Maloobchodní tržby ukazují, jak se daří prodeji zboží ve všech typech prodejen zaměřených na koncového spotřebitele. Jedná se o prodeje jak v kamenných prodejnách, tak stáncích či po internetu. V tom nejhrubším základě se děli na prodeje potravin, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Sledování maloobchodní tržeb napovídá, jak se mění ochota domácností utrácet. Pokud maloobchodní tržby rostou, zejména u zboží, které je takzvaně zbytné povahy (jeho pořízení není bezprostředně nutné), naznačuje to, že se zvyšuje ochota lidí utrácet. To předznamenává, že ekonomice se relativně daří.
Ekonomická vysvětlivka: Maloobchodní tržby
Vývoj maloobchodních tržeb zveřejňuje statistický úřad s měsíční frekvencí a uvádí se v reálném vyjádření, tedy bere se v potaz skutečné množství prodaného zboží, nikoli růst či pokles cen. Pokud se maloobchodní tržby zvýší například o pět procent, jde o reálný růst prodejů, nikoli o nárůst daný zdražením. Český statistický úřad však zveřejňuje i nominální vývoj tržeb, který právě zobrazuje jak vývoje prodejů, tak i vývoj cen prodávaného zboží.
Při snaze správně interpretovat data a jejich porovnání s předchozími měsíci je potřeba brát v potaz i skutečnost, že na prodeje zboží má vliv rozdílný počet pracovních dní v měsíci či jiné počty pátků a sobot, kdy bývají například silnější prodeje potravin. Statistici proto uvádějí meziroční vývoj maloobchodních tržeb obvykle očištěný o takzvané kalendářní efekty, čemuž lze právě rozumět jako snaze zohlednit v číslech rozdílné počty pracovních dní či víkendů v daném měsíci.
Meziroční srovnání má také svou výhodu v tom, že porovnává stejná období daného roku, například obvykle silné předvánoční prodeje v závěru roku. Případně je možné jednotlivé měsíce srovnávat mezi sebou s využitím sezonně očištěných hodnot, které se snaží zohlednit skutečnost, že některá období v roce bývají typicky z pohledu nákupů domácností silnější.