Když nestihnou poslanci do půlky března schválit stavbu dálnice formou PPP, bude to problém, varuje ředitel stavební firmy

12 minut
Události, komentáře: Spolupráce státu a firem
Zdroj: ČT24

Zda zbylou část dálnice D4 na Příbramsku a Písecku postaví během příštích tří let sdružení firem, které ji potom bude také na účet státu provozovat, nebo jestli se příprava dostavby vrátí o mnoho kroků zpět, je čistě na rozhodnutí Poslanecké sněmovny. Při debatě v Událostech, komentářích se na tom shodli poslanci i ředitel jedné z firem stavebního konsorcia. Zákonodárci se však obávají, že pokud budou – tak jako před Vánoci – časté mimořádné schůze, možná se k potřebnému zákonu nedostanou včas.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) ve středu poslance informoval o přípravě dostavby dálnice D4. Nebude to běžná dostavba, pro kterou si stát vybral zhotovitele, a pak přenechá dálnici v péči svých silničářů. Jde o první projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), který se dostal tak daleko, že by se mohlo za několik měsíců začít stavět.

Přesto stále není zcela jisté, že bude D4 v úseku od křižovatky se silnicí II/118 k Miroticím takto dostavěna a provozována. Rozhodující slovo nejspíše bude mít Poslanecká sněmovna, která ještě musí pro dostavbu D4 formou PPP stanovit právní rámec.

Termín je v polovině března

Že to poslanci nestihnou včas, je podle Martina Borovky – ředitele společnosti Eurovia CS, která je součástí vítězného konsorcia DIVia – největší riziko pro úspěch připravovaného partnerství veřejného a soukromého sektoru.

„Máme termín do 15. 3., kdy musí být tento projekt odsouhlasen v Poslanecké sněmovně. Jinak padá bankovní financování, které je signováno se sedmi bankami českými i mezinárodními. Potřebujeme, aby tento úvěr nevypršel. V této turbulentní době nevíme, co banky mohou udělat,“ řekl.

Poslanci připouštějí, že může být problém březnový termín stihnout. Zatím ještě zákon čeká na stanovisko hospodářského výboru. Podle Lukáše Černohorského (Piráti) však práci výborů komplikují časté mimořádné schůze kvůli covidové legislativě. „Už se stalo, že během výborového týdne jsme měli sedm mimořádných schůzí. Takže hrozí, že opravdu budeme zahlceni schůzemi a může dojít k nedodržení termínu,“ varoval.

Zpravodaj zákona Jan Bauer (ODS) však věří, že čas na schválení zákona ještě je. Hospodářský výbor již začal o návrhu jednat a 3. února by o něm měl hlasovat. „Předpokládám, že hospodářský výbor doporučí Poslanecké sněmovně usnesení a celý materiál. Přinese se to na půdu Poslanecké sněmovny někdy v průběhu února nebo března,“ očekává. Připustil však, že krátký čas na projednání „je neslabší místo“ celé plánované spolupráce.

Stát vlastní, firmy provozují

PPP má v Česku velmi dlouhou a bohatou historii, avšak pouze v rovině plánů a slibů. Patrně jako první o takovém modelu výstavby dálnic uvažovala vláda Vladimíra Špidly na počátku století. Hovořilo se o něm v souvislosti s dostavbou dálnice D1 (původně D47) i D3, ale nakonec stát tyto úvahy opustil a dálnice stavěl dále na své náklady.

V případě PPP bude stát sice vlastníkem dálnice, ale její stavbu zaplatí až dodatečně ve formě dohodnutých měsíčních plateb. Jimi uhradí firmám nejenom náklady na stavbu, ale i na provoz, který budou zajišťovat. Martin Borovka zdůraznil, že má stát dohodnuté slevy pro případ, že by se po dálnici nejezdilo, ať už kvůli tomu, že by nebyla hotová včas, nebo třeba kvůli tomu, že by zapadala sněhem. „Stát si kupuje jasnou službu za to, jak je silnice používána,“ uvedl.

Poslanec Černohorský se domnívá, že je potřeba čas na to, aby se úředníci naučili takové projekty připravovat. „Česká republika a mnoho dalších evropských zemí s tím nemá velké zkušenosti,“ poukázal. Jan Bauer považuje nynější pokus za rozhodující. „Jestli se to teď napotřetí nepovede, tak se na dlouho dobu zatáhnou nad PPP projekty temné mraky. Je to potřetí a možná naposledy,“ míní.

Podle ředitele Eurovie není již na co čekat, ale ani čeho se bát. Zdůraznil, že konsorcium, které by mohlo dostavět D4, provozuje celkem 8000 kilometrů dálnic. „Když se podíváme na východ, na Slovensku jsme před deseti lety zprovoznili 52 kilometrů dálnic a bez problémů ta dálnice funguje a slovenský stát ji využívá. Není tam žádný problém. Myslím, že i tento projekt, pokud projde Poslaneckou sněmovnou, je předurčen k úspěchu,“ řekl.

Přes všechny obavy, zda se vše stihne, má ministerstvo dopravy již představu o tom, kde by mohlo PPP využít dále. „Dovedeme si představit, že by se mohlo realizovat na D35, to znamená východní Čechy směr Mohelnice,“ nastínil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Věří, že partnerství se soukromými firmami bude „do budoucna jedna z velmi důležitých cest jak financovat“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...