Přesně před rokem se na krušnohorské železnici nedaleko Perninku na Karlovarsku srazily dva osobní vlaky. Dva lidé při nehodě zemřeli a víc než dvacet dalších se zranilo. Správa železnic proto začala instalovat zabezpečovací systémy, které by měly podobným nehodám zabránit. Takto rizikových tratí je v Česku víc než osmdesát.
Před rokem se nedaleko Perninku srazily dva vlaky, k vyšší bezpečnosti mají pomoci nové systémy
Sedmého července roku 2020 krátce po třetí hodině odpolední zasahovaly jednotky integrovaného záchranného systému u jedné z nejtragičtějších nehod v Karlovarském kraji, kdy do sebe čelně narazily dva osobní vlaky. Ke srážce došlo v těžce přístupném terénu, kterých je v Krušných horách hned několik.
V lednu Drážní inspekce došla k závěru, že za nehodu mohla chyba strojvedoucího. Letos v červnu osmadvacetiletého muže obvinila policie. „V případě prokázání viny hrozí obviněnému muži trest odnětí svobody až na deset let,“ uvedla tehdy mluvčí krajské policie Eva Valtová. Strojvedoucí před výjezdem ze stanice měl totiž požádat dispečink o povolení k odjezdu.
Podle Drážní inspekce k nehodě přispělo i nedostatečné zabezpečení trati. „Je špatné, že se bezpečnost nechává pouze na jednom člověku, protože ten může selhat. V okamžiku, kdy udělá chybu, tak vesměs neexistuje zabezpečovací zařízení, které by zabránilo vzniku případné mimořádné události,“ sdělil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Bezpečnější železnice za 90 miliard korun
Na trati u Perninku Správa železnic nechala nainstalovat zjednodušené zabezpečovací zařízení. Podobné bezpečnostní prvky by postupně měly být na všech tratích typu D3. Letos přibudou na sedmi dalších tratích po celé republice. Do bezpečnosti železnic plánuje ministerstvo dopravy investovat 90 miliard korun.
„Je to systém nejmodernějšího zabezpečení železnic tak, že vlastně vlaky budou vědět s předstihem, že se blíží určité nebezpečí a budou automaticky zablokovány,“ vysvětlil ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).
S investicemi resort počítá do roku 2030. Do té doby by měly být zajištěné železniční přejezdy i lokální tratě.