Nejen tradiční památky, ale především neotřelé outdoorové aktivity a zážitkové akce, které nezapomínají ani na místní a rodiny s dětmi – takový mix okořeněný řadou speciálních slev chystají pro turisty v letošní letní sezoně tuzemská města jako Český Krumlov, Kutná Hora, Telč, Praha, Olomouc nebo Brno. Právě městský cestovní ruch během koronaviru utrpěl největší rány, a tak se teď tato místa snaží nabízet častěji své genius loci „bezpečně“ přímo v ulicích.
Města lákají k ochutnání genia loci. „Bezpečně“ přímo v ulicích
Pandemie zasadila turistickému ruchu tvrdou ránu. Lidé, když už vůbec někam, tak mířili do přírody, respektive všude tam, kde to považovali z hlediska covidu za bezpečné – a do této kategorie rozhodně města v očích turistů nespadala. Zvláště citelně poznamenala proto především ta, která jsou považována za návštěvnické perly a pro která jsou proto příjmy z turismu naprosto zásadní.
Minulou sezonu ohlásily takové propady návštěvnosti a souvisejících služeb jako nikdy za poslední desítky let před tím. „Při kompletním uzavření klesla návštěvnost o sto procent,“ shrnula jednoduše důsledky vedoucí oddělení cestovního ruchu a marketingu kutnohorského úřadu Monika Pravdová.
Podobné propady ohlásila i další turistická centra. Například zatímco v roce 2019 do Českého Krumlova zavítaly dva miliony hostů, loni to bylo pouze šest set tisíc. Návštěvnost Prahy se propadla na 2,2 milionu turistů, zhruba čtvrtinu předchozího roku, u Olomouce byl propad ve výši 57,4 procenta a u Brna více jak šedesát procent. Úbytek zahraničních hostů byl ve všech případech minimálně sedmdesátiprocentní.
- Před koronavirovou krizí tvořil tři procenta HDP, zaměstnával přes 240 tisíc lidí a vytvářel obrat 300 miliard korun.
- Kvůli více než rok trvajícím omezením v této oblasti způsobených pandemií se příjezdový cestovní ruch vloni propadl o téměř 75 procent, ten domácí i přes velmi silnou hlavní sezonu poklesl o 28 procent. Celkově přijelo v roce 2020 do ubytovacích zařízení v Česku o jedenáct milionů hostů méně než v roce předchozím.
- V prvním čtvrtletí letošního roku se v českých hotelech a penzionech ubytovalo pouhých 282 tisíc hostů, což představuje propad o 91 procent, u zahraniční klientely dokonce o 96 procent.
- Zdroj: CzechTourism
Ve městech se během pandemie pohybovali všude převážně rezidenti, zahraniční hosté téměř vymizeli, případně přijížděli lidé z nedalekého okolí, navzdory zavřeným památkám. „Vzhledem k tomu, že jen samotné exteriéry města jsou opravdu překrásné, našlo se pár desítek lidí, kteří převážně během víkendů do Kutné Hory, v době, kdy to bylo možné, zavítali. Svůj vliv na to může mít také propojení města s okolní přírodou,“ dodává Pravdová.
A právě protože „bezpečí“ přírody je něco, co podle průzkumů bude turisty zajímat i letos, připravila města letošní turistickou sezonu v řadě případů tak trochu jinak. Nabídnou sice i tradiční památky a jejich expozice, ale zároveň se pokusila přenést kus přírody do svých center a nově připravila řadu zážitkových aktivit přímo v ulicích, zahradách, parcích, řekách nebo třeba i ve „vzduchu“, což je případ třeba Českého Krumlova.
Krumlov se chce letos ukázat i tak, jak ho lidé neznají
Přímo v historickém centru jihočeského města nad střechami domů předvádí už o víkendu své umění sedm nejlepších slacklinerů ze všech koutů Čech. Nad střechami domů zdolávají dvě nejdelší lajny – pružné popruhy v délce 250 a 232 metrů. Podobný kousek si mohou vyzkoušet i návštěvníci, i když jen bezpečně pár desítek centimetrů nad zemí na workshopech v Pivovarských zahradách.
„Český Krumlov letos vsadil nikoli na slevové akce a vouchery, ale pilně připravuje a podpoří letošní letní sezonu především novým, bohatým, zábavným i pohodovým programem, který představí návštěvníkům Krumlov tak, jak ho neznají,“ vysvětluje marketingová manažerka Destinačního managementu oblasti Český Krumlov Region Jitka Boháčová.
Řada akcí je také rovnou zdarma – jako například každý čtvrtek během prázdnin v Městském parku, kde budou odpoledne probíhat dětská pohádková představení. Park se přes léto totiž promění na oddechovou a herní zónu s možností osvěžit se ve Vltavě díky zpevněnému vstupu do řeky a malé pláži.
Koncerty oživí krumlovské zahrady
Krumlov letos také využije i různá exteriérová prostranství zahrad. Středy budou patřit třeba koncertům folk & blues v Klášterní zahradě, v srpnu poběží v Pivovarské zahradě program vždy od úterý do neděle. V plánu jsou třeba koncerty předních českých a slovenských interpretů, probíhat budou i večery s DJ, workshopy, diskuse a také letní kino.
Město podle Boháčové zároveň spustí od prvního července novou podobu turistického webu „v moderní, responzivní podobě s komplexní nabídkou turistickou a kulturní pro Český Krumlov i jeho blízké okolí“. Stránky zahrnou různé služby on-line, jako třeba nabídku ubytování, gastronomie nebo třeba služeb půjčoven.
Pandemie koronaviru tak sice změnila cestovní ruch v Krumlově od základů, ale za dobrou zprávu Boháčová označila, že se vrací kvalitní tuzemská klientela a ta z blízkého příhraničí. „Zvýšila se i průměrná délka pobytu. Současný návštěvník vyznává hodnoty jako individuální přístup a péče, kvalita služeb, lokálnost, relax, příroda, autenticita místa,“ nastínila.
Relax jako na pláži, ale v centru města
Jak by mohlo vypadat léto v Brně? „Živé centrum vznikne, když na necelých dvou kilometrech čtverečních spojíte hromadu gastronomických zážitků, otevřených zahrádek, laviček ve stínu i na slunci, patníků k sezení, zurčících fontán a zeleně. Tento barevný koktejl oživíte kulturními akcemi či volně hrajícími muzikanty a přimícháte do něj to správné množství turistů,“ popisuje ředitelka TIC Brno Jana Janulíková.
Nově k tomu navíc návštěvníci této moravské metropole budou moci přímo v centru spočinout na jednom z čtyř set lehátek ve speciální relaxační zóně.
„Posezení v nich není podmíněno konzumací v některém z blízkých podniků, lidé je mohou využívat zcela zdarma pro setkání s přáteli, čtení knihy nebo třeba jen tak k odpočinku,“ dodává Janulíková. Lehátka budou rozmístěna na Dominikánském náměstí, Zelném trhu, náměstí Svobody, v parku na Moravském náměstí a na Pohořelci.
Další novinkou exteriérových akcí je podle představitelů města zrekonstruovaný amfiteátr na Kraví hoře v areálu koupaliště, kde vyrostla letní divadelní scéna. Některé festivaly budou probíhat i přímo v centru města – v ulicích, na náměstích či v parcích a mnohé z nich bez vstupného. Stačí jen jednoduše jít kolem.
Hravé prohlídky s aplikací místo průvodce
Letos bude možné město poznat i s aplikací s pomocí rozšířené reality Play Brno. Tato interaktivní hra ukáže zábavným způsobem dominanty metropole i střípky z její historie a dává tipy, jak si město „užít lépe“. „Je prvním krokem do virtuálního světa, který jsme učinili, a chceme jím především bavit. Aplikace je určena spíše pro rodiny s dětmi, ale užije si ji kdokoliv s hravým duchem,“ přiblížila zastupitelka pro oblast marketingu a cestovního ruchu Kristýna Černá.
Celkem osm míst lze projít postupně jako aplikací určenou trasu, ale také je navštívit jednotlivě nebo ve vlastním pořadí. „Nikde jinde si nevystřelíte z děla na Špilberku nebo nenakrmíte brněnského draka,“ doplnila Černá.
Pandemie vzala podle vedoucí kanceláře marketingu a cestovního ruchu Markéty Soukupové městu především jistotu, že byznys návštěvníci zaplní brněnské hotely a výstaviště, restaurace či jiné podniky a že jejich počty dále porostou – přitom právě to přinášelo dosud městu nemalé částky do rozpočtu. „Dala nám ale nový, jiný pohled na cestovní ruch. Naučila nás spojit síly a hledat příležitosti tam, kde bychom je jinak nehledali,“ uvedla Soukupová.
Při tvorbě turistických produktů se tak podle ní bude město intenzivněji soustřeďovat třeba na rodiny s dětmi. A také mnohem více svých aktivit prováže s oblastí Brněnska a zacílí vyloženě na místní obyvatele.
V bezpečí exteriérů mohou turisté poznávat město i pomocí prohlídek. A při některých z nich se i běhá. Například na šestikilometrové trase přes Pavillon ke Špilberku průvodce provede návštěvníky tradičními i netradičními místy, které by na běžných prohlídkách nestihli obejít. Tempo je kolem sedmi až osmi minut na kilometr a od každého účastníka se předpokládá dobrá fyzička. Další letní prohlídky – ty neběžecké – se například zaměří na zaniklá i stále fungující tržiště, kupecké praktiky i fígle nebo mizející Brno.
Moravská metropole zároveň pro turisty připravila různé slevy. Když si pořídí turistickou kartou Brnopas, ta jim nabídne slevy a vstupy zdarma i do pěti předních cílů, mezi které patří zahrady brněnských vil, věž Staré radnice, brněnské podzemí, katedrála sv. Petra a Pavla nebo brněnské zoo. Nad to nabídne bezplatné cestování městskou hromadnou dopravou. Tuto kartu nabízí i některé hotely, kde ji při ubytování lze získat za korunu.
Jednu z ekonomických úlev pak představuje prominutí místního poplatku za umístění restaurační zahrádky. Správci těchto poplatků jsou městské části, kterým bude město ušlý zisk kompenzovat. Další náhrady městským částem se týkají místního poplatku z pobytu. Ten je nyní prominut do konce letošního roku právě za účelem oživení cestovního ruchu a zmírnění dopadu mimořádných opatření.
Olomouc láká na pohodu
V Olomouci pak vycházejí z toho, že většina Čechů bude chtít trávit letní dovolenou v tuzemsku a že známé destinace budou přeplněné. „Přitom pro cyklovýlety a vodní turistiku je Olomouc ideální,“ dodává náměstkyně primátorky pro cestovní ruch, kulturu a sport Markéta Záleská (ODS).
Olomouc tak potvrzuje, že i v tomto městě bude letos hrát prim venkovní a zážitková turistika. Zázemí pro ni nabízí například camping Krásná Morava nedaleko centra města, který s novými nájemci prochází restartem.
Na venkovní pobyt je zaměřená i městská outdoorová hra S kočičkou Olou po Olomouci. Ta nabízí rodinám s dětmi prohlídku města bez průvodce, zato s detektivním nádechem. A projít všech deset stanovišť znamená i získat odměnu v infocentru v podloubí radnice.
V rámci turistické karty město návštěvníkům nabídne například hromadnou dopravu zdarma, stejně jako volné vstupy nebo slevy do desítek muzeí, památek či galerií v celém kraji. „Turisté, kteří v Olomouci přespí dvě noci, si ji mohou vyzvednout na přepážce Informačního centra zdarma. Tato nabídka platí po celé prázdniny nebo do vyčerpání zásob,“ uvedla vedoucí odboru cestovního ruchu, kultury a sportu Karin Vykydalová. A zároveň ujistila, že karet je k dispozici dost.
Mezi tradiční atrakce olomouckého centra se vracejí také vyhlídky z obou věží. Lidem se otevírá ochoz 19. června a zdejší prohlídky budou zdarma. Návštěvníky čeká i věžník a zcela nová expozice.
Na začátku července přibude i střecha jižní věže chrámu svatého Mořice. „Zůstává i oblíbená prohlídka města nazvaná Olomouc v kostce, jejíž součástí je výstup na věž, ale také prohlídky slavnostního sálu v Základní škole Komenium, který je proslulý svou výzdobou,“ upřesnila vedoucí Informačního centra Olomouc Jitka Lučanová.
Zelená zákoutí k odpočinku i osvěžení větrníky
Olomouc zkrášlí v létě také květinová výzdoba. Letničky pokvetou v prostoru mezi Arionovou kašnou a Čestným sloupem Nejsvětější trojice, kolem infocentra a nově by mělo vzniknout v červenci pod slunečními hodinami i speciální zákoutí nazvané Green Point. Nabídne nejen zeleň, ale i posezení.
Tuto výzdobu doplní tradičně také street art a festival Sculpture line, který do Olomouce přiváží sochy, objekty a plastiky. „Jisté je, že před přírodovědeckou fakultou se objeví plastika Dynamikon Stefana Milkova, další dvě díla i jejich umístění jsou ještě v jednání,“ naznačil vedoucí oddělení kultury Radim Schubert.
Úplnou novinkou se stanou větrníky. Zaplní prostor nad hlavami lidí, kteří budou procházet ulicí 28. října mezi Galerií Moritz a Horním náměstím. „Podobné instalace jsou v evropských městech časté, obvykle je ale tvoří deštníky. My jsme chtěli návštěvníky osvěžit vánkem a letním pohybem. Stejné větrníky budou i v nabídce Informačního centra,“ vysvětluje náměstkyně primátorky.
Ubytovaní v Telči získají vstup do věže sv. Ducha, bude i multižánrový festival
Dalším městem, které spoléhá na návštěvníky, je Telč. „Vzhledem k tomu, že se chystáme organizovat veškeré plánované akce, věříme, že Telč bude plná turistů. Stejně tak věříme, že většina těchto návštěvníků využije služeb místních podnikatelů,“ uvedl starosta města Vladimír Brtník (ODS).
Pandemie se podle něho zapříčinila především o to, že z Telče zmizeli turisté z Asie i hromadné zájezdy a naopak roste počet návštěv jednotlivců, rodin či malých skupin. Zároveň se zvyšuje i počet dní, které tito příchozí v Telči stráví.
„Již nyní máme informace od ubytovatelů, že jejich prázdninové kapacity jsou téměř zaplněny,“ dodal starosta.
S velikým povděkem hodnotí také fakt, že v letošním roce nejen že neubylo restauračních předzahrádek, ale naopak jedna přibyla. Město za ně také letos odpustilo místním restauratérům poplatky, stejně jako zdejším ubytovatelům ty za ubytovací služby. Všem místním podnikatelům byla také umožněna inzerce v Telčských listech zdarma.
Pro návštěvníky mají připravený pro letošek jako novinku poukaz na vstup na vyhlídkovou věž sv. Ducha. Do ní turisty uvede hologram historické postavy a dál je čeká interaktivní zábavně-naučná expozice se zajímavými fakty z historie města i okolních památek. V posledním patře jsou vyhlídkové dalekohledy, interaktivní mapy a zprovozněný hodinový stroj. Návštěvníci ubytovaní v Telči získají vstup na tuto městskou památku zdarma.
A i Telč nabídne turistům exteriérové aktivity, například koncerty. Specialitou bude v tomto ohledu hudební večer, během kterého se obkrouží celá zeměkoule. Zazní totiž muzika od Keltů přes Indii a Čínu, Severní i Jižní Ameriku až zpět na Moravu – v autorské úpravě a podání skupiny Bardolino.
Ve městě také proběhne vícežánrový festival Prázdiny v Telči a v jeho rámci různá divadelní představení, výstavy, nocturna, pohádky, besedy, happeningy či třeba performance. Na Štěpnickém rybníku se pak budou konat závody Dračích lodí a město ožije třeba i historickými slavnostmi Zachariáše z Hradce a Kateřiny z Valdštejna.
Kutnohorská trojvstupenka
Kutná Hora v létě vsadí na zábavu i zvýhodněné vstupné. Nalákat chce na nové expozice Vlašského dvora s podtitulem Jedinečná mincovna českých králů, které byly dokončeny v lednu 2021 a pandemie přesunula jejich odhalení turistům na červen.
„Návštěvníci se mohou interaktivně seznámit s historií mincovnictví, s cestou pražského groše a s českými panovníky se vztahem ke Kutné Hoře,“ přibližuje vedoucí oddělení cestovního ruchu a marketingu tamního úřadu Monika Pravdová.
Další je třeba Kutnohorské léto. V jeho rámci mohou návštěvníci každou sobotu večer objevit nově zpřístupněné sklepení pod Vlašským dvorem a vydat se za Záhadou ztraceného stříbra.
Pokud se turisté rozhodnou navštívit více historických objektů, mohou využít zvýhodněné vstupné. Při návštěvě Sedleckých památek obdrží slevu při předložení vstupenky z Vlašského dvora a naopak.
Dále lze podle Pravdové při návštěvě sedleckého komplexu využít zvýhodněné vstupné při koupi takzvané trojvstupenky 3TOP. Tedy konkrétně hřbitovního kostela Všech svatých s kostnicí, katedrálou Nanebevzetí Panny Marie a Jana Křtitele v Sedlci a Chrámu sv. Barbory.
Ubytuj se a dostaneš vstup zdarma. Praha láká na vouchery
Co se týče hlavního města, chce rozjezd cestovního ruchu podpořit programem V Praze jako doma, podobně jako loni. Metropole tak bude turistům dávat speciální vouchery – za každou noc zde strávenou host získá volný vstup na některou z pražských památek, do muzeí, galerií, věží či třeba zoo.
Nově letos mohou turisté podle předsedy představenstva Prague City Tourism Františka Cipra využít volné body z voucherů i na projížďku historickou tramvají městem nebo živé kulturní akce, jako jsou divadelní představení na letních scénách.
Zmíněná nová tramvajová linka 42 povede z Dlabačova přes Pražský hrad, Čechův most, náměstí Republiky, Václavské náměstí a odtud na Újezd a zpět přes Malostranskou směrem na Pohořelec. Na trase budou jezdit historické vozy ze začátku 20. století nebo tramvajové vozy z přelomu 50. a 60. let. Ve voze bude vždy jeden zaměstnanec, který poskytne turistické i historické informace o okolních památkách.
Podle mluvčí Prague City Tourism Kláry Malé si lze zároveň stáhnout aplikaci dopravního podniku – Prague Trips , která sdělí, co je na konkrétní zastávce k vidění. K lince číslo 42 se trasa v aplikaci chystá.
„Rozšířili jsme nabídku, aby domácí turista mohl voucher využít i na kulturu,“ doplnila Malá. Loni o prázdninách přijelo do metropole až o šestnáct procent více domácích hostů než v roce 2019, což je podle Cipra směr, který chce město do budoucna udržet.
A výhody mohou čerpat i přímo Pražané. „Například na některé turistické objekty člověk, který drží kartu Lítačka, má automaticky slevu na vstup,“ dodala Malá.
Program se spouští na začátku července a poběží celé letní prázdniny. Lidé si už ale mohou udělat rezervace. Město na tuto věc letos vyčlenilo šedesát milionů korun. Loni tento program podle Prague City Tourism přilákal během sezony do Prahy více než sedmdesát tisíc návštěvníků. Jeho ekonomický přínos v roce 2020 lze tak vyčíslit na základě průměrné útraty návštěvníka ve výši 2737 korun, tedy výsledné sumy přesahující 202 milionů korun, doplnila Malá.
„Věříme a doufáme, že se nyní situace už bude jenom zlepšovat a my se budeme moci soustředit na realizaci naší nové Koncepce příjezdového cestovního ruchu. Chceme hlavně kultivovat veřejný prostor, zaměřit se na turisty, kteří do metropole přijedou z jiného důvodu než se pouze levně opít a také chceme obnovit turismus v jeho udržitelné formě,“ nastínil další plány Cipr.
Turisty do Česka má přivést také kampaň, kterou připravuje ve spolupráci s Prague City Tourism Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Jen v Německu, Polsku, Nizozemsku a Belgii plánují od června do poloviny srpna společnou co-brandovou kampaň. „Současně agentura podepsala s Prague City Tourism a Letištěm Praha dohodu o společné podpoře příjezdové turistiky. Ze strany CzechTourism jde především o pomoc při vyjednávání přímých leteckých spojení do Prahy a České republiky“, doplnil ředitel České centrály cestovního ruchu Jan Herget.
Kraje lákají k návštěvě nevšedních míst. Je jich přes čtyři desítky
Svoje aktivity postupně startují také zahraniční zastoupení CzechTourism pokrývající pětačtyřicet zemí světa. Na zahraniční marketing má agentura na rok 2021 k dispozici celkem sto milionů korun, na tuzemský přes 56 milionů.
CzechTourism také zveřejnil 42 tipů na návštěvu jedinečných, ale turisty mnohdy opomíjených míst, které si zaslouží větší pozornost v této sezoně. Každý z krajů České republiky nominoval tři zástupce, kterým letos vévodí nově otevřené či zrekonstruované památky, rozhledny, méně známé hrady a zámky nebo technické unikáty.
„Tipy od regionů jsou praktickým itinerářem pro nadcházející turistickou sezonu a skvělou alternativou k hojně navštěvovaným cílům,“ míní Herget.
„Rodinám s dětmi doporučuji třeba vyrazit na zážitkovou prohlídku Pohádkového zámku Stránov, navštívit zábavní park Eden na Vysočině a mlynářské muzeum Mlýn Dřevíček v Horní Dřevíči nebo ochutnat čerstvě upečený chléb na Hamousově statku ve Zbečně,“ přibližuje některé z nich ředitel CzechTourism.
Více informací o jednotlivých místech lze nalézt na turistickém portálu kudyznudy.cz. Stránky obsahují také tipy na bezbariérové výlety, kterých je tam rovných sedm desítek.