Podle šéfky Asociace krajů Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) by kraje měly usilovat, aby v případě rozšíření mýtného na silnice I. tříd dostaly peníze z výběru mýta na opravy silnic nižších tříd. Uvedla to po setkání s předsedou Senátu Jaroslavem Kuberou (ODS). Kraje podle ní zatím neobdržely žádnou reakci na požadavek z konce dubna, aby ze zhruba 870 kilometrů silnic první třídy, na kterých má být mýto od příštího roku zavedeno, bylo přibližně 600 kilometrů s nulovou sazbou mýtného.
Kraje by podle Vildumetzové měly požadovat peníze z mýtného, aby měly na opravy silnic
„Kraje, pokud by k tomu kroku mělo dojít, by měly požadovat, aby z výběru mýta dostaly nějaké finanční prostředky na opravy silnic,“ uvedla Mračková Vildumetzová. Požadavek zdůvodnila obavami z toho, že se v případě rozšíření mýta kamionová a nákladní doprava přesune na silnice nižších tříd ve správě krajů. Záležitostí by se měla zabývat Rada Asociace krajů.
Stanovit seznam úseků s nulovou sazbou krajům umožňuje memorandum, které loni uzavřely s bývalým ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO). Ministr v memorandu slíbil, že stát bude výběr krajů respektovat. „Máme nového ministra dopravy (Vladimíra Kremlíka – za ANO), jeho první věty byly velmi rozumné. Myslím, že i tady bude ochoten naslouchat, nebude dělat ukvapená rozhodnutí,“ uvedl k tomu Kubera.
„Ministerstvo dopravy dokončuje analýzu a dokončuje sdělení svého dalšího postupu v dané věci. Já se problematikou zabývám a posuzuji věcné i právní argumenty pro následující postup ministerstva dopravy,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Mýto by nákladní vozy měly platit na úsecích Mirošovice–Mezno na silnici I/3, Praha–Jíloviště na silnici I/4, na středočeské části silnice I/16 z Mladé Boleslavi, dále na úsecích Turnov–Jičín a Opatovice–Mohelnice na silnici I/35, Hradec Králové – Pardubice na I/37, na středočeské části silnice I/38 mezi Poděbrady a Čáslaví, části silnice I/43 ze Svitav v Pardubickém kraji a na úseku Slavkov–Kožušice na I/50.
Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat o měsíc dřív. Provozovatelem bude konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Po rozšíření bude mýtný systém fungovat na celkem 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.