Ferdinand Piëch: Automobilový vizionář i umanutý despota

„Trpím extrémně silnou nedůvěrou v ostatní lidi. Zjistil jsem, že důležitých věcí dosáhnu jedině tím, že si je zařídím sám,“ shrnul svůj celoživotní postoj 78letý Ferdinand Piëch, který o víkendu rezignoval na funkci předsedy dozorčí rady německého Volkswagenu. Na jedné straně člověk, který se stal bezpochyby jedním z největších automobilových vizionářů, na straně druhé šéf, kterého jeho podřízení popisují jako psychopatického despotu.

Na počátku krize ve vedení německého automobilového koncernu Volkswagen zřejmě stála již zmiňovaná Piëchova silná nedůvěra v ostatní lidi. V rozhovoru pro Der Spiegel totiž řekl na adresu generálního ředitele Martina Winterkorna, že si od něj dává odstup a naznačil, že už v něj nemá důvěru. Piëch také v poslední době na zasedáních dozorčí rady kritizoval cestu, po které se skupina vydala pod vedením jeho bývalého chráněnce Winterkorna. Argumentoval zejména špatným vývojem na americkém trhu, kde se Volkswagenu v minulých letech nedařilo.

I přes jeho nátlak ale Winterkorn ve své funkci zůstal. Podle dostupných informací se za něj postavili nejen zaměstnanci, ale také Piëchův bratranec Wolfgang Porsche, který je členem řídícího výboru. Patriarcha rodinného klanu tak nakonec mocenský boj, který sám rozpoutal, prohrál a odstoupil z funkce.

Na začátku byl dědeček Porsche

Přestože se bývalý šéf největší automobilky v Evropě jmenuje Piëch, je součástí slavného rodu Porsche, na jehož začátku stál jeho dědeček, tvůrce známého VW Beetle, Ferdinand Porsche. Piëchova matka se ale vdala a tím pádem nemohl nosit slavné jméno. „Celý život litoval, že se nejmenuje Porsche,“ uvedl redaktor Ekonomu Petr Korbel.

I tak ale strávil celé své dětství v dědečkově autodílně a v rodinné továrně pak v šedesátých letech také postavil svůj první vůz – závodní model Porsche 917. Kvůli sporům uvnitř rodiny a také strategii, že společnost povedou manažeři, a ne Porscheho potomci, nakonec odešel ke konkurenčnímu Audi, které pod svým vedením dovedl na výsluní. Už jako ředitel společnosti stál za legendárním Audi Quatro.

Piëchova kariéra má nicméně i druhou stránku mince – neúspěchy. Finanční katastrofou se stal například Bugatti Veyron, kdy na každém prodaném kusu prodělala automobilka milion liber. „Nebo Volkswagen Phaeton, kdy si na výrobu postavili továrnu v Drážďanech, ale žádné velké zisky to neneslo,“ dodává Korbel. 

Volkswagen, v jehož čele stál Piëch 22 let, ale dovedl na pomyslnou špici - dnes jde o nějvětší automobilku v Evropě a nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. Loni koncern zvýšil prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu vozů, a poprvé tak překonal desetimilionovou hranici. Mateřská značka Volkswagen se nicméně potýká s problémy, když se loni její prodej snížil o 2,6 procenta na 2,58 milionu vozů a jeho provozní zisk klesl o 14,4 procenta na 2,5 miliardy eur (68,7 miliardy Kč). Právě potíže značky Volkswagen podle německých odborníků zřejmě zavinily odcizení Piëcha a Winterkorna. Předseda dozorčí rady totiž považuje Volkswagen za své životní dílo a jakýkoli možný neúspěch si bere osobně.

Volkswagen
Zdroj: Fabian Bimmer/ČTK/AP

I když v automobilovém průmyslu Piëch několikrát zazářil a pod jeho vedením se společnostem dařilo, vyjít s ním po osobní stránce zřejmě nebylo lehké. Jeho podřízení o něm často mluvili jako o psychopatickém despotovi. „Byl to manažer, kterého novináři přezdívají železná pěst. On byl sice velký stratég, ale ne už tak velký taktik, často manažery rychle najímal a také je rychle propouštěl a dostával se do řady sporů,“ vysvětluje Erich Handl, šéfredaktor Automakers.

  • "Systém vlastnictví mezi rodinami Piëche a Porsche je poměrně složitý. Co se týče vedení koncernu, tak byl vytvořen částečně pod tlakem Evropské unie – různými protimonopolními opatřeními a protivolkswagenským zákonem. Systém velmi dobře fungoval díky tomu, že tam byl Ferdinand Piëch jakožto klíčová osoba, jako takový diktátor, který to všechno stmeloval. A i když ho všichni kritizovali, tak to nějak fungovalo," říká Vladimír Rybecký, šéfredaktor serveru Autoweek.cz.

Ani jeho osobní život nebyl podle všeho nijak klidný - se čtyřmi ženami má celkem 12 dětí. A vztah měl dokonce i s manželkou svého bratrance Marlene Porscheovou, což rivalitu mezi oběma rodinami ještě posílilo. Spíš než o morální stránce věci ale Porscheové uvažovali o tom, aby Piëch nezískal skrze Marlene větší podíl na rodinném bohatství. Během 12 let, kdy s Marlene žil a měl s ní dvě děti, se mu zároveň narodily další dvě děti s jinou ženou.

Akciové trhy po Piëchově odchodu ožily

Akcie automobilky Volkswagen stouply během dnešního dne o víc než pět procent. Investoři doufají, že firma dokáže po odchodu předsedy dozorčí rady Piëcha zvýšit zisky ve své hlavní divizi a zlepší své výsledky v zahraničí. Jak ale upozorňuje Rybecký, budoucnost koncernu je velmi nejistá a odchodem Piëcha vše teprve začíná. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 9 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
včera v 14:54

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...