Někteří prodejci v současnosti zaznamenávají vyšší poptávku po autech s dieselovými motory. Jde o jednu z možností, jak šetřit na cestách. Ceny ojetých vozů ale zůstávají vysoké, a mnohdy se dokonce blíží platbám za auta nová.
Ceny ojetin se dál drží vysoko, některé stojí skoro stejně jako nová auta. Kvůli spotřebě je znovu zájem o diesely
Rok výroby 2019 nebo 2020 – auta, která teď lidé nejvíc chtějí, ale zároveň na trhu nejvíc chybí. Kvůli omezené dostupnosti nových vozů totiž volí právě zánovní auta i ti zákazníci, kteří je ještě nedávno odmítali. Cena je u nich podobná.
„V průběhu dvou let ceny zánovních vozů rostly a dosáhly hladiny až nových vozů. A to se samozřejmě přestává na trhu akceptovat,“ popisuje ředitel prodeje společnosti Louda Auto+ Robert Imling.
Někteří prodejci už dokonce ceny v posledních týdnech snížili. Efekt bude ale spíš krátkodobý. „Trh na to reaguje velmi opatrně, velmi pomalu. To znamená, že zatím to jsou spíše jednotky procent. A není to ani plošně, ale spíše to jsou jednotlivá dealerství, jednotlivé značky,“ vypočítává Imling.
Větší poptávka po dieselech
Vysoké ceny mění i formu financování. Zatímco ještě před pár lety při koupi ojetého auta lidé běžně skládali vyšší část ceny vozu hned na začátku, dnes je to jinak. „Běžně se dávalo 20, 30 procent. Dnes je poptávka po nulové akontaci a nerovnoměrnému rozložení splátek docela značná,“ říká ředitel divize ojetých vozů firmy Auto Palace Spořilov Karel Zima.
U svých zákazníků také vnímá, že kvůli vysokým cenám pohonných hmot častěji poptávají auta s nižší spotřebou. „Bylo období, kdy nám dieselové motory stagnovaly. Dnes je situace úplně jiná, prodáváme větší množství diselových modelů,“ doplňuje Zima.
Podle aktuálních dat zdražila v Česku auta do pěti let stáří meziročně o víc než pětinu – ze 499 na 607 tisíc. Nahoru šla cena i u těch starších do 10 let – z necelých 396 na 459 tisíc.