Kamery opět měří rychlost na jednom z rozkopaných úseků dálnice D1 a měly by se objevit i na dalších čtyřech. Automatické pokuty za překročení povolené osmdesátky zatím hrozí u Velkého Meziříčí. Podobně jako v minulých letech jde o úsekové měření. Kdo rychlost překročí, může čekat obsílku od meziříčské radnice.
Stovkou s pokutou. Na opravované D1 se opět měří rychlost
Povolenou rychlost na modernizovaných úsecích dálnice D1 podle údajů z minulých let překračuje asi jedno procento vozidel, tedy každý stý řidič, který po frekventované dálnici jede. Za běžných okolností jezdí po D1 přes Vysočinu denně přes 40 tisíc vozidel, procento tedy odpovídá asi čtyřem stovkám přestupků za den.
Úsekové měření probíhalo během modernizace dálnice již v minulých letech. Letos začalo prozatím v šestikilometrovém úseku u Velkého Meziříčí. Místní úřad také bude zaznamenané přestupky s provozovateli vozidel vyřizovat.
„V současné době máme v týmu pět zaměstnanců, kteří se věnují vyhodnocování zjištěných přestupků,“ upřesnil starosta Alexandros Kaminaras. Očekává však, že nyní vzhledem ke slabšímu provozu na dálnici budou mít úředníci méně práce.
Nejčastěji podle starosty dostávají řidiči pokutu 1000 až 2500 korun, město peníze využívá pro vylepšování své dopravní infrastruktury.
Brzy by ale chtělo ministerstvo dopravy zprovoznit kamery i v dalších čtyřech úsecích – u Mirošovic, Soutic, Humpolce a Velkého Beranova. U Velkého Beranova by mělo měření podle Kaminarase začít ve druhé polovině dubna.
Radary chrání i dělníky na stavbách, říká ministerstvo
Policisté měření rychlosti na rozkopaných částech dálnice podporují. „Nejčastější příčinou nehod v omezených úsecích je nezvládnutí rychlé jízdy, náraz do dočasných svodidel, čímž se může na hodiny zastavit provoz na daném úseku. V tomto ohledu je policie s úsekovým měřením rychlosti spokojená, protože dokáže v provozu zachytit velké množství těchto případů,“ uvedl ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Podle ministerstva radary pomáhají v zúžených úsecích zklidnit dopravu a zároveň chrání dělníky na stavbě.
Modernizace dálnice D1 letos probíhá celkem na sedmi úsecích od středočeských Mirošovic až po jihomoravské Ostrovačice. Kvůli koronaviru se práce částečně zastavily – Eurovia CS stáhla zbylé dělníky ze všech čtyř úseků, které má na starosti. Dopravní omezení ale na dálnici zůstalo, řidiči se tak musí srovnat do zúžených jízdních pruhů a dodržovat rychlostní omezení.