Novou mýtnou soutěž připravuje stát jako záložní plán

Ministerstvo dopravy v pátek zahájilo přípravy nového tendru na provoz mýtného systému. Jde o záložní plán, který by stát využil v případě, že by byla současná mýtná smlouva pravomocně zrušena. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) zároveň uvedl, že stát připravuje i další provizorní řešení, pokud by tendr nestihl dokončit včas.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ve čtvrtek zakázal plnění mýtné smlouvy mezi státem a konsorciem CzechToll/SkyToll, a to s ročním odkladem. Ministerstvo proti tomu podá rozklad.

V případném tendru by stát hledal provozovatele nového systému mýta, který bude spuštěn od prosince. Nešlo by tak o soutěž na zcela nový mýtný systém, jako tomu bylo u posledního tendru, ani o využití starého systému, který nyní provozuje Kapsch.

Ministerstvo se však podle Kremlíka připravuje i na skutečnost, že by nestihlo nový tendr připravit včas.

Na základě dosavadních zkušeností s průběhem mýtného tendru jsem hluboce přesvědčen, že se ÚOHS mýlí a že v jím stanovené době 12 měsíců objektivně nelze připravit a realizovat takto složité zadávací řízení a předat provoz mýtného systému novému provozovateli.
Vladimír Kremlík
ministr dopravy (za ANO)

Resort tedy bude vedle nového zadávacího řízení připravovat i provizorní řešení, které by vyřešilo výběr mýtného po přechodnou dobu, dokud by stát nenašel plnohodnotnou formu řešení.

Kapsch nabízí provoz stávajícího systému

Stát tak zřejmě zatím nevyužije nabídku, kterou mu v minulých dnech předložil současný správce mýta Kapsch. Rakouská firma nabídla provoz stávajícího systému pro případ, kdyby byla mýtná smlouva zrušena.

Kremlík zároveň zopakoval, že věří, že záložní plán nebude zapotřebí.

V loňském tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll. Uspělo v mýtném tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s nabídkou přes 13 miliard korun.