Když nestihnou poslanci do půlky března schválit stavbu dálnice formou PPP, bude to problém, varuje ředitel stavební firmy

12 minut
Události, komentáře: Spolupráce státu a firem
Zdroj: ČT24

Zda zbylou část dálnice D4 na Příbramsku a Písecku postaví během příštích tří let sdružení firem, které ji potom bude také na účet státu provozovat, nebo jestli se příprava dostavby vrátí o mnoho kroků zpět, je čistě na rozhodnutí Poslanecké sněmovny. Při debatě v Událostech, komentářích se na tom shodli poslanci i ředitel jedné z firem stavebního konsorcia. Zákonodárci se však obávají, že pokud budou – tak jako před Vánoci – časté mimořádné schůze, možná se k potřebnému zákonu nedostanou včas.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) ve středu poslance informoval o přípravě dostavby dálnice D4. Nebude to běžná dostavba, pro kterou si stát vybral zhotovitele, a pak přenechá dálnici v péči svých silničářů. Jde o první projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), který se dostal tak daleko, že by se mohlo za několik měsíců začít stavět.

Přesto stále není zcela jisté, že bude D4 v úseku od křižovatky se silnicí II/118 k Miroticím takto dostavěna a provozována. Rozhodující slovo nejspíše bude mít Poslanecká sněmovna, která ještě musí pro dostavbu D4 formou PPP stanovit právní rámec.

Termín je v polovině března

Že to poslanci nestihnou včas, je podle Martina Borovky – ředitele společnosti Eurovia CS, která je součástí vítězného konsorcia DIVia – největší riziko pro úspěch připravovaného partnerství veřejného a soukromého sektoru.

„Máme termín do 15. 3., kdy musí být tento projekt odsouhlasen v Poslanecké sněmovně. Jinak padá bankovní financování, které je signováno se sedmi bankami českými i mezinárodními. Potřebujeme, aby tento úvěr nevypršel. V této turbulentní době nevíme, co banky mohou udělat,“ řekl.

Poslanci připouštějí, že může být problém březnový termín stihnout. Zatím ještě zákon čeká na stanovisko hospodářského výboru. Podle Lukáše Černohorského (Piráti) však práci výborů komplikují časté mimořádné schůze kvůli covidové legislativě. „Už se stalo, že během výborového týdne jsme měli sedm mimořádných schůzí. Takže hrozí, že opravdu budeme zahlceni schůzemi a může dojít k nedodržení termínu,“ varoval.

Zpravodaj zákona Jan Bauer (ODS) však věří, že čas na schválení zákona ještě je. Hospodářský výbor již začal o návrhu jednat a 3. února by o něm měl hlasovat. „Předpokládám, že hospodářský výbor doporučí Poslanecké sněmovně usnesení a celý materiál. Přinese se to na půdu Poslanecké sněmovny někdy v průběhu února nebo března,“ očekává. Připustil však, že krátký čas na projednání „je neslabší místo“ celé plánované spolupráce.

Stát vlastní, firmy provozují

PPP má v Česku velmi dlouhou a bohatou historii, avšak pouze v rovině plánů a slibů. Patrně jako první o takovém modelu výstavby dálnic uvažovala vláda Vladimíra Špidly na počátku století. Hovořilo se o něm v souvislosti s dostavbou dálnice D1 (původně D47) i D3, ale nakonec stát tyto úvahy opustil a dálnice stavěl dále na své náklady.

V případě PPP bude stát sice vlastníkem dálnice, ale její stavbu zaplatí až dodatečně ve formě dohodnutých měsíčních plateb. Jimi uhradí firmám nejenom náklady na stavbu, ale i na provoz, který budou zajišťovat. Martin Borovka zdůraznil, že má stát dohodnuté slevy pro případ, že by se po dálnici nejezdilo, ať už kvůli tomu, že by nebyla hotová včas, nebo třeba kvůli tomu, že by zapadala sněhem. „Stát si kupuje jasnou službu za to, jak je silnice používána,“ uvedl.

Poslanec Černohorský se domnívá, že je potřeba čas na to, aby se úředníci naučili takové projekty připravovat. „Česká republika a mnoho dalších evropských zemí s tím nemá velké zkušenosti,“ poukázal. Jan Bauer považuje nynější pokus za rozhodující. „Jestli se to teď napotřetí nepovede, tak se na dlouho dobu zatáhnou nad PPP projekty temné mraky. Je to potřetí a možná naposledy,“ míní.

Podle ředitele Eurovie není již na co čekat, ale ani čeho se bát. Zdůraznil, že konsorcium, které by mohlo dostavět D4, provozuje celkem 8000 kilometrů dálnic. „Když se podíváme na východ, na Slovensku jsme před deseti lety zprovoznili 52 kilometrů dálnic a bez problémů ta dálnice funguje a slovenský stát ji využívá. Není tam žádný problém. Myslím, že i tento projekt, pokud projde Poslaneckou sněmovnou, je předurčen k úspěchu,“ řekl.

Přes všechny obavy, zda se vše stihne, má ministerstvo dopravy již představu o tom, kde by mohlo PPP využít dále. „Dovedeme si představit, že by se mohlo realizovat na D35, to znamená východní Čechy směr Mohelnice,“ nastínil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Věří, že partnerství se soukromými firmami bude „do budoucna jedna z velmi důležitých cest jak financovat“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 9 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 9 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 14 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 14 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 23 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...