Automobilový průmyslník Piëch, který zemřel v 82 letech, se stal legendou. Odstartoval cestu VW i Škody na vrchol

Rakouský manažer Ferdinand Piëch stál řadu let v čele koncernu Volkswagen a má velkou zásluhu na jeho expanzi a součané podobě. Piëch, který o víkendu ve věku 82 let nečekaně zemřel, přitom nikdy nebyl ve VW jen najatým manažerem. Spolu s dalšími členy rodiny mu totiž patřila firma Porsche Automobil Holding SE, která drží 30,8 procenta akcií koncernu Volkswagen. Před dvěma lety většinu svého podílu prodal dalším členům rodiny Porscheů a Piëchů.

Jako na legendu svého oboru, patriarchu starého střihu i upřímného milovníka automobilů vzpomínají v nekrolozích německá média na bývalého předsedu představenstva a později dozorčí rady koncernu Volkswagen Ferdinanda Piëcha, který v neděli ve věku 82 let náhle zemřel.

„Existují lidé, kteří se již za svého života stanou mýtem, a nelze pochybovat o tom, že Ferdinand Piëch byl takovým mužem. Patriarcha starého střihu. Byl si vědom své moci a často byl vzteklý, dokázal být ješitný a mstivý – byl mužem, kterému se vcelku líbilo, že se jej lidé více bojí, než aby jej milovali,“ napsal v komentáři list Süddeutsche Zeitung.

Podle Bildu s Piëchem odchází kus „německých hospodářských dějin“. „Byl posledním manažerem autoprůmyslu, který automobily sám konstruoval,“ napsal deník. Také podle zpravodajského serveru Spiegel Online patřil Piëch desítky let k „nejdůležitějším osobám ve Volkswagenu“. „Po určitou dobu se jeho moc zdála být neomezenou,“ zhodnotila působení Piëcha v koncernu VW agentura DPA. „Byl považován za mocnou šedou eminenci, která v zákulisí tahá za nitky,“ doplnila k jeho pozdějšímu působení ve firmě.

„Byl tvrdý, zásadový, přesný jako stroj. Co se týče vývoje automobilů, do věcí hodně zasahoval,“ uvedl předseda odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík, kterého zpráva o Piëchově úmrtí zastihla v centrále Volkswagenu v německém Wolfsburgu. Na manažera, který stál v čele koncernu řadu let, má osobní vzpomínky a jeho úmrtí ho hluboce zasáhlo. O Piëchovi bylo podle něj třeba známo, že neměl rád klimatizaci a málo spal. Povšík byl i svědkem toho, jak spánkový deficit doháněl v letadle.

Měli jsme spolu velmi nadstandardní vztahy, protože mě vlastně do Škodovky vybral. Spolupráce s ním byla perfektní. Byl přísný, tvrdý, ale byl to jeden ze dvou géniů, s nimiž jsem se v životě setkal.
Vratislav Kulhánek

Piëch byl podle někdejšího šéfa mladoboleslavské automobilky Vratislava Kulhánka fantastickým člověkem. „Bylo hodně lidí, kteří ho neměli rádi, ale já s ním měl vynikající vztahy,“ uvedl bývalý šéf Škody Auto. Kulhánek byl předsedou představenstva Škody Auto v letech 1997 až 2004, poté byl ještě tři roky předsedou dozorčí rady.

Šéfem koncernu se stal Piëch v době, kdy se Volkswagen zmítal v krizi

Vídeňský rodák, syn dcery automobilového průkopníka Ferdinanda Porscheho a rakouského právníka (a nacisty) Antona Piëcha, vystudoval strojní inženýrství na prestižní curyšské polytechnice a kariéru zahájil v automobilce Porsche jako konstruktér. Podílel se na vývoji okruhových speciálů 906 a 917, z nichž druhý se stal legendou motosportu, když v letech 1970 a 1971 zvítězil ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Po osmi letech (1963 až 1971) u Porsche zamířil Ferdinand Piëch do automobilky Audi, která se stala už v polovině 60. let majetkem Volkswagenu. Koupě někdejšího Auto Unionu dodala chřadnoucímu VW nový impulz, poskytla firmě například know-how k výrobě vozů s pohonem přední nápravy a motorem vpředu, tedy i golfu, který je již více než čtyři a půl dekády základním produktem automobilky z Wolfsburgu.

U Audi strávil Piëch přes 20 let. Mimo jiné vedl technický vývoj stěžejních modelů Audi 80 a Audi 100, v roce 1983 se stal viceprezidentem firmy a v lednu 1988 nejvyšším šéfem značky. Za jeho působení se stala významným producentem vozů prémiového segmentu a vážným konkurentem tradičnějších výrobců Mercedes a BMW. Do výroby se tehdy dostal třeba systém pohonu všech kol quattro nebo později typické řadové pětiválce.

V lednu 1993, kdy se Volkswagen zmítal v krizi a výrazně prodělával, byl Piëch zvolen šéfem koncernu. Podařilo se mu firmu nejen stabilizovat, ale obrátit ji i na cestu na vrchol automobilového průmyslu. Neváhal využít i kontroverzních kroků, když například přetáhl z General Motors uznávaného odborníka na snižování nákladů Josého Ignazia Lopeze, což vyvolalo soudní spory mezi oběma firmami.

„Málokdo by se odvážil obrátit celý podnik vzhůru nohama tak, jak to Piëch dělá v automobilce… Od dědečka, konstruktéra slavného brouka a zakladatele společnosti Volkswagen Ferdinanda Porscheho zdědil Piëch nejen benzin v krvi a technického génia, ale i odvahu,“ napsal o jeho působení v čele Volkswagenu v srpnu 1994 německý týdeník Stern.

Je nejhezčí dcerou koncernu, řekl o mladoboleslavské škodovce

Za Piëchova vedení se koncern, do kterého na počátku 90. let patřily značky VW, Audi, Seat a Škoda, rozrostl o luxusní Bentley a výrobce supersportů Lamborghini a Bugatti. Piëch, který v 90. letech vyjednával s českými ministry o budoucí podobě Škody, o mladoboleslavské automobilce například koncem 90. let řekl, že je „nejhezčí dcerou koncernu“. Krátce před svým odchodem z čela VW ovšem škodovku kritizoval, že přes velký růst prodejů vykazovala relativně malý nárůst zisku.

Volkswagen také vstoupil na pole výroby nákladních vozů, když v roce 2000 koupil první akcie švédské automobilky Scania a Piëch usedl do jejího vedení. Nyní pod Volkswagen spadá také italský výrobce motocyklů Ducati a má téměř 95 procent akcií ve výrobci nákladních automobilů MAN.

Místo výkonného ředitele Volkswagenu opustil Piëch téměř po dvou dekádách v roce 2002, kdy mu bylo 65 let; zamířil do čela dozorčí rady, i nadále ale výrazně zasahoval do běžného chodu firmy. V paměti zůstává například Piëchův spor s jeho bezprostředním nástupcem v čele VW Berndem Pischetsriederem, který v roce 2006 vedl k rezignaci tohoto manažera se zkušenostmi z vedení BMW, Seatu nebo Scanie.

Pischetsriederův nástupce Martin Winterkorn, který do čela VW přišel z Audi, se naopak stal příčinou Piëchova odchodu z orgánů VW. Piëch totiž odmítal Winterkornovi prodloužit smlouvu a po své prohře v dubnu 2015 odstoupil z funkce předsedy dozorčí rady a stáhl se do ústraní. Před dvěma lety (v době, kdy se zbavil většiny akcií v holdingu Porsche) vzbudilo pozornost Piëchovo tvrzení, že vedení VW vědělo o manipulacích s emisními testy již půl roku před vypuknutím aféry dieselgate.

Několikrát ženatý Piëch byl otcem 13 dětí, ne všechny měl ale se svými manželkami.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Při akčních nákupech by zákazníci měli dbát na kontrolu slevy

Ačkoliv černý pátek připadá až na konec listopadu, někteří obchodníci už akce zahájili. Slevy se zpravidla pohybují v řádu desítek procent, zákazníci by však při nákupech měli být pozorní. Důležitá je kontrola výpočtu slev. Roli hraje takzvaná referenční cena, z níž výše slevy vychází. Proto musí být uvedena na cenovce. „Měla by odrážet nejnižší cenu za posledních třicet dní před uvedením slevové akce,“ vysvětluje právník dTestu Jan Šůra.
před 42 mminutami

Windfall tax skončí. Většinu zaplatil ČEZ, banky odvedly minimum

Celkem skoro 118 miliard korun má stát vybrat na takzvané windfall tax, tedy dani z neočekávaných zisků, kterou odcházející vláda uvalila na vybraná odvětví. Jde o celkové inkaso za tři roky fungování daně, která má letoškem skončit. Ministr financí v demisi Zbyněk Stanjura (ODS) pro ČT připustil, že daň by teď konstruoval jinak. Naprostou většinu jejích výnosů zaplatila společnost ČEZ, naopak třeba bankovní sektor odvedl minimum.
před 1 hhodinou

ČEZ zlevní elektřinu a plyn 1,6 milionu zákazníků

Energetická společnost ČEZ zlevní od začátku příštího roku dodávky energií pro celkem 1,6 milionu zákazníků. Cenu elektřiny na dobu neurčitou sníží o 240 korun za spotřebovanou megawatthodinu, cenu plynu pak o 70 korun. Energie postupně zlevňují i další dodavatelé.
před 7 hhodinami

O úspěchu ve škole v Česku často rozhoduje už narození

O úrovni vzdělání tuzemských dětí je z velké části rozhodnuto už v okamžiku jejich narození. Česko patří mezi země, které mají nízkou takzvanou sociální mobilitu. Žáci ze vzdělanějších rodin dosahují lepších výsledků než jejich vrstevníci z méně vzdělaného prostředí. Významný podíl na tom má ekonomická situace rodiny. Tématu se věnovaly Události, komentáře z ekonomiky.
před 8 hhodinami

Čína zrušila omezení vývozu některých vzácných kovů do USA

Čína zrušila omezení vývozu gallia, germania, antimonu a supertvrdých materiálů do Spojených států. Jedná se o důležité materiály pro výrobu polovodičů. Opatření platí od neděle do 27. listopadu 2026, píší tiskové agentury s odvoláním na čínské ministerstvo obchodu.
před 12 hhodinami

Valuty a více půjček. Válka mění přístup Ukrajinců k penězům

Válka značně zhoršuje finanční situaci Ukrajinců. Inflace zvedá ceny a obyvatelé napadené země chudnou. Často si proto berou půjčky a upřednostňují valuty. Rozšířilo se i využívání internetového bankovnictví, zjistila zpravodajka ČT Darja Stomatová.
před 14 hhodinami

O superdávku za měsíc požádal skoro čtvrtmilion lidí. Nejspíš ji čekají změny

Měsíc od spuštění největší reformy sociální podpory za poslední roky zatím lidé podali přes dvě stě tisíc žádostí o takzvanou superdávku. Z toho skoro čtyřicet procent on-line, vyplývá z dat ministerstva práce. Jednotnou dávku, která nahrazuje příspěvek a doplatek na bydlení, příspěvek na živobytí a přídavek na dítě, pravděpodobně čekají další úpravy. Koalice ANO, SPD a Motoristů už avizovala, že chce systém zrevidovat.
před 15 hhodinami

Rusko má kvůli sankcím problém s odbytem ropy

Rusko má po zpřísnění západních sankcí problém s odbytem ropy, píše agentura Reuters s odkazem na údaje od společností LSEG a OilX. Dva naložené tankery s přibližně 1,5 milionu barelů ruské ropy Ural zůstávají kotvit na obou koncích Suezského průplavu již déle než týden.
7. 11. 2025
Načítání...