Vyškovská trať nebyla v pořádku, říct si to museli strojvedoucí

Vyškov – Jednokolejka, na které v neděli havaroval nákladní vlak, je předmětem nového sporu Drážní inspekce a Správy železniční dopravní cesty. Podle inspektorů vlak vykolejil kvůli poničeným a uvolněným upevňovacím šroubům, které nebyly spolehlivé v 98 procentech délky trati Brno–Vyškov–Přerov. Ve špatném stavu však byly i kolejnice. Drážní inspekce upozornila, že SŽDC o problémech věděla déle než rok. Do opravy se ale nepustila. Na nebezpečný úsek se museli upozorňovat strojvedoucí a sami před ním zpomalit. V noci na dnešek byl železniční úsek u Topolan opět otevřen. Provoz v kritickém místě je ale omezený na třicetikilometrovou rychlost.

Nehoda se stala nedaleko Vyškova, vlaky se na důležitou, ale zanedbávanou železnici vrátí nejdříve ve středu ráno – po třídenní výluce. Že vykolejil právě nákladní vlak a nehoda se obešla bez zranění, bylo podle Drážní inspekce jen štěstí. Poslední varování, že trať není v pořádku, přišlo v pátek, Správa železniční dopravní cesty, které koleje patří, ale nic neudělala. Úsekem od té doby do nedělní nehody projelo 24 osobních vlaků a 80 rychlíků plných lidí. Inspektoři jsou přesvědčeni o tom, že všichni lidé ve vlacích byli ohroženi.

Na opravu čekaly koleje celý rok

Že podobná situace nastane, hrozilo ještě déle, upozornila teď inspekce. Už v dubnu narazili její zaměstnanci při kontrole trati na vady kolejnic. „V místě, kde došlo v neděli k vykolejení nákladního vlaku, bylo zjištěno před rokem 116 defektoskopických vad, které měly být odstraněny do půl roku a ani po půl roce odstraněny nebyly,“ konstatoval generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut.

SŽDC ale odmítla, že by vykolejení bylo důsledkem vady kolejnice. „My jsme ty závady sledovali a zjistili jsme, že se nijak nerozvíjely. Nelze je spojovat s nehodou,“ uvedl mluvčí správy Pavel Halla. Přiznal ovšem, že organizace s opravou kolejnic dlouho váhala: „To, že nebyly opraveny, je v současné době předmětem vnitřního vyšetřování, na jehož konci mohou padnout i konkrétní lidé, kteří nesou odpovědnost.“

Spory se hrotí

Do případu zasáhl i ministr dopravy Radek Šmerda. Vadí mu, že si Správa železniční dopravní cesty vyměňuje s Drážní inspekcí obvinění přes média. „Je problém mezi vyšetřovatelem a provozovatelem dráhy. Ministr dopravy si na základě vyhrocené diskuze, která se vede přes média, pozve oba dva manažery k vysvětlení,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Spor podobný tomu, který se rozhořel po vykolejení u Vyškova, proběhl nedávno kvůli lomům kolejnic na trati z Kostelce u Jihlavy do Slavonic. Drážní inspekce si postěžovala, že Správa železniční dopravní cesty čtyři roky ignoruje její upozornění na špatný stav trati.

Správa železniční dopravní cesty i Drážní inspekce vznikly jako následníci státního podniku České dráhy v roce 2003 (třetím novým podnikem byla akciová společnost České dráhy, která se tedy liší od bývalých státních drah). SŽDC se stala vlastníkem kolejí a další infrastruktury (trakční vedení, zabezpečovací zařízení…), později také zastávek či nástupišť. V popisu její práce je dnes i organizace provozu, zatím ji ale na základě vzájemné smlouvy zajišťují zaměstnanci Českých drah. SŽDC také sestavuje jízdní řády, přiděluje dopravcům vlakové cesty a vybírá od nich poplatek za využití železniční dopravní cesty.

Drážní inspekce vyšetřuje mimořádné události na drahách (nejenom státních, ale např. také na soukromých lanovkách nebo v tramvajových provozech) a provádí na nich také tzv. státní dozor. Kontroluje tedy dráhy, upozorňuje na nedostatky a dohlíží na jejich odstraňování.

Strojvedoucí raději zpomalili sami

SŽDC ovšem ve vyškovském případě opomněla učinit i nejjednodušší opatření – zavést pomalou jízdu v místě, kde se vlaky chovaly podivně. Česká televize dnes získala nahrávky, které si na svůj mobilní telefon pořídil jeden ze strojvedoucích. Ukazují, že na špatný stav trati museli operativně zareagovat sami strojvedoucí a výpravčí.

„Dobrý den, víte o vybočení v Topolanech? Je to v mém směru doleva vybočené, obě dvě koleje,“ hlásil strojvedoucí. „Já jsem právě mluvil s traťmistrem a ten tvrdí, že s motorovým vlakem to sice háže, ale u rychlíků to tak znatelné není,“ odpověděl mu výpravčí s tím, že snad během dalšího týdne dojde k opravě. „Strojvedoucí ale upozorněte, ať tam jedou maximálně 30 kilometrů v hodině, víc ne. Kdyby jeli rychleji, asi je to tam vyhodí,“ varoval ještě strojvedoucí.

Nakonec možná právě tato neformální komunikace obsluhy vlaků zabránila případné tragédii. Strojvedoucí se dále informovali a výrazně zpomalovali, ačkoli na místě chybělo jakékoli upozornění. „Naši chlapi se zachovali jako profíci, jen díky nim se nestalo neštěstí,“ komentoval prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 3 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 3 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami
Načítání...