Ferdinand Piëch: Automobilový vizionář i umanutý despota

„Trpím extrémně silnou nedůvěrou v ostatní lidi. Zjistil jsem, že důležitých věcí dosáhnu jedině tím, že si je zařídím sám,“ shrnul svůj celoživotní postoj 78letý Ferdinand Piëch, který o víkendu rezignoval na funkci předsedy dozorčí rady německého Volkswagenu. Na jedné straně člověk, který se stal bezpochyby jedním z největších automobilových vizionářů, na straně druhé šéf, kterého jeho podřízení popisují jako psychopatického despotu.

Na počátku krize ve vedení německého automobilového koncernu Volkswagen zřejmě stála již zmiňovaná Piëchova silná nedůvěra v ostatní lidi. V rozhovoru pro Der Spiegel totiž řekl na adresu generálního ředitele Martina Winterkorna, že si od něj dává odstup a naznačil, že už v něj nemá důvěru. Piëch také v poslední době na zasedáních dozorčí rady kritizoval cestu, po které se skupina vydala pod vedením jeho bývalého chráněnce Winterkorna. Argumentoval zejména špatným vývojem na americkém trhu, kde se Volkswagenu v minulých letech nedařilo.

I přes jeho nátlak ale Winterkorn ve své funkci zůstal. Podle dostupných informací se za něj postavili nejen zaměstnanci, ale také Piëchův bratranec Wolfgang Porsche, který je členem řídícího výboru. Patriarcha rodinného klanu tak nakonec mocenský boj, který sám rozpoutal, prohrál a odstoupil z funkce.

Na začátku byl dědeček Porsche

Přestože se bývalý šéf největší automobilky v Evropě jmenuje Piëch, je součástí slavného rodu Porsche, na jehož začátku stál jeho dědeček, tvůrce známého VW Beetle, Ferdinand Porsche. Piëchova matka se ale vdala a tím pádem nemohl nosit slavné jméno. „Celý život litoval, že se nejmenuje Porsche,“ uvedl redaktor Ekonomu Petr Korbel.

I tak ale strávil celé své dětství v dědečkově autodílně a v rodinné továrně pak v šedesátých letech také postavil svůj první vůz – závodní model Porsche 917. Kvůli sporům uvnitř rodiny a také strategii, že společnost povedou manažeři, a ne Porscheho potomci, nakonec odešel ke konkurenčnímu Audi, které pod svým vedením dovedl na výsluní. Už jako ředitel společnosti stál za legendárním Audi Quatro.

Piëchova kariéra má nicméně i druhou stránku mince – neúspěchy. Finanční katastrofou se stal například Bugatti Veyron, kdy na každém prodaném kusu prodělala automobilka milion liber. „Nebo Volkswagen Phaeton, kdy si na výrobu postavili továrnu v Drážďanech, ale žádné velké zisky to neneslo,“ dodává Korbel. 

Volkswagen, v jehož čele stál Piëch 22 let, ale dovedl na pomyslnou špici - dnes jde o nějvětší automobilku v Evropě a nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. Loni koncern zvýšil prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu vozů, a poprvé tak překonal desetimilionovou hranici. Mateřská značka Volkswagen se nicméně potýká s problémy, když se loni její prodej snížil o 2,6 procenta na 2,58 milionu vozů a jeho provozní zisk klesl o 14,4 procenta na 2,5 miliardy eur (68,7 miliardy Kč). Právě potíže značky Volkswagen podle německých odborníků zřejmě zavinily odcizení Piëcha a Winterkorna. Předseda dozorčí rady totiž považuje Volkswagen za své životní dílo a jakýkoli možný neúspěch si bere osobně.

Volkswagen
Zdroj: Fabian Bimmer/ČTK/AP

I když v automobilovém průmyslu Piëch několikrát zazářil a pod jeho vedením se společnostem dařilo, vyjít s ním po osobní stránce zřejmě nebylo lehké. Jeho podřízení o něm často mluvili jako o psychopatickém despotovi. „Byl to manažer, kterého novináři přezdívají železná pěst. On byl sice velký stratég, ale ne už tak velký taktik, často manažery rychle najímal a také je rychle propouštěl a dostával se do řady sporů,“ vysvětluje Erich Handl, šéfredaktor Automakers.

  • "Systém vlastnictví mezi rodinami Piëche a Porsche je poměrně složitý. Co se týče vedení koncernu, tak byl vytvořen částečně pod tlakem Evropské unie – různými protimonopolními opatřeními a protivolkswagenským zákonem. Systém velmi dobře fungoval díky tomu, že tam byl Ferdinand Piëch jakožto klíčová osoba, jako takový diktátor, který to všechno stmeloval. A i když ho všichni kritizovali, tak to nějak fungovalo," říká Vladimír Rybecký, šéfredaktor serveru Autoweek.cz.

Ani jeho osobní život nebyl podle všeho nijak klidný - se čtyřmi ženami má celkem 12 dětí. A vztah měl dokonce i s manželkou svého bratrance Marlene Porscheovou, což rivalitu mezi oběma rodinami ještě posílilo. Spíš než o morální stránce věci ale Porscheové uvažovali o tom, aby Piëch nezískal skrze Marlene větší podíl na rodinném bohatství. Během 12 let, kdy s Marlene žil a měl s ní dvě děti, se mu zároveň narodily další dvě děti s jinou ženou.

Akciové trhy po Piëchově odchodu ožily

Akcie automobilky Volkswagen stouply během dnešního dne o víc než pět procent. Investoři doufají, že firma dokáže po odchodu předsedy dozorčí rady Piëcha zvýšit zisky ve své hlavní divizi a zlepší své výsledky v zahraničí. Jak ale upozorňuje Rybecký, budoucnost koncernu je velmi nejistá a odchodem Piëcha vše teprve začíná. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zůstatky na obecních účtech dál rostou. Investujte víc, nabádají vysocí politici

Obce a města dál navyšují zůstatky na účtech. Ke konci čtvrtletí tam měly spolu s kraji uloženo rekordních více než 550 miliard korun. Suma přitom podle ministerstva financí dál poroste. Řada celostátních politiků proto své kolegy na komunální úrovni vyzývá k větším investicím. Pomoci jim v tom má i spolupráce v rámci společenství obcí. Institut funguje od loňského ledna.
před 2 hhodinami

Růst tržeb obchodníků meziročně zrychlil

Tržby v českém maloobchodě bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v březnu mírně zrychlily meziroční růst na 3,4 procenta po únorovém revidovaném zvýšení o 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání stouply o 0,6 procenta, informoval Český statistický úřad (ČSÚ). K meziročnímu růstu podle statistiků stejně jako o měsíc dřív nejvíc přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. Tržby za služby se oproti stejnému období loni zvýšily o tři procenta.
9. 5. 2025Aktualizováno9. 5. 2025

USA a Velká Británie dosáhly klíčové obchodní dohody

USA a Spojené království oznámily komplexní obchodní dohodu. Washington s okamžitou platností ruší cla na britskou ocel a hliník a snižuje dovozní sazbu na automobily na deset procent, píše ve čtvrtek odpoledne zpravodajský server BBC News. Podle britského premiéra Keira Starmera dohoda podpoří vzájemný obchod i tvorbu pracovních míst v obou zemích.
8. 5. 2025Aktualizováno8. 5. 2025

Europoslanci schválili změny emisních norem, automobilky získají více času

Europoslanci ve čtvrtek schválili změny emisních norem oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.
8. 5. 2025Aktualizováno8. 5. 2025

České firmy nepůjde při dostavbě Dukovan obejít, řekl Vlček

Korejská společnost KHNP podepsala první závazné smlouvy o budoucí spolupráci s českými firmami na výstavbě nových bloků v Dukovanech. Měly by mít na starosti až šedesát procent obří zakázky. Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem ujistil, že samotný kontrakt obsahuje záruky, aby tuzemské firmy nebylo možné obcházet.
8. 5. 2025

Energetický regulační úřad letos udělil rekordní pokuty

Energetický regulační úřad letos udělil rekordní sankce za praktiky proti spotřebitelům. Historicky nejvyšší šestimilionovou pokutu dostala společnost ELGAS Energy, spotřebitelé na ni poslali tisíce stížností. Skoro 1,5 milionu korun udělil úřad Lidové energii. Regulátor rozdal pokuty za víc než devět milionů korun. Nejčastěji si lidé stěžují na špatné vyúčtování.
7. 5. 2025

Vláda schválila připravovaný podpis dohody o Dukovanech s KHNP

Korejský ministr průmyslu, obchodu a energetiky An Tuk-kun věří, že Česko a Korea mohou překonat překážky, které vyvstaly při schvalování tendru na dostavbu dukovanské jaderné elektrárny. Po slavnostním podpisu smluv o budoucí spolupráci jednal s premiérem Petrem Fialou (ODS). Vláda zároveň schválila připravovaný podpis finální dohody s KHNP dopředu pro případ, až podpis kontraktu bude možný.
7. 5. 2025Aktualizováno7. 5. 2025

ČNB snížila úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu

Bankovní rada České národní banky (ČNB) snížila základní úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu na 3,5 procenta. Dostala se tak na nejnižší úroveň od začátku prosince 2021. Podle analytiků vývoj ekonomiky dával argumenty pro snížení sazby i pro její ponechání na 3,75 procenta. Guvernér ČNB Aleš Michl řekl, že prostor pro další snižování sazeb je omezený a tento krok je podmíněný tím, že v české ekonomice budou slábnout proinflační rizika.
7. 5. 2025Aktualizováno7. 5. 2025
Načítání...