Praha – K rekordním cenám benzinu a nafty lidé hledají alternativy – jednou z nich je v Česku zatím málo rozšířený bioethanol. Palivo s názvem E85 se ale začíná postupně prosazovat. Podle statistik se nových aut spalujících bioethanol prodalo víc než vozů na plyn.
Místo drahého benzinu a nafty jezdí lidé na bioethanol
Palivo E85, které je tvořeno bioethanolem z 85 procent a benzinem z 15 procent, má být ekologičtější, ale hlavně levnější. Litr stojí v průměru 26 korun 50 haléřů, tedy o více než 10 korun méně než benzin nebo nafta.
Přestože prodej aut, která můžou bioethanol tankovat, je zatím malý, rychle roste – loni se prodalo oficiálně 350 nových vozů. A pro letošní rok se předpokládá nárůst zhruba o 100 procent.
Na bioethanol ale jezdí mnohem více těch, kteří si nechali svůj motor přestavět. Přesné statistiky chybějí, podle odhadů se jedná přibližně o dva tisíce aut. Pro srovnání – na stlačený zemní plyn v Česku jezdí tři a půl tisíce vozů, na propan butan dokonce 130 tisíc.
Úprava na bioethanol stojí od tří do deseti tisíc. Investované prostředky se vrátí v podobě úspory při najetí deseti až dvaceti tisíc kilometrů. Záleží ale na okolnostech – auto, které tankuje bioethanol, má vyšší spotřebu. Jedním z faktorů je i styl jízdy.
V celém Česku je celkem 180 čerpacích stanic s palivem E85. V Evropě je rozšířeno hlavně ve Skandinávii, průkopníkem je Švédsko. Nejdál jsou ale v Brazílii, kde na stoprocentní ethanol jezdí většina aut.