České dráhy zdraží jízdné. Od 10. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, se ceny jízdenek podle firmy zvýší v průměru o 9,5 procenta. Shodně zdraží i státní tarif OneTicket, který je možné použít i ve vlacích jiných dopravců. Dráhy zdůvodnily chystané zdražení inflací – rostoucími cenami údržby či nafty. Růstem nákladů vysvětlovaly zvýšení jízdného i loni, kdy stouplo v průměru o 15 procent.
Státní tarif i jízdenky Českých drah v prosinci o desetinu zdraží
Zdražení se týká jízdenek založených na kilometrickém tarifu. Kromě lístků pro jednotlivou jízdu to budou i traťové předplatní jízdenky. Růst cen se podle drah projeví tak, že desetikilometrová cesta vlakem, která nyní stojí beze slevy 31 korun, bude od nového jízdního řádu za 34 korun. Stokilometrová cesta zdraží ze 188 na 205 korun.
Nanejvýš o 9,5 procenta zdraží podle drah ceny zvýhodněných jízdenek, které dopravce označuje jako flexi zvýhodněné a vázané. Ty se prodávají pro konkrétní spoje a konkrétní trasy, podle drah reagují na poptávku po cestování, což se má dít dál, konkrétní míra zdražení se u nich proto bude lišit.
Všichni cestující budou za dražší jízdenky jezdit až od února příštího roku. Do 9. prosince slíbily dráhy prodávat lístky za dosavadní ceny, a to i v předprodeji, který je možný až na dva měsíce.
Zdražení ohlásily České dráhy krátce poté, co zveřejnily pololetní zprávu, podle které vykázala osobní doprava za prvních šest měsíců hrubý zisk 286 milionů korun. Přispěly k tomu tržby z prodeje jízdného 4,6 miliardy korun – o osmnáct procent vyšší než loni. Počet cestujících stoupl o šest procent na 79 milionů lidí. Celá skupina České dráhy, do které patří ČD Cargo, ČD Telematika či Výzkumný ústav železniční vykázala v pololetí miliardový hrubý zisk, zatímco loni byla po šesti měsících v miliardové ztrátě.