Zprovoznění 4. železničního koridoru z Prahy na jih Čech je o krok dál. Stavbaři slavnostně prorazili tunel Mezno v úseku Sudoměřice–Votice. Je to druhý nový tunel na nově budované dvoukolejné železniční trati. Hotový by měl být do příštího roku, vlaky jím začnou jezdit ale později.
Stavbaři prorazili tunel Mezno pro novou trať na jih Čech. Vlaky zde budou jezdit v roce 2022
Tunel se začal razit se zpožděním vloni v září, jelikož bylo nejprve potřeba vybudovat náhradní vodní zdroje pro obec Mezno, které ražba limitovala. Práce by zde měly skončit zhruba do roka, poté se budou budovat štěrkové lože nebo koleje, což bude trvat zhruba ještě další rok. Správa železnic předpokládá, že první vlaky na úsek vjedou okolo poloviny roku 2022.
Mezno je jedním ze dvou tunelů na dvacetikilometrové trati v úseku Sudoměřice–Votice. Předchozí tunel byl již dokončen. Současně se stavbou tunelu probíhají další stavby na úseku Soběslav-Doubí, dlouhém necelých devět kilometrů. Do provozu by se měl dostat ve stejnou dobu jako úsek Sudoměřice–Votice.
Zkrácení jízdy
Cena výstavby je podle náměstka ředitele Správy železnic Ondřeje Göpferta standardní. „Vyjde zhruba na 6,7 miliardy korun, což odpovídá běžné ceně infrastrukturních staveb. Stavba je financovaná z národních zdrojů a také samozřejmě z příspěvku Evropské unie,“ tvrdí Göpfert.
Trať vedoucí skrz tunel bude muset odpovídat některým stanoveným parametrům. „Z toho důvodu jsou na trati stavěny takovéto tunely a přeložky, dochází tím vlastně k napřímení a zdvoukolejnění celého úseku,“ vysvětlil.
Výstavba by měla zkrátit délku jízdy mezi jihem Čech a Prahou. Podle Göpferta půjde ale pouze o minuty. Hlavním cílem je vybudování nové trati mezi Prahou a Českými Budějovicemi. „Vzhlížíme všichni k finále, což je zhruba hodina dvacet cesty mezi Prahou a Českými Budějovicemi.“ Úsek by se měl začít budovat v roce 2022, přičemž konec výstavby se předpokládá ke konci roku 2027.