Týmy duševního zdraví na školách by měly pomoci včas odhalovat psychické potíže dětí

Události: Týmy duševního zdraví pro školáky (zdroj: ČT24)

Po dvou letech končí testování týmů duševního zdraví na školách. Z jejich výsledků vyplynulo, že se díky nim daří včas odhalovat psychické potíže dětí, šikanu i rodinné problémy. Ministerstvo školství proto chce podobnou službu zavést po celé republice.

Ředitelé, zástupci poraden i krizových center se po dvouletém výzkumu shodli, že duševní zdraví přestává být v českých školách tabu. Jeden z takzvaných týmů duševního zdraví experti testovali například v Kutné Hoře. Týmy jsou navíc mobilní a na Kutnohorsku spolupracují s dalšími dvaceti školami. 

„Je příjemné dítěti ukázat, že je tu člověk, se kterým může mluvit každý týden. Ono potom stačí málo a ten problém se nemusí rozvinout,“ ohlíží se za testováním služby ředitelka základní školy Kamenná stezka v Kutné Hoře Andrea Melechová Ruthová. 

Díky projektu se pak ve Zruči nad Sázavou pravidelně schází ředitelka, speciální pedagožka, sociální pracovnice, zdravotní sestra i psycholog. O přestávkách za nimi chodí také děti. „Nejčastější jsou úzkosti ze školy, z kolektivu, sportů,“ přibližuje nejčastější témata hovorů tamní školní psycholožka Barbora Losenická. 

Posílení prevence proti zahlcení ordinací

Týmy na obou základních školách dosud pomohly šesti stům dětí, rodičů a učitelů. Celkem účastníci testovacího projektu poskytli přes pět tisíc konzultací.

Podle expertů by rozšíření obdobných týmů posílilo prevenci, která by zabránila náporu v psychiatrických a psychologických poradnách. „Když posílíme právě roli prevence, tak pedopsychiatr může být pouze pro nejvážnější případy, a snížíme i zátěž této profese,“ myslí si odborná garantka projektu a manažerka advokačního týmu SOFA Lenka Hečková. 

Souhlasí s ní ředitelka ZŠ ve Zruči nad Sázavou, podle které sociální pracovnice pro potřebné děti může pomoci najít i formy finanční podpory. „Pokud se dobře nastaví jiná podpůrná opatření, tak medikace není důležitá, a to je obrovská přidaná hodnota,“ doplňuje.  

Strategie ministerstva

Podle ministerstva školství by v budoucnu měly podobné týmy pomáhat po celé republice více systémově.

„Učitelé získávají pocit jistoty při práci s těmito žáky, proto bychom rádi podpořili systémovější zavedení jednotlivých týmů i do dalších regionů s vizí, že na každý kraj by vznikly zatím dva,“ avizuje  zmocněnec resortu školství pro dětské duševní zdraví Ferdinand Hrdlička. 

Menší týmy už nyní fungují například v Praze, Pardubickém nebo Královéhradeckém kraji. Nově začínají i na Šluknovsku.