České dráhy uspěly u Nejvyššího správního soudu (NSS), který zrušil pokutu 15,6 milionu za zneužití dominance v nákladní dopravě v letech 2006 a 2007. V té době ještě pod jednou společností fungovala osobní i nákladní doprava. Vyplývá to z úřední desky soudu. Ten případ vrátil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který musí znovu rozhodnout. NSS se bude nyní zabývat ještě pokutou 274 milionů za zneužití dominantního postavení na trhu dálkové železniční dopravy v letech 2005 až 2014. České dráhy i v tomto případě podaly kasační stížnost.
Nejvyšší správní soud zrušil pokutu 15,6 milionu pro České dráhy za zneužití dominance
„Rozhodnutí (…) se ruší a věc se vrací žalovanému k dalšímu řízení,“ stojí v rozsudku Nejvyššího správního soudu.
Dlouholetý spor se táhne od roku 2009. Dříve se vedl o pokutu 254 milionů. Definitivně jej ukončil v prosinci 2017 Nejvyšší správní soud, když zamítl kasační stížnost ÚOHS a poslal mu případ k novému rozhodnutí. Úřad poté udělil novou pokutu, tentokrát 15,6 milionu, kterou nyní NSS zrušil.
Podle ÚOHS se České dráhy provinily tím, že v letech 2006 a 2007 „bez objektivně ospravedlnitelných důvodů znevýhodňovaly společnosti SPEDIT-TRANS a (slovenská) ŠPED-TRANS Levice proti svým ostatním odběratelům železniční nákladní dopravy z řad speditérů, čímž zneužily své dominantní postavení na trhu železniční nákladní dopravy substrátů přepravovaných ve velkých objemech na území České republiky“. Tím měl dopravce porušit vnitrostátní i unijní soutěžní právo. České dráhy už dříve uvedly, že nesouhlasí s tím, že by se dopustily protizákonného jednání.
Nejvyšší správní soud se ztotožnil s námitkou Českých drah ohledně trvání správního řízení. To zahájil ÚOHS už v srpnu 2006. Podle NSS měl úřad případný delikt po tomto termínu řešit samostatně. „Pokud deliktní jednání stěžovatelky trvalo i po zahájení správního řízení a skončilo až dne 16. 9. 2007, jde již o nový skutek a potenciálně nový správní delikt,“ konstatuje NSS.
Podle soudu navíc odpovědnost Českých drah za jednání v roce 2006 zanikla, protože ÚOHS nestihl v takzvané prekluzivní lhůtě vydat pravomocné rozhodnutí o pokutě.
Pokuta přes čtvrt miliardy
Nejvyšší správní soud se nyní bude zabývat ještě kasační stížností Českých drah v případu pokuty ve výši 274 milionů. Dominantní postavení na trhu dálkové železniční dopravy podle ÚOHS České dráhy zneužily na tratích Plzeň–Most a Pardubice–Liberec, když podaly v tendru nabídky s nepřiměřeně nízkou prokazatelnou ztrátou. Ta se používá při výpočtu odpovídající kompenzace pro provozovatele veřejné dopravy.
Úřad o případu rozhodoval v roce 2018 a původně státnímu dopravci vyměřil pokutu 368 milionů korun. České dráhy podaly rozklad k tehdejšímu předsedovi úřadu Petru Rafajovi, ten sice na začátku roku 2019 rozhodnutí první instance potvrdil, pokutu ale pravomocně snížil na konečných 274 milionů korun.
Soudní spor i přesto dál pokračuje. Pokutu loni v dubnu potvrdil Krajský soud v Brně. Proti jeho rozhodnutí ale podal dopravce stížnost. „Ano, v této záležitosti České dráhy kasační stížnost podaly,“ potvrdil ČT mluvčí drah Emanuel Vittek. Doplnil, že NSS v tomto případě ještě nerozhodl.