O víkendu se svezou první cestující po železnici, která zatím nemá v Česku obdoby. Čtyřkolejná trať mezi pražskými Vršovicemi a Hostivaří má zvýšit kapacitu a také zrychlit cestování z metropole na jih. Stála pět miliard korun, 80 procent zaplatily evropské fondy.
Vršovice a Hostivař v Praze spojuje nová železnice. První cestující ji vyzkouší o víkendu
Jedna z největších železničních staveb posledních let je rekonstrukce úseku mezi nádražími Hostivař a Vršovice v jihovýchodní části Prahy. Nová čtyřkolejka nahradila dvě staré tratě. Vlaky tak opouštějí původní trať včetně strašnické zastávky a stěhují se do oblasti poněkud jižněji, kde stávalo vršovické seřaďovací nádraží.
Novou trať již pokřtil konvoj drezín. Politici včetně ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) nebo pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) slavnostně otevřeli také jednu z nových zastávek v Edenu. Se svými odolnými či protiskluzovými prvky má být vzorem i pro jiná nástupiště. „Věřím, že to bude kvitováno a využíváno už od této neděle,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Po staré trati povede stezka pro pěší a cyklisty
Na nádraží Praha-Eden budou zastavovat pouze osobní vlaky a víkendový spěšný vlak na Sázavu; spěšné vlaky, které jezdí v pracovní dny, budou zastavovat až na zastávce Zahradní Město, která se ale otevře až později. Rychlíky budou nadále projíždět vše mezi Vršovicemi a Benešovem.
Nová trať se sice už oficiálně otevírá, ale dokončovací práce potrvají až do září příštího roku. Starou trať čeká na jaře vytrhání kolejí a prodej pozemků městu. „Po tom bývalém opuštěném drážním tělese povede stezka pro pěší a cyklisty,“ přiblížil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (za Praha sobě).
Trať od Českých Budějovic čeká v Praze ještě jeden takto velký projekt: oprava vinohradských tunelů. „Po dohodě se Správou železnic by se mělo s přípravou začít hned v příštím roce,“ uvedl Havlíček.