Vyhlášení vítěze největší stavební zakázky v Česku posledních let nabírá zpoždění. Druhému úseku metra D podle některých pražských zastupitelů hrozí, že se nestihne plánované otevření nové linky v roce 2029. Pochybnosti o celé soutěži na tendr za 25 miliard korun má i organizace Transparency International.
Tendr na stavbu druhého úseku metra D stále nemá vítěze. Hrozí, že se projekt nestihne
Metro D je pro Česko největší stavbou za dvě dekády. V současné době se buduje první úsek z celkových čtyř. „Celá trasa by měla být otevřena a zprovozněna na konci roku 2029,“ tvrdil v roce 2022 tehdejší pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Vítěze tendru za 25 miliard korun na druhý úsek linky D ale zatím ani po pěti měsících od konce soutěže dopravní podnik nevybral. „Je potřeba si uvědomit, že se bavíme o jedné z největších infrastrukturních zakázek v ČR za poslední dobu, tam vyhodnocování nabídek může pochopitelně trvat déle,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
„V tuhle chvíli se ukazuje, že se to nestihne, aby to navázalo, a bude to stát Prahu o dost víc práce za konzervaci stavby, čerpání vody, ostrahu a tak dále,“ uvedl pražský zastupitel a člen dozorčí rady dopravního podniku Ondřej Prokop (ANO).
Zakázku prověřuje antimonopolní úřad
Roli hraje také to, že zakázku přezkoumává antimonopolní úřad. Vypsání výběrového řízení totiž napadla společnost Metrostav DIZ, která požaduje jeho zrušení.
„Je pro mě poměrně zajímavé, že firma, která si stěžuje, je firma Metrostav, která vůbec nepodala nabídku ve výběrovém řízení,“ všímá si analytik Transparency International Marek Chromý.
Do soutěže se přihlásily celkem tři subjekty. Nejlevnější nabídku podle informací ČT podalo sdružení společností ze skupiny Vinci společně s Porrem. Následuje Strabag a Subterra s Hochtiefem.
Proč podal Metrostav DIZ námitku proti soutěži, které se neúčastní, firma nechce komentovat. „K vašemu dotazu se nebudeme blíže vyjadřovat,“ sdělil mluvčí společnosti Radim Mana.
Antimonopolní úřad regulérnost soutěže posuzuje už od loňského prosince a dopravní podnik čeká s vyhlášením vítěze i na jeho verdikt. Podle úřadu je délka řízení standardní. „Úřad vede v této věci prvostupňové správní řízení na návrh společnosti Metrostav DIZ,“ konstatoval mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.
Jezdit se bude, až bude trasa kompletní
V rámci této zakázky má vzniknout úsek se třemi stanicemi. Trasa se ale zprovozní, až když budou hotové všechny čtyři úseky. „Předpokládám, že stavět bychom měli do konce roku,“ sdělil Hřib.
Konkrétní úvahy o metru D začaly už v devadesátých letech. Dopravní podnik dokončil plány v roce 2019, kdy také podal žádost o stavební povolení pro první úsek.