Ani čtyři dny od sesuvu svahu není hlavní železniční trať z Prahy na Plzeň plně průjezdná. Úsekem běžně projíždí desítky vlaků denně. Správa železnic teď připouští problém a snaží se udržet provoz aspoň po jedné koleji, v poničeném úseku sníženou, třicetikilometrovou rychlostí. Během sanace počítá s úplným uzavřením této tratě.
Vlakové spojení z Prahy na Plzeň stále vázne. Během sanace bude trať nejspíš zavřená úplně
Potíže odstartovaly ve čtvrtek. Na hlavní trati najel u Karlštejna do čerstvě sesunutého svahu rychlík, přičemž lokomotiva a první vůz vykolejily. K tomu se ještě trať opravuje i na jiném místě.
Kapacita tak zůstává omezená, některé vlaky musejí být nahrazovány autobusy. Část rychlíků teď končí v Berouně a cestující musejí přestupovat do autobusů. Pro spoustu z nich je to nepříjemnost.
„V současné době bychom chtěli, aby byl jednokolejný provoz co nejdéle, a až bude konkrétně docházet k odstraňování některých částí skaliska, tak budeme muset i zastavit provoz,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
K dalšímu více než hodinovému přerušení provozu došlo ještě v pátek večer, už poté, co dělníci jednu kolej zprůjezdnili. Šlo o reakci na základě oznámení, že mělo dojít k pádu dalších balvanů, uvedla Správa železnic s tím, že po podrobné prohlídce úseku se tato informace nepotvrdila.
Všechny vlaky, které nejsou závislé na elektřině, už dispečeři vedou z Prahy do Berouna po lokálce přes Rudnou.
Ještě horší to je pro nákladní dopravce. Ti si musejí ze středu na západ Čech hledat jiné, mnohem delší trasy. Kapacita na ně prakticky nezbývá. I to je následek desítky let odkládané rekonstrukce klíčové tratě.
Potíže na jihu
Také železniční trať mezi Strakonicemi a Horažďovicemi na jihu Čech zůstává kvůli odstraňování škod po bouřce stále uzavřená. Živel tam škodil v noci z pondělí na úterý. Padlé stromy poničily vedení a voda podemlela část kolejí. Předběžné náklady na nápravu škod jsou zatím v desítkách milionů korun.
Kvůli bouřce musí dělníci opravit zhruba 300 metrů trati. V těchto dnech zde odtěžují násep, který budou muset následně zpevnit. Po dokončení zde začne plánovaná výluka kvůli opravě trakčního vedení. Na hlavní železniční tah z Českých Budějovic do Plzně by se vlaky mohly vrátit 30. července.