Nákup bojových vozidel pěchoty za více než 50 miliard korun může schválit až nová vláda po volbách. Připustil to ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO). Je to přitom nejdražší vojenský tendr v novodobé české historii. Nákup zpozdila pandemie koronaviru a taky to, že tři typy BVP zatím nemohli vyzkoušet čeští vojenští experti. Víc by se měly zapojit i české firmy.
Nová BVP za 50 miliard možná vláda nestihne schválit. Havlíček chce, aby se vyráběla v Česku
„Co se týče strategického projektu BVP, tam teď dokončujeme připomínkové řízení a očekáváme vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu,“ říká ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO). Právě ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) požaduje v nejdražším nákupu vojenské techniky v novodobé české historii větší zapojení českých firem.
Česká armáda by měla mít španělský pásový transportér ASCOD, německý Lynx nebo švédský CV- 90. Ministerstvo obrany chce, aby se do tendru minimálně ze 40 procent zapojil i český obranný průmysl. Ministerstvo průmyslu a obchodu ale žádá ještě víc.
„Chtěli bychom, aby se z toho stal průmyslový produkt, abychom ho exportovali, abychom tady zaměstnávali lidi a abychom z toho měli přidanou hodnotu,“ vysvětluje ministr Havlíček. „Každé procento ofsetu, které bude vyjednáno navíc, je jen a jen dobře. Takže mě to za prvé nepřekvapuje, za druhé bych byl velice rád, kdyby se zakázka ubírala tímto směrem,“ reaguje místopředseda poslaneckého výboru pro obranu Alexander Černý (KSČM).
Armáda vozy otestuje, vláda rozhodne nejpozději v květnu
„Informaci, že ministerstvo průmyslu a obchodu připomínkuje míru zapojení českého průmyslu, jsem přijal s velkým znepokojením, protože tento parametr je známý už dlouhou dobu,“ kritizuje naopak další místopředseda výboru Jan Lipavský (Piráti). Nejpozději začátkem května zakázku znovu projedná vláda.
„Materiál musí jít samozřejmě na vládu, předpokládám, že tam půjde s rozporem s ministerstvem průmyslu a obchodu, a uvidíme, kam se to posune,“ avizuje ministr Metnar.
Kromě míry zapojení českých firem a ceny budou rozhodující výsledky testování vozidel. „My ty zkoušky musíme udělat, protože je to de facto oboustranný závazek. To znamená závazek zadavatele i dodavatelů v rámci jednoho z nepřekročitelných požadavků,“ přibližuje manažer projektového týmu BVP ministerstva obrany Ctirad Gazda.
Testy se budou konat v Česku od konce dubna do začátku června. „Cílem je tedy přesvědčit se, že vozidla jsou na dobré cestě, aby splnila sto procent zejména našich technických požadavků,“ rozvádí Gazda.
Pak by měli výrobci BVP poslat ministerstvu obrany finální cenovou nabídku. Za 210 bojových vozidel pěchoty chce armáda zaplatit maximálně 52 miliard korun. První nová bojová vozidla pěchoty mají vojáci dostat v roce 2024, jejich dodávky pak budou pokračovat průběžně další čtyři roky.