Když nestihnou poslanci do půlky března schválit stavbu dálnice formou PPP, bude to problém, varuje ředitel stavební firmy

12 minut
Události, komentáře: Spolupráce státu a firem
Zdroj: ČT24

Zda zbylou část dálnice D4 na Příbramsku a Písecku postaví během příštích tří let sdružení firem, které ji potom bude také na účet státu provozovat, nebo jestli se příprava dostavby vrátí o mnoho kroků zpět, je čistě na rozhodnutí Poslanecké sněmovny. Při debatě v Událostech, komentářích se na tom shodli poslanci i ředitel jedné z firem stavebního konsorcia. Zákonodárci se však obávají, že pokud budou – tak jako před Vánoci – časté mimořádné schůze, možná se k potřebnému zákonu nedostanou včas.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) ve středu poslance informoval o přípravě dostavby dálnice D4. Nebude to běžná dostavba, pro kterou si stát vybral zhotovitele, a pak přenechá dálnici v péči svých silničářů. Jde o první projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), který se dostal tak daleko, že by se mohlo za několik měsíců začít stavět.

Přesto stále není zcela jisté, že bude D4 v úseku od křižovatky se silnicí II/118 k Miroticím takto dostavěna a provozována. Rozhodující slovo nejspíše bude mít Poslanecká sněmovna, která ještě musí pro dostavbu D4 formou PPP stanovit právní rámec.

Termín je v polovině března

Že to poslanci nestihnou včas, je podle Martina Borovky – ředitele společnosti Eurovia CS, která je součástí vítězného konsorcia DIVia – největší riziko pro úspěch připravovaného partnerství veřejného a soukromého sektoru.

„Máme termín do 15. 3., kdy musí být tento projekt odsouhlasen v Poslanecké sněmovně. Jinak padá bankovní financování, které je signováno se sedmi bankami českými i mezinárodními. Potřebujeme, aby tento úvěr nevypršel. V této turbulentní době nevíme, co banky mohou udělat,“ řekl.

Poslanci připouštějí, že může být problém březnový termín stihnout. Zatím ještě zákon čeká na stanovisko hospodářského výboru. Podle Lukáše Černohorského (Piráti) však práci výborů komplikují časté mimořádné schůze kvůli covidové legislativě. „Už se stalo, že během výborového týdne jsme měli sedm mimořádných schůzí. Takže hrozí, že opravdu budeme zahlceni schůzemi a může dojít k nedodržení termínu,“ varoval.

Zpravodaj zákona Jan Bauer (ODS) však věří, že čas na schválení zákona ještě je. Hospodářský výbor již začal o návrhu jednat a 3. února by o něm měl hlasovat. „Předpokládám, že hospodářský výbor doporučí Poslanecké sněmovně usnesení a celý materiál. Přinese se to na půdu Poslanecké sněmovny někdy v průběhu února nebo března,“ očekává. Připustil však, že krátký čas na projednání „je neslabší místo“ celé plánované spolupráce.

Stát vlastní, firmy provozují

PPP má v Česku velmi dlouhou a bohatou historii, avšak pouze v rovině plánů a slibů. Patrně jako první o takovém modelu výstavby dálnic uvažovala vláda Vladimíra Špidly na počátku století. Hovořilo se o něm v souvislosti s dostavbou dálnice D1 (původně D47) i D3, ale nakonec stát tyto úvahy opustil a dálnice stavěl dále na své náklady.

V případě PPP bude stát sice vlastníkem dálnice, ale její stavbu zaplatí až dodatečně ve formě dohodnutých měsíčních plateb. Jimi uhradí firmám nejenom náklady na stavbu, ale i na provoz, který budou zajišťovat. Martin Borovka zdůraznil, že má stát dohodnuté slevy pro případ, že by se po dálnici nejezdilo, ať už kvůli tomu, že by nebyla hotová včas, nebo třeba kvůli tomu, že by zapadala sněhem. „Stát si kupuje jasnou službu za to, jak je silnice používána,“ uvedl.

Poslanec Černohorský se domnívá, že je potřeba čas na to, aby se úředníci naučili takové projekty připravovat. „Česká republika a mnoho dalších evropských zemí s tím nemá velké zkušenosti,“ poukázal. Jan Bauer považuje nynější pokus za rozhodující. „Jestli se to teď napotřetí nepovede, tak se na dlouho dobu zatáhnou nad PPP projekty temné mraky. Je to potřetí a možná naposledy,“ míní.

Podle ředitele Eurovie není již na co čekat, ale ani čeho se bát. Zdůraznil, že konsorcium, které by mohlo dostavět D4, provozuje celkem 8000 kilometrů dálnic. „Když se podíváme na východ, na Slovensku jsme před deseti lety zprovoznili 52 kilometrů dálnic a bez problémů ta dálnice funguje a slovenský stát ji využívá. Není tam žádný problém. Myslím, že i tento projekt, pokud projde Poslaneckou sněmovnou, je předurčen k úspěchu,“ řekl.

Přes všechny obavy, zda se vše stihne, má ministerstvo dopravy již představu o tom, kde by mohlo PPP využít dále. „Dovedeme si představit, že by se mohlo realizovat na D35, to znamená východní Čechy směr Mohelnice,“ nastínil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Věří, že partnerství se soukromými firmami bude „do budoucna jedna z velmi důležitých cest jak financovat“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Manévrovací prostor pro soud ohledně Čapího hnízda? Spíš žádný, říká advokát

Kauza Čapí hnízdo se znovu vrací k Městskému soudu v Praze. Odvolací senát Vrchního soudu v Praze totiž zrušil osvobozující rozsudek pro předsedu hnutí ANO Andreje Babiše a jeho někdejší spolupracovnici Janu Nagyovou. Advokát Jiří Kučera ve vysílání ČT24 popsal, co obrat znamená. Babiš i Nagyová vinu dlouhodobě odmítají a kauzu považují za politicky motivovanou.
před 7 mminutami

PŘEHLEDNĚ: Vyměněný řidičák lze od července vyzvednout i ve výdejním boxu

Kvůli výměně nebo ztrátě řidičského průkazu už nebude potřeba chodit na úřad. Od července si lidé budou moci nechat doručit řidičský průkaz do některého z deseti tisíc výdejních boxů a dalších výdejních míst. Doposud bylo nutné řidičák vyzvednout v jednom z 206 úřadů obcí s rozšířenou působností. Nadále bude i možné nechat si doručit vyměněný průkaz bezplatně na vybraný úřad obce s rozšířenou působností.
13:29Aktualizovánopřed 24 mminutami

Označení identity lidí v bitcoinové kauze může ohrozit trestní řízení, uvedla Decroix

Lhůta pro podání nabídek na provedení auditu v objasňování bitcoinové kauzy končí v úterý večer, půjde o zakázku malého rozsahu, řekla ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) s tím, že se bude snažit vybrat auditora co nejdříve. K možnému deanonymizování časové osy kauzy šéfka resortu zmínila, že podle přípisu vrchního státního zástupce Radima Dragouna by označení identity lidí v bitcoinové kauze mohlo ohrozit účel trestního řízení.
12:59Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Vyhrožování ze strany diktátorských režimů musíme brát vážně, říká Bartošek

„Musíme velmi pozorně poslouchat totalitní režimy, protože ony to, co říkají, tak udělají. Jako když (ruský vládce Vladimir) Putin říkal, že Ukrajina nemá právo na existenci a napadl ji. Stejně tak Írán říká, že Izrael nebude existovat,“ prohlásil v Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Bartošek (KDU-ČSL). Pevně věří, že prezident USA Donald Trump má kolem sebe kvalitní lidi a odborníky, kterým bude ochoten naslouchat. Po otázce ohledně zvyšování výdajů na obranu se nechal slyšet, že „každý, kdo zpochybňuje obranyschopnost republiky, zrazuje zemi a jde proti jejím zájmům“.
před 1 hhodinou

„Způsobilý bez výjimek.“ Prezident Pavel zveřejnil lékařskou zprávu

Prezident Petr Pavel absolvoval preventivní zdravotní prohlídku. V posudku, který zveřejnil na webu odbor komunikace jeho kanceláře, se píše, že je způsobilý k vykonávání všech povinností bez výjimek. Zprávu vypracoval bývalý ředitel Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN) Miroslav Zavoral, který pečoval také o zdraví Pavlova předchůdce Miloše Zemana.
před 2 hhodinami

Reportéři ČT: Na liberecké radnici se prý rozrostl „ucelený systém korupce“

Vyostřená zastupitelstva a hádky o to, kdo co vlastně zavinil a kdo by za to měl nést zodpovědnost. Tak to v poslední době občas vypadá na liberecké radnici. Policie pokračuje ve vyšetřování případu, v rámci kterého politici údajně ovlivňovali rozhodování ve prospěch některých firem. Loni musel ve funkci skončit náměstek primátora za ODS. Nedávno policie obvinila dalšího náměstka primátora zvoleného za ANO. A také musel skončit. Pro Reportéry ČT točil Petr Vodseďálek.
před 3 hhodinami

Spor o „Hradčany Krkonoš“ se stal politickým tématem

Luční bouda patří k ikonám Krkonoš. Na hřebenech stojí po staletí a vždy byla pro turisty vyhledávanou zastávkou. Teď jsou ale její dveře pro kolemjdoucí zavřené. Majitelé boudy si stěžují, že je šikanují pracovníci národního parku. Jeho vedení se brání, že jen dělá to, co mu ukládá zákon. Vadí hlavně intenzita dopravy v nejpřísněji chráněných oblastech. V zákulisí to vypadá, že v tomto boji jde o mnohem víc. Spor se totiž dostává i do politiky. Někteří starostové říkají, že chtějí více chránit lidi, kteří v oblasti žijí. Rozruch mezi ochránci přírody zase vzbudily návrhy poslanců, které výrazně oklešťují pravomoci národních parků. Pro Reportéry ČT točil Tomáš Vlach.
před 8 hhodinami

Bouřky zaměstnaly hasiče v mnoha krajích

Hasiči napříč kraji zasahovali kvůli bouřkám od pondělního večera u několika set různých případů. Nejvíce výjezdů zaznamenali v Jihočeském kraji, kde řešili hned 179 případů. Nejčastěji odstraňovali popadané stromy a větve nebo čerpali vodu. Kvůli popadaným stromům někde také nejezdily vlaky, většinou na Šumavě a na Liberecku.
09:20Aktualizovánopřed 8 hhodinami
Načítání...