Praha - 50 až 100 elektromobilů hodlá do roku 2012 nakoupit skupina ČEZ a otestovat je v reálném provozu v Praze a Ostravě. Do poloviny příštího roku pak firma plánuje zprovoznit první desítku těchto vozů, které zapůjčí neziskovým organizacím. Již dnes předali zástupci podniku první elektromobil do užívání společnosti Sue Ryder, která poskytuje péči seniorům. Do projektu vozidel jedoucích na elektřinu, který energetický moloch poprvé představil minulý týden, chce společnost investovat přibližně půl miliardy korun. Informace ohledně hybridních vozidel dnes novinářům sdělili zástupci společnosti ČEZ na tiskové konferenci.
Do roku 2012 vystartují desítky elektromobilů stáje ČEZ
Rozšíření elektromobilů ale nebude jednoduché, protože se potýkají s řadou potíží. Jejich hlavním technickým problémem je nedostatečná kapacita baterií a jejich klesající účinnost v čase. V budoucnu bude třeba zvýšit dojezdovou vzdálenost vozidel a rychlost dobíjení vozidla. Dnes vystačí baterie průměrně na 100 kilometrů.
Nabíjení elektromobilu je přitom poměrně zdlouhavou záležitostí. Dobíjení v domácích podmínkách, které je v současnosti v Česku jedinou možností, trvá až deset hodin. Veřejné stanice to zvládnou za čtyři hodiny, ty nejvýkonnější dokonce za deset minut. ČEZ se proto rozhodl po vzoru svých západních kolegů vybudovat elektrostanic v ČR celou síť.
„V první fázi to budou desítky, ale určitě tím cílovým konceptem je mnoho tisíc dobíjecích stanic po celé České republice,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 generální ředitel ČEZu Martin Roman.
„Šťávu“ z hybridu můžeme použít i jinak
Podle Romana je rozvoj elektromobilů zajímavý ze dvou důvodů: elektrická auta jsou šetrná k životnímu prostředí a projekt je „ekonomicky smysluplný“. Noční nabíjení elektromobilů totiž přispěje k vyrovnání distribuční sítě a bude částečně řešit problém skladování elektřiny. Pokud totiž například zákazníci nebudou automobil zrovna potřebovat, mohou v něm uskladněnou noční energii použít i na jiné účely.
Největší výhodou elektřinou poháněných automobilů jsou podle zástupců společnosti ČEZ jejich nízké emise. Při provozu nevypouštějí žádné škodlivé plyny a oproti provozu běžných aut vzniká při výrobě elektřiny méně oxidu uhličitého (CO2). Elektřina z výrobních zdrojů ČEZ generuje 95 gramů CO2 na jeden kilometr, zatímco benzinový automobil vypustí na ujetý kilometr 164 gramů CO2, tvrdí firma. Roman se navíc domnívá, že emise CO2 z výroby elektřiny se budou v budoucnu snižovat. „Budoucnost je v jaderné energii a obnovitelných zdrojích,“ dodal.
Stále neznámí výrobci aut pro ČEZ
S jakými automobilkami chce ČEZ spolupracovat, zatím Roman nechtěl upřesnit. „Dostupné elektromobily často vznikají přestavbou existujících značek, ale v podstatě většina velkých hráčů připravuje vlastní elektromobil, do budoucna by měl elektromobil být k dispozici v každém segmentu automobilového průmyslu a dodavateli se stanou standardní značky,“ dodal pro ČT24 k otázce výběru automobilky manažer útvaru environmentální agendy společnosti ČEZ Tomáš Chmelík.
Nové projekty, kdy energetická firma hodlá do roku 2020 investovat desítky miliard do nových technologií, prezentuje poskytovatel elektrické energie zrovna v době, kdy poslanci „nadělili“ ČEZu 68 miliard korun za emisní povolenky. Část politiků a ekonomů pak o tomto transferu hovoří jako o „krádeži za bílého dne“.
Tomáš Chmelík se na ČT24 ohrazuje proti tvrzení o krádeži za bílého dne:
„Určitě to tak není, že by to byla nadílka, je to spíše závazek ty peníze proinvestovat. Na tiskové konferenci minulý týden jsme říkali, že iniciativa není s těmito prostředky přímo spojena, mohou ji pouze urychlit.“
Elektromobilů se chopí Bém
Na tiskové konferenci byl přítomen rovněž pražský primátor Pavel Bém. Ten novinářům sdělil, že metropole připravuje strategický koncept rozvoje elektromobilů a chce se stát jejich prvním průkopníkem ve střední Evropě. Potenciálními uživateli v Praze mohou být vedle magistrátu například městská policie, městská knihovna, Dopravní podnik hlavního města Prahy nebo pražská záchranná služba. Bém chce rozvoj elektromobilů podpořit formou pobídek, například v případě zavedení mýtného v Praze.
První funkční model s elektromotorem vytvořil v roce 1829 Slovák Štefan Jedlík. První elektromobil pak spatřil světlo světa už v roce 1835 a sice v Holandsku, kde ho vytvořil profesor Stratingh. Ještě před začátkem minulého století v roce 1899 pokořil první elektromobil rychlost 100 kilometrů. Výraznou stopu ve vývoji elektromobilů zanechal rovněž český vynálezce František Křižík. „František Křižík udělal svůj první elektromobil v roce 1895, jeho třetí elektromobil byl dokonce tzv. plugin-hybrid, který měl nabíjení ze spalovacího motoru,“ poodhalil roušku historie vývoje elektromobilů pro ČT24 Jaromír Marušinec z VUT Brno. Na Křižíkův model později navázal Ferdinand Porsche.