Cena za jeden kilometr jízdy v taxi se v Praze od února zvýší z 28 na 36 korun. Cena za minutu čekání bude namísto šesti nově sedm korun a nástupní sazba se zvýší ze 40 na 60 korun. Rozhodli o tom v pondělí pražští radní. Důvodem zdražení je, že maximální ceny stanovené v roce 2006 již nepostačují ke krytí všech nákladů provozovatele taxislužby.
Taxi v Praze podraží. Cestující za každý kilometr zaplatí osm korun navíc
Změna má provozovatelům taxi umožnit poskytovat své služby novými bezpečnými vozy, které splňující vysoké nároky na ekonomii provozu.
K tomu potřebují taxikáři dosáhnout přiměřeného zisku, což jim podle dokumentu, který projednali radní, současné ceny už neumožňují.
Oproti ceně za kilometr stanovené v roce 2006 se ta současná zvýší o 28,5 procenta, což umožní taxikářům pokrýt provozní náklady.
Ceník pro taxi-elektromobily
Nový ceník zahrnuje poprvé také regulaci cen taxislužby provozované elektromobily. Nástupní sazba pro ně bude 70 korun, čekací doba sedm korun za minutu a za kilometr jízdy cestující zaplatí maximálně 39 korun. Důvodem jiných cen než u vozů se spalovacími motory je podle materiálu vyšší cena elektromobilu splňujícího nároky na výkon taxislužby.
V minulosti část taxikářů žádala zvýšení cen v Praze svými protesty. Někteří z nich si pak v rozporu s nařízením města účtovali za jeden kilometr až 99 korun.
Kromě klasických taxi je možné v Praze využívat takzvanou alternativní taxislužbu. Zákazníci si objednávají vozy prostřednictvím aplikací a platí předem danou cenu.
Podle loňského průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu zhruba polovina Pražanů, kteří jezdí vozem taxi, vyzkoušela v posledních třech letech alternativní taxislužby. Využívají je kvůli nižší ceně přepravy, možnosti platit kartou či dostupnosti.
Proti alternativním taxíkům protestovali loni a předloni tradiční taxikáři, podle nichž jsou řidiči alternativních společností Uber či Bolt (dříve Taxify) černými taxikáři.
Sněmovna nyní jedná o novele silničního zákona, která se zabývá podmínkami provozu taxislužby. Pravidla taxislužby se tak zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxi už nejspíš nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace, také budou muset být vybavena evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. Obce asi nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů.