Vyškovská trať nebyla v pořádku, říct si to museli strojvedoucí

Vyškov – Jednokolejka, na které v neděli havaroval nákladní vlak, je předmětem nového sporu Drážní inspekce a Správy železniční dopravní cesty. Podle inspektorů vlak vykolejil kvůli poničeným a uvolněným upevňovacím šroubům, které nebyly spolehlivé v 98 procentech délky trati Brno–Vyškov–Přerov. Ve špatném stavu však byly i kolejnice. Drážní inspekce upozornila, že SŽDC o problémech věděla déle než rok. Do opravy se ale nepustila. Na nebezpečný úsek se museli upozorňovat strojvedoucí a sami před ním zpomalit. V noci na dnešek byl železniční úsek u Topolan opět otevřen. Provoz v kritickém místě je ale omezený na třicetikilometrovou rychlost.

Nehoda se stala nedaleko Vyškova, vlaky se na důležitou, ale zanedbávanou železnici vrátí nejdříve ve středu ráno – po třídenní výluce. Že vykolejil právě nákladní vlak a nehoda se obešla bez zranění, bylo podle Drážní inspekce jen štěstí. Poslední varování, že trať není v pořádku, přišlo v pátek, Správa železniční dopravní cesty, které koleje patří, ale nic neudělala. Úsekem od té doby do nedělní nehody projelo 24 osobních vlaků a 80 rychlíků plných lidí. Inspektoři jsou přesvědčeni o tom, že všichni lidé ve vlacích byli ohroženi.

Na opravu čekaly koleje celý rok

Že podobná situace nastane, hrozilo ještě déle, upozornila teď inspekce. Už v dubnu narazili její zaměstnanci při kontrole trati na vady kolejnic. „V místě, kde došlo v neděli k vykolejení nákladního vlaku, bylo zjištěno před rokem 116 defektoskopických vad, které měly být odstraněny do půl roku a ani po půl roce odstraněny nebyly,“ konstatoval generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut.

SŽDC ale odmítla, že by vykolejení bylo důsledkem vady kolejnice. „My jsme ty závady sledovali a zjistili jsme, že se nijak nerozvíjely. Nelze je spojovat s nehodou,“ uvedl mluvčí správy Pavel Halla. Přiznal ovšem, že organizace s opravou kolejnic dlouho váhala: „To, že nebyly opraveny, je v současné době předmětem vnitřního vyšetřování, na jehož konci mohou padnout i konkrétní lidé, kteří nesou odpovědnost.“

Spory se hrotí

Do případu zasáhl i ministr dopravy Radek Šmerda. Vadí mu, že si Správa železniční dopravní cesty vyměňuje s Drážní inspekcí obvinění přes média. „Je problém mezi vyšetřovatelem a provozovatelem dráhy. Ministr dopravy si na základě vyhrocené diskuze, která se vede přes média, pozve oba dva manažery k vysvětlení,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Spor podobný tomu, který se rozhořel po vykolejení u Vyškova, proběhl nedávno kvůli lomům kolejnic na trati z Kostelce u Jihlavy do Slavonic. Drážní inspekce si postěžovala, že Správa železniční dopravní cesty čtyři roky ignoruje její upozornění na špatný stav trati.

Správa železniční dopravní cesty i Drážní inspekce vznikly jako následníci státního podniku České dráhy v roce 2003 (třetím novým podnikem byla akciová společnost České dráhy, která se tedy liší od bývalých státních drah). SŽDC se stala vlastníkem kolejí a další infrastruktury (trakční vedení, zabezpečovací zařízení…), později také zastávek či nástupišť. V popisu její práce je dnes i organizace provozu, zatím ji ale na základě vzájemné smlouvy zajišťují zaměstnanci Českých drah. SŽDC také sestavuje jízdní řády, přiděluje dopravcům vlakové cesty a vybírá od nich poplatek za využití železniční dopravní cesty.

Drážní inspekce vyšetřuje mimořádné události na drahách (nejenom státních, ale např. také na soukromých lanovkách nebo v tramvajových provozech) a provádí na nich také tzv. státní dozor. Kontroluje tedy dráhy, upozorňuje na nedostatky a dohlíží na jejich odstraňování.

Strojvedoucí raději zpomalili sami

SŽDC ovšem ve vyškovském případě opomněla učinit i nejjednodušší opatření – zavést pomalou jízdu v místě, kde se vlaky chovaly podivně. Česká televize dnes získala nahrávky, které si na svůj mobilní telefon pořídil jeden ze strojvedoucích. Ukazují, že na špatný stav trati museli operativně zareagovat sami strojvedoucí a výpravčí.

„Dobrý den, víte o vybočení v Topolanech? Je to v mém směru doleva vybočené, obě dvě koleje,“ hlásil strojvedoucí. „Já jsem právě mluvil s traťmistrem a ten tvrdí, že s motorovým vlakem to sice háže, ale u rychlíků to tak znatelné není,“ odpověděl mu výpravčí s tím, že snad během dalšího týdne dojde k opravě. „Strojvedoucí ale upozorněte, ať tam jedou maximálně 30 kilometrů v hodině, víc ne. Kdyby jeli rychleji, asi je to tam vyhodí,“ varoval ještě strojvedoucí.

Nakonec možná právě tato neformální komunikace obsluhy vlaků zabránila případné tragédii. Strojvedoucí se dále informovali a výrazně zpomalovali, ačkoli na místě chybělo jakékoli upozornění. „Naši chlapi se zachovali jako profíci, jen díky nim se nestalo neštěstí,“ komentoval prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
před 17 mminutami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
před 1 hhodinou

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
11:42Aktualizovánopřed 2 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 6 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 7 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 7 hhodinami
Načítání...