Řidiči v těchto týdnech zřejmě naposledy mění dálniční kupony na čelních sklech. Od roku 2021 je nahradí elektronické známky. Zaplatit za ně sice bude možné i osobně, ale nebude se již nic nalepovat. Ke kontrole, zda je poplatek uhrazený, postačí registrační značka auta.
Odlepit a seškrábat starý, nalepit nový. Výměnám dálničních kuponů odzvonilo, příští rok již nebudou potřeba
Je to každoroční rituál, který se opakuje vždy v prosinci nebo lednu již od přelomu let 1995 a 1996 – z čelního skla auta je třeba sloupat starou dálniční známku, odstranit zbytky, které po této operaci zůstanou, a na uvolněné místo hrdě vylepit nový kupon. Letos to ale řidiči činí naposledy. Poslední nalepovací dálniční známky přestanou platit 31. ledna 2021.
Od příštího roku již nebude prokazovat uhrazení dálničního poplatku vylepený kupon, nýbrž registrační značka – tak jak je to již nyní například v Rakousku nebo na Slovensku. Poplatek bude možné zaplatit prostřednictvím internetu, ale i osobně. Ten, komu nevyhovuje přidávat dalších 1500 korun k výdajům v době Vánoc a nebude potřebovat příští zimu jezdit po dálnicích, bude moci s nákupem i nějaký čas počkat.
„Bude platit 365 dní bez ohledu, zda si ji pořídíme v půlce roku nebo na začátku,“ vylíčil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), co považuje za hlavní výhodu elektronické dálniční známky.
Ani chystaný přechod na elektronické dálniční známky nejde politicky zcela hladce. Opozice přitom nemá výhrady proti samotnému principu. „My jsme zrovna tuto změnu z opozice podporovali,“ podotkl poslanec ODS Vojtěch Munzar. Opoziční politici ale kritizují Kremlíkovo ministerstvo kvůli tomu, jak změnu připravuje. „Máme obavu, když se podíváme na mýto a podobně,“ dodal Munzar.
Podle Ondřeje Polanského (Piráti) může nastat problém například při kontrolách kvůli velkému množství výjimek. Zda majitel vozu poplatek před jízdou po dálnici uhradil, se bude zjišťovat prostřednictvím dálničních kamer. Když zaznamenají auto bez poplatku, zalarmují policii. Jenomže jsou i výjimky, které kamerami zkontrolovat nelze. Od poplatku budou osvobozena například auta používaná k dopravě tělesně postižených. Výjimka ale platí pouze tehdy, když postižená osoba autem cestuje.
Kritika se na vládu snáší i proto, že se elektronické dálniční známky zavedou až za rok. „Trvalo to sedm let. Nemyslím si, že je normální, aby to trvalo tak dlouho v době, kdy všichni mluvíme o elektronizaci, zjednodušení a podobně,“ řekl poslanec Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Koaliční politici připouštějí, že má Česko ve srovnání s jinými státy zpoždění. „Vykřikovat, že to ještě není – do jisté míry mají pravdu. Ale zaplať pánbůh, že už to je,“ konstatoval dopravní expert vládní ČSSD Jan Birke.
Elektronická dálniční známka skutečně ve střední Evropě není ničím převratným. Na Slovensku se používá již třetím rokem a podobné je to v Rakousku, byť u jižních sousedů je stále možné volit mezi elektronickou platbou a nalepovacím kuponem. V Německu se stále ještě jezdí po dálnicích bez poplatků, loni země narazila s plánem zpoplatnění dálnic od října u evropského soudu. Problém představovaly chystané daňové úlevy pro německé řidiče, které by podle soudu znamenaly, že za jízdu by platili pouze cizinci.