Sporný je podle ministra i požadavek na doplacení inflačního navýšení, který nebyl zakotvený ve smlouvě.

Škoda Transportation: Za zpožděním byly nové evropské normy

První chyba nastala v období kolem roku 2008, kdy tehdejší management Českých drah nechtěl respektovat jakýmkoli způsobem, že je tady vyšší vliv nové technické legislativy.
Tomáš Ignačák
generální ředitel Škody Transportation

Ignačák upozornil, že nezazněl důvod zpoždění dodávek lokomotiv. Stála za tím podle něj změna technických norem z roku 2008. „Prvního září 2008 byly oficiálně vydány takzvané TSI normy, což je zcela nová evropská legislativa závazná pro všechny výrobce kolových vozidel,“ zmínil Ignačák. Zásadně kvůli tomu museli změnit konstrukci vozidla, například kvůli odolnosti v případě srážky. První návrhy normy se přitom začaly objevovat až zhruba rok po uzavření smlouvy.

„První chyba nastala v období kolem roku 2008, kdy tehdejší management Českých drah nechtěl respektovat jakýmkoli způsobem, že je tady vyšší vliv nové technické legislativy. Nedošlo k tomu, aby byl tento bod jakýmkoli způsobem zohledněn. Kdyby se v té době začalo jednat a hledaly se cesty, spor by nenastal,“ řekl generální ředitel Škody Transportation. Poukázal také na to, že první lokomotivy předali Českým drahám k používání v roce 2010 pro ČD Cargo, o rok později i pro osobní dopravu.

Ilustrační foto
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK
Všichni jsme to podědili.
Pavel Krtek
předseda představenstva Českých drah

Podle předsedy představenstva Českých drah Pavla Krtka obě strany problém podědily. Podle něj bylo nešťastné řešení, že od počátku byla u smlouvy rozhodčí doložka. „Pak rozhodčí soud řeší, co by normálně měly řešit soudy. Určité návrhy byly v roce 2014, diskutovali jsme na úrovni představenstva, dozorčí rady. Pokud České dráhy požadují 900 milionů korun v arbitrážním řízení, tak i dohoda za nulu je podezřelá a není možná, protože můžete způsobit škodu akciové společnosti a nepostupujete s péčí řádného hospodáře,“ dodal Krtek. Podle Škody Transportation totiž mohl dopravce ušetřit zhruba 700 milionů korun, pokud by přibližně před rokem přistoupil na mimosoudní narovnání, jenomže dráhy požadovaly přes 900 milionů korun pokuty za pozdní dodání lokomotiv.

Část peněz je doplatek, část vytváří inflace

České dráhy mají podle Krtka Škodě doplatit za dvacet lokomotiv 468 milionů korun jako doplatky ke kupní ceně a dalších 760 milionů korun má následně dopravce zaplatit jako inflační navýšení. Rozhodnutí arbitrážního soudu obdržely ČD v pondělí odpoledne. 

Hlavními nedostatky, které v rozhodnutí arbitrů ČD i ministerstvo vidí, je, že nebyly uznány smluvní pokuty za pozdní dodání vlaků. Arbitři rovněž zamítli připomínku ČD, které upozorňovaly na podjatost jednoho z rozhodců.

Smlouvy se Škodou se zkontrolují

Tuzemský výrobce za vlaky s výjimkou této zakázky od Českých drah dostal 42,5 miliardy korun, uvedl ministr. Zároveň bude požadovat revizi aktuálních smluv se Škodou, aby se předešlo podobným rizikům. Před měsícem rovněž zakázal uzavírat ve smlouvách rozhodčí doložky. Toto rozhodnutí se podle něj nyní ukázalo jako správné a vyzval, aby se k této praxi připojili zbylí členové vlády.

Hlavní nádraží v Praze
Zdroj: ČT24/Jan Langer

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Lokomotivy měly dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí, stále nemohou jezdit například na tratích do Německa. Od prosince přitom s nimi ČD počítají pro vlaky mezi Prahou a Hamburkem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Čína drží Evropu „v šachu“ díky kovům vzácných zemin, restrikce zmírní

Peking je ochoten urychlit schvalování licencí pro vývoz kovů vzácných zemin do Evropské unie, oznámilo čínské ministerstvo obchodu. Restrikce na vývoz těchto kovů narušily dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu i v dalších odvětvích po celém světě.
před 17 hhodinami

Trump zvažuje omezit Muskovy vládní zakázky

Americký prezident Donald Trump prohlásil, že brzy rozhodne o příštím šéfovi centrální banky a pečlivě zváží, zda omezit vládní zakázky miliardáři Elonu Muskovi, který byl ještě nedávno jeho blízkým spojencem. Uvedl také, že zatím nerozhodl, jestli zavede další sankce proti Rusku, které zvažuje americký Senát. Peking podle Trumpa zároveň souhlasí s obnovením dodávek kovů vzácných zemin.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

K mání jsou statisíce metrů čtverečních. Zájem o velké skladové areály klesá

Zájem o velké skladové areály v tuzemsku opadá. V některých lokalitách dokonce klesá i nájemné, a to poprvé od devadesátých let. Výjimkou jsou lokality vybavené moderními technologiemi v blízkosti dálnic. Zatímco takové areály obsazené jsou, ve vzdálenějších místech jsou k pronájmu statisíce metrů čtverečních skladů. Specifická situace je kolem Českých Budějovic, kde se otevřela dálnice D3. Zájem o logistická centra tam roste.
6. 6. 2025

Čínu nelze úplně odříznout, shodli se Zahradil s Langšádlovou

Úplně se ekonomicky odříznout od Číny kvůli bezpečnostním rizikům spojeným s technologiemi není možné. V Událostech, komentářích se na tom shodli bývalý europoslanec Jan Zahradil se členkou sněmovního zahraničního výboru Helenou Langšádlovou (TOP 09). Podle ní je třeba brát Peking jako hrozbu. Zahradil by naopak uvítal, kdyby Česko vůči Pekingu zaujalo méně konfrontační postoj. Pořad moderoval Martin Řezníček.
6. 6. 2025

Co o nás on-line platformy shromáždily? Nabízíme postupy, jak získat informace

Uživatelé sociálních sítí a internetových platforem mají možnost je požádat o svá data podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Přinášíme návod, jak je získat, a vidět tak, jaká data shromáždily. Osobní údaje mohou sloužit společnostem k prodeji cílené reklamy. Jednou z největších společností, která na tom postavila svůj obchodní model, je Meta. Popsali jsme i tři způsoby, jak omezit nakládání s daty pro účely reklamy.
6. 6. 2025

EK dál předběžně prošetřuje tendr na Dukovany

Evropská komise (EK) dál předběžně prošetřuje tendr na výstavbu dvou nových jaderných bloků v Dukovanech i poté, co vláda a ČEZ ve středu uzavřely kontrakt s jihokorejskou KHNP. České televizi to sdělila mluvčí EK. K podpisu došlo jen chvíli poté, co Nejvyšší správní soud zrušil předběžné opatření, které zakazovalo smlouvu stvrdit. Podle vlády připadlo třicet procent zakázky tuzemským podnikům, do budoucna by to mělo být šedesát.
5. 6. 2025

Tisíce transakcí na stovky adres. Analytici stopují převody v bitcoinové kauze

V kauze bitcoinů dál zůstává řada nejasností. Jednou ze zatím nezodpovězených otázek je to, zda bylo v peněžence napojené na ilegální internetové tržiště Nucleus Market tři, nebo dvanáct miliard. I proto vláda požádala resort spravedlnosti, aby připravil přesný časový sled toho, jak šly události za sebou.
5. 6. 2025

Místo sklizně papírování a omezení výsadby. Farmáři tepou nový systém dohodářů

Nově zavedená evidence dohod o provedení práce (DPP) podle zemědělců výrazně ztěžuje nábor sezonních pracovníků. Některé podniky už kvůli nadměrné administrativě omezily sklizeň nebo výsadbu. Podle Zemědělského svazu hrozí, že složitá byrokracie povede i k nárůstu práce načerno. Ministerstvo práce ale změny brání. Systém podle resortu zvyšuje transparentnost a zaměstnance chrání.
5. 6. 2025
Načítání...