Český Aeroholding prodal před měsícem svůj zhruba dvacetiprocentní podíl v aeroliniích ČSA za přibližně 60 milionů korun, naznačil to v pořadu OVM jeho předseda představenstva Václav Řehoř. Novým majitelem se stal jiný státní podnik, Prisko. Podle Řehoře šlo tak o dvojnásob výnosnější prodej, než když v roce 2013 kupovala od státu korejská společnost Korean Air 44 procent v ČSA za 68 milionů korun.
Český Aeroholding prodal podíl v ČSA za zhruba 60 milionů korun a míří k zániku
Český Aeroholding vznikl v roce 2010 jak projekt na záchranu ČSA coby národního dopravce. Před dvěma lety vložil nevratně do ČSA 150 milionů korun, aby zajistil přežití aerolinek.
Po „odluce“ Aeroholdingu od ČSA už nebude značka Českého Aeroholdingu rozvíjena, během jednoho roku by měla zaniknout a všechny společnosti a přes čtyři tisíce pracovníků přejdou pod Letiště Praha.
Zániku Aeroholdingu zatím brání skutečnost, že na něj ještě nebyly od ministerstva dopravy převedeny některé pozemky, řekl Řehoř.
Aeroholding letos vyplatí státu přibližně 1,2 miliardy korun ve formě mimořádné dividendy, kterou umožnil prodej šesti letadel. V příštích letech pak chce společnost státu pravidelně vyplácet 20 procent z čistého zisku.
Staví se a stavět se bude
Na letišti se nyní přestavuje 1. terminál, počátkem příštího roku by měla začít přestavba bezpečnostních stanovišť na druhém terminálu. Řehoř doufá, že práce skončí do začátku letní sezony.
K otázce na výstavbu 2. ranveje uvedl, že k zahájení prací dojde nejdříve v roce 2019. Záležet bude mj. na rozvoji letecké dopravy v Evropě. O ní se dnes předpokládá, že se v dalších 25 či 30 letech zdvojnásobí.
Letištěm Václava Havla v Praze projde za letošní rok podle odhadu Aeroholdingu rekordních 12,9 milionu cestujících proti loňským 11 milionům. Do roku 2035 by se měl počet cestujících přibližně zdvojnásobit.