Skupina deseti podvodníků vybrala od více než čtyřiceti tisíc lidí na údajnou charitu přes 64 milionů korun. Podle policie je to v Česku dosud nejrozsáhlejší případ podvodu postaveného na důvěře a solidaritě. Všem obviněným hrozí až desetileté vězení. Zakládali falešné nadace, zřídili call centra a postupně najali i několik lidí, kteří obvolávali dárce. Informovala o tom policejní mluvčí Eva Kropáčová.
Podvodníci vybrali přes 64 milionů korun na údajnou charitu
Policisté o případu informovali již loni, od té doby se výrazně rozrostl. Zdvojnásobil se počet poškozených, celková škoda se zvýšila o dvacet pět milionů a přibyl jeden obviněný. Policie totožnost poškozených zná a postupně je bude všechny kontaktovat. „V současné chvíli tedy nepotřebujeme, aby nám poškození volali a kontaktovali nás,“ sdělila mluvčí.
S podvody začali obvinění v roce 2020, založili údajnou nadaci pro nemocné a handicapované lidi. Nejprve sami obvolávali lidi ze seznamu, který získal jeden z nich v bývalém zaměstnání. Tvrdili, že zastupují nadaci a hledají dárce například na vozík pro postiženou holčičku, na rehabilitační pomůcky pro nemocného chlapečka či na vozidlo pro těžce nemocného. Případným dárcům slíbili zaslání dárků z chráněné dílny, kde tito lidé pracují, a také certifikátu o příspěvku nadaci.
Pokud někdo projevil zájem o pomoc nemocným, podvodníci mu domů poslali přes doručovací společnost balík s „dárkem“ na dobírku, za který zaplatil předem dohodnutou částku. Šlo o stovky až několik tisíc korun, které měly sloužit jako příspěvek nadaci. „Chráněná dílna byla dalším pouhým výmyslem a předměty, které jim podvodníci zasílali, nakupovali ve velkoskladech za naprosto směšné částky nebo je vyráběli sami,“ podotkla mluvčí.
Metody podvodníků
Když zjistili, že mnoho lidí v Česku je ochotných na údajné dobročinné účely přispět, pronajali si několik kanceláří, kde zřídili call centra. Najali také několik lidí, kteří měli obvolávat dárce a jako odměnu dostávali podíl z každého zaplaceného balíčku. „Jejich výdělek se tedy odvíjel od toho, kolik důvěřivých lidí přesvědčí. S vidinou vysokého výdělku neváhali a mnohdy používali metody založené na psychickém nátlaku a emocionálním vydírání,“ sdělila mluvčí.
Skupina podvodníků postupně používala databázi přibližně milionu telefonních čísel. „Najatí operátoři museli provést přibližně sto telefonátů, z nichž se jim podařilo jednoho člověka přesvědčit, aby si balíček objednal,“ popsala mluvčí.
„Nadace“ měnila jména
Během své činnosti podvodníci několikrát změnili název nadace. Byly to Nadační fond snů a nadějí, Nadační fond snů a nových nadějí nebo Nadační fond Happy Days Kids. Zřídili několik různých netransparentních účtů, které patřily jejich firmám a kde podle policie většina peněz zmizela.
Malou část peněz podvodníci skutečně použili na charitativní účely. Přes sociální sítě a webové stránky nadace to pak prezentovali veřejnosti, čímž se snažili vzbudit důvěru u dalších dárců.
Policie proto varuje, aby lidé byli obezřetní a vždy si prověřili, komu svoje peníze darují. „To se týká nejen společností volajících lidem z důvodu pomoci pro nemocné lidi, opuštěná zvířata, útulky nebo na obnovu válkou poničených oblastí, ale také pořádaných sbírek vybíraných na ulici či propagovaných prostřednictvím internetu a sociálních sítí,“ dodala Kropáčová.