Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce odejít z vlády. Již se dohodl s premiérem Andrejem Babišem (ANO), který by také měl stanovit, kdy přesně ministr skončí. Ačkoli se spekulovalo o Ťokově odvolání z vlády, ten zdůraznil, že jde o dobrovolný odchod, ke kterému se chystal již od ledna. Zároveň obvinil společnost Kapsch, že se ho snažila oslabit.
Dan Ťok skončí ve vládě. Kritiku odmítá, cítil, že se ho snažil oslabit Kapsch
„Dlouhodobě chci z vlády pryč, už nechci být v politice. Už jsem se na tom dohodl s panem premiérem,“ řekl Dan Ťok serveru Novinky.cz, který informaci přinesl jako první. Dodal, že se s Babišem dohodli, že svůj úmysl odejít nebude nikde potvrzovat. „Ale mám pocit, že ta dohoda vypršela a je všechno venku,“ podotkl. Politice se dále již nechce věnovat.
Ťok upřesnil, že demisi podal již v lednu, Andrej Babiš ji ale tehdy nepřijal. „Teď nechávám na panu premiérovi, ať udělá aranžmá,“ řekl. Svůj konec vysvětlil únavou „z útoků, které jsou na mě, a z věcí, které se řešily mimo“. „Musím říct, že i po vyšetřování policie se potvrdil můj názor, že někdo pracoval na tom, aby byl slabý ministr a aby mohl dělat mýto způsobem, kterým ho dělat chtěl,“ řekl. Upřesnil, že si myslí, že se o oslabení ministra snažila společnost Kapsch, která provozuje mýtný systém, ale v novém tendru neuspěla.
Dan Ťok je nejdéle sloužícím ministrem dopravy v historii samostatného Česka, úřad zastával ve třech vládách – Sobotkově a obou Babišových. Jmenován byl 4. prosince 2014, nahradil Antonína Prachaře (ANO), který po necelém roce na ministerstvu rezignoval. Ťok se tak stal desátým šéfem resortu za posledních šest let.
Kdo teď na ministerstvo přijde, Dan Ťok neví a nemá ambici svého nástupce navrhnout. „Jsem přesvědčen, že svému nástupci přenechám mnohem méně problémů, než jsem zdědil já,“ poznamenal. Zváží ještě, zda se vzdá rovněž svého poslaneckého mandátu.
Ve funkci čelil Dan Ťok opakovaně kritice, že se otevírá příliš málo nových úseků dálnic, například loni to byly necelé čtyři kilometry a šlo jen o jednu dálnici. Sám Ťok kritiku odvracel s tím, že za předcházejících ministrů se stavby řádně nepřipravovaly a upozorňoval, že v jeho éře se naopak leccos začalo stavět. V současnosti se budují například dlouhé úseky dálnic D3, D11 nebo D35. Za jeho působení se zrekonstruovalo nebo otevřelo zhruba 80 kilometrů dálnic, třeba ve směru na Ústí nad Labem nebo Hradec Králové.
Jako svoji chybu připustil končící ministr především to, že se dlouhodobě nedaří odstranit všechny billboardy od dálnic. „Měl jsem být více ostražitý v tom, co jsem sliboval, protože jsem slíbil, že bude akce kulový blesk vůči billboardům. A vůbec jsem si neuvědomil, že to nemusí vyjít, protože jsme se drželi v zákoně. Těch útoků, aby se tato pasáž zrušila, bylo hodně. A pak jsem říkal, že je vyhráno. Ale není – dokud je u silnice poslední billboard, který tam nemá být,“ zhodnotil Ťok.
V době, kdy byl Ťok v úřadu, dokončilo ministerstvo také tendr na nového provozovatele mýtného systému, byť i kvůli jeho zdlouhavé přípravě čelil ministr kritice. Loňské dokončení tendru ale považuje Ťok za svůj úspěch.
Koncem loňského roku zkomplikovaly jeho situaci také problémy se zpožděním při modernizaci dálnice D1, které přispěly ke kolapsu dopravy, když nasněžilo.
Opoziční kritika neutichá. Že setrval ve funkci tak dlouho, nelze rozumně vysvětlit, míní Fiala
Poté, co Ťok připustil, že skončí ve vládě, řekl předseda nejsilnější opoziční strany ODS Petr Fiala, že šlo vesměs o neúspěšného ministra. Připomněl aktuální kauzu kolem antimonopolního úřadu, ve které figuruje také místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek. Ten sám řekl, že v době, kdy se vybíral nový provozovatel mýtného systému, jednal s jeho současným provozovatelem Kaspchem. Ťok o tom nevěděl.
„Ministr Ťok byl nejdéle sloužícím ministrem dopravy. Ale neúspěšným. Jeho setrvání ve funkci po tak dlouhou dobu lze těžko rozumně vysvětlit. Otázka také je, co vlastně řídil. Kauza kolem Kapsche ukazuje, že o dopravě jednali úplně jiní lidé z ANO,“ uvedl Fiala na sociální síti.
Podle předsedy KDU-ČSL Marka Výborného jsou politickým odkazem Dana Ťoka „problémy s tendrem na mýto, soustavné kolapsy D1, stav na železnici“. Domnívá se, že ministr „nezvládá řídit svůj resort“.
„Každý, kdo jezdí po dálnici D1 a zažívá tam to, co zažívá, musí mít z rozhodnutí pana ministra radost. Věřím, že premiér najde do čela resortu někoho mnohem lepšího,“ komentoval Ťokův odchod předseda STAN Petr Gazdík.
Také komunisté, kteří Babišovu vládu podpořili, měli vůči Ťokovi námitky. „Jeho působení vnímám velmi problematicky. Jenom si vezměte problémy s D1, havárie na dráze, docela nekoncepční věci, které jsou tady, současný stav ČSA…,“ vyjmenoval předseda KSČM Vojtěch Filip.
Dan Ťok hovořil o svém možném konci již dříve. Když první vláda Andreje Babiše nezískala důvěru a Babiš sestavoval druhý kabinet, dal Ťok najevo, že by v něm již nechtěl být. Nakonec však zůstal. Sám premiér ho ale kritizoval třeba za slabou mediální prezentaci, nedostatečnou „akčnost“ a vyčítal mu, že není dost důrazný.
V pondělí ale premiér Babiše prohlásil, že Ťok se nemá za co stydět. Odvedl podle něj „strašně“ práce včetně kroků proti korupci či transparentního výběru provozovatele mýtného systému.
Ťok resort stabilizoval, hodnotí odborníci
Odborníci Ťokovi zase vyčítají, že se mu nepodařilo rychle odstranit billboardy od dálnic, což jako svoji chybu vnímá i samotný ministr. Stejně jako on ale vidí jeho úspěch ve stabilizaci resortu. „V práci Daniela Ťoka coby ministra dopravy vidíme negativa i dílčí pozitiva. Infrastruktura se buduje velmi pomalu, stavba dálnic se neustále odsouvala. Stejně tak negativně hodnotíme problémy kolem veřejné soutěže na mýtný systém. Pozitivně ale vnímáme, že se ministerstvu dopravy opakovaně podařilo zajistit dostatek financí na rekonstrukce silnic nižších tříd nebo celkovou stabilitu resortu,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.
Stabilita, kterou ministr znamenal, umožnila podle tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíře potřebné legislativní změny, které při častém střídání ministrů nebyly možné. Projevilo se to podle něho i ve zklidnění situace ve společnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a přinese to i viditelnější výsledky ve výstavbě infrastruktury.
Bude Ťok sám? S Novákovou Babiš nemluvil
V blízké budoucnosti by mohli vládu kromě něj opustit i další členové. Spekuluje se, že by premiér Babiš mohl nahradit i ministryni průmyslu a obchodu Martu Novákovou (za ANO) nebo ministra spravedlnosti Jana Kněžínka (za ANO). Nováková sama ještě neví, co ji čeká. „Je to na panu premiérovi, jak se rozhodne,“ uvedla a dodala, že s ní o setrvání ve vládě Babiš nehovořil.
Jasněji by mohlo být ve středu, kdy se Babiš sejde s prezidentem Milošem Zemanem, aby možné změny ve vládě probrali. Ani jméno Ťokova nástupce nechtěl Babiš před schůzkou s prezidentem upřesnit.
Šedesátiletý rodák z Uherského Hradiště vystudoval Fakultu strojního inženýrství na VUT v Brně a zprvu pracoval jako konstruktér a později v manažerských pozicích v První brněnské strojírně. Odcházel z ní jako generální ředitel, v 90. letech a minulém desetiletí pracoval v obdobných pozicích i v dalších firmách – ABB Energetických systémech, české a slovenské pobočce Alstomu, Jihomoravské plynárenské, KKCG a nakonec ve stavební společnosti Skanska. Odtud pak koncem roku 2014 odešel na ministerstvo dopravy.
Jako nástupce Antonína Prachaře (ANO) si Dana Ťoka vybral tehdejší vicepremiér a předseda koaličního hnutí ANO Andrej Babiš. Ťok přišel do úřadu v situaci, kdy se nedařilo vypsat tendr na nového provozovatele mýtného systému a také v době, kdy předchozí politická a personální rozhodnutí zkomplikovala přípravu nových staveb na ŘSD.
V době ministerského působení Dana Ťoka ministerstvo výběr provozovatele mýtného systému dokončilo, pokračovala modernizace dálnice D1 zahájená již za ministra Zbyňka Stanjury. Začala příprava nových staveb, otevírání nových úseků šlo však pouze pomalu. Přesto se v éře Dana Ťoka podařilo zprovoznit dálnici D8 v celé délce a také dálnici D11 až do Hradce Králové. V době, kdy byl Ťok ministrem dopravy, proběhlo také přeznačení většiny rychlostních silnic na dálnice, čímž se formálně výrazně prodloužila dálniční síť.