Maloobchodní tržby klesly desátý měsíc za sebou. Pokles ale zpomalil

Události: Maloobchod (zdroj: ČT24)

Maloobchodní tržby v Česku v únoru v meziročním srovnání klesly desátý měsíc za sebou. Pokles ale zpomalil na 6,4 procenta z lednových revidovaných 6,8 procenta. Meziměsíčně měli obchodníci tržby nižší o 0,4 procenta. Na svém webu o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ).

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v únoru meziročně poklesly o 6,4 procenta. Pokles tržeb trval již od května loňského roku. Méně než loni se prodalo zboží v prodejnách s potravinami i s nepotravinářským zbožím,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. U potravin se podle ní v porovnání s lednem prohloubilo tempo poklesu na 7,6 procenta, zatímco u nepotravinářského zboží zmírnilo na 7,1 procenta. Tržby z prodeje pohonných hmot meziročně stouply o 0,3 procenta, růst tak zaznamenaly třetí měsíc v řadě.

Ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková uvedla, že desátý měsíc v řadě klesly tržby prodejnám s výrobky pro domácnost a pro kulturu, sport a rekreaci, v únoru byly meziročně nižší o 14,7 procenta, respektive o 1,9 procenta. V ostatních specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím tržby vzrostly.

Prodejny s oděvy a obuví meziročně utržily o 4,8 procenta více a počítačové prodejny o 3,8 procenta více, obchodníci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím měli tržby o 1,3 procenta vyšší a tržby drogerií stouply o procento. Počtrnácté za sebou podle Bouškové pak klesly tržby internetových a zásilkových obchodů, proti loňskému únoru byly nižší o 7,7 procenta.

Tržby za potraviny byly podle statistiků meziročně nižší desátý měsíc za sebou, přičemž v nespecializovaných prodejnách byly v únoru nižší o 7,6 procenta a ve specializovaných prodejnách o 7,2 procenta. Nespecializované prodejny s převahou nepotravinářského zboží utržily proti loňskému únoru podle ČSÚ o 3,6 procenta více.

Údaj o maloobchodních tržbách nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel. Meziročně se tržby v této kategorii zvýšily o 4,1 procenta. Z toho za prodej aut včetně náhradních dílů stouply o 4,2 procenta a za opravy o 4,1 procenta.

V meziměsíčním srovnání se tržby stejně jako v meziročním srovnání celkově snížily. Za potraviny klesly o 1,8 procenta, naopak za nepotravinářské zboží stouply o 0,2 procenta a za pohonné hmoty o 1,5 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziměsíčně vyšší o 0,8 procenta.

  • Maloobchodní tržby ukazují, jak se daří prodeji zboží ve všech typech prodejen zaměřených na koncového spotřebitele. Jedná se o prodeje jak v kamenných prodejnách, tak stáncích či po internetu. V tom nejhrubším základě se dělí na prodeje potravin, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Sledování maloobchodních tržeb napovídá, jak se mění ochota domácností utrácet. Pokud maloobchodní tržby rostou, zejména u zboží, které je takzvaně zbytné povahy (jeho pořízení není bezprostředně nutné), naznačuje to, že se zvyšuje ochota lidí utrácet. To předznamenává, že ekonomice se relativně daří.
  • Zdroj: ČBA

Analytici: K růstu dojde nejspíš až v příštím roce

„Výhled maloobchodu není příliš optimistický. Pokles reálných mezd bude pokračovat po zbytek tohoto roku. Reálně růst by mohly mzdy až v příštím roce,“ okomentoval ekonom společnosti Deloitte Václav Franče. Podle hlavního ekonoma Cyrrusu Víta Hradila by ale mzdy neměly letos za inflací zaostávat tak výrazně jako v minulém roce. „Pokud navíc na trhu s energiemi nedojde k dalšímu neočekávanému dramatu, lze čekat úlevu i na složenkách za elektřinu a zemní plyn,“ doplnil. I tak však podle něj lze očekávat, že maloobchodní tržby letošní rok zakončí v meziročním poklesu asi o čtyři procenta.

„Dokud se příjmová situace českých domácností neobrátí a lidé si reálně nepolepší, čeká maloobchod ještě několik hubenějších měsíců. Je to však statistika tržeb, nikoliv marží nebo zisků, takže o skutečné finanční situaci obchodníků až tolik vypovídat nemusí,“ míní hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Češi podle hlavního analytika spořitelního družstva Citfin Tomáše Wolfa nyní utrácejí především za potraviny, ostatní výdaje jdou stranou, uvedl. Odráží se to především v klesajících tržbách e-shopů, řekl. „V oblasti e-commerce byl boom v době zavřených kamenných obchodů, ale od té doby zájem spotřebitelů klesá a v únoru to byl další meziroční propad tržeb o 7,7 procenta,“ poznamenal.

Na pozitivní obrat v maloobchodních tržbách je podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka stále brzy. „Příjmy domácností zůstávají i nadále zatíženy velmi vysokou inflací a reálně klesají. Avizované a probírané vládní kroky, které mají za úkol stabilizovat veřejné finance, navíc nabádají domácnosti k opatrnosti,“ upozornil.

To, že Češi utrácí méně, je podle hlavního ekonoma Generali Investments Radomíra Jáče zátěží pro vývoj HDP. „Spotřeba domácností má na celkový výkon ekonomiky zásadní vliv,“ uvedl. Podle hlavního ekonoma společnosti BH Securities Štěpána Křečka je problémem také to, že Češi ve větší míře jezdí za nákupy do zahraničí, a tuzemští obchodníci tak přicházejí o peníze. „Oblíbené je hlavně Polsko díky nižší cenové hladině než v České republice. Lidé však mohou ušetřit na některých položkách i při nakupování v Německu. Tamní produkty jsou navíc mnohými spotřebiteli považovány za kvalitnější než ty české,“ doplnil.