Centrální dispečink odtahů zatím nevznikne. Antimonopolní úřad výběrové řízení vypsané Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) označil za diskriminační a zrušil ho. Přihlásil se jen Ústřední automotoklub. Tendr pak napadly dvě další asistenční služby.
Centrální dispečink odtahů by řešil průtahy při odstraňování nehod. Antimonopolní úřad ale tendr zrušil
Centrální dispečink odtahů měl vyřešit zdlouhavost při odstraňování nehod. To totiž na každém úseku dálnic zajišťují různé odtahové společnosti, které podle ŘSD nemají k dispozici vždy potřebnou techniku. Kdyby vše řešil jeden subjekt, problémy by odpadly.
Do tendru se jako jediný přihlásil Ústřední automotoklub (ÚAMK) s tím, že má dohodu na spolupráci s dalšími téměř čtyřmi sty subjekty a k dispozici speciální systém pro identifikace problémů na silnicích.
„To znamená naprosto přesně identifikovat zásah, kde je, jakou techniku je potřeba odeslat, odkud je ji potřeba odeslat. A ne čekat, až někdo stáhne jeřáb ze stavby a pošle ho tam,“ vysvětluje Ivan Ivančo z ÚAMK.
Automotoklub vychází z rakouského modelu. Při nehodách nebo poruše vozů tamní centrální dispečink využívá digitální data aut nebo reaguje pomocí aplikace.
Odtahy je třeba vyřešit do konce roku
Vypsaný tendr ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil. „Došlo k bezdůvodnému omezení hospodářské soutěže, neboť někteří dodavatelé nemuseli být schopni nabídnout zadavateli všechna plnění, jež byla do předmětu zahrnuta,“ stojí v odůvodnění.
ŘSD se zrušením nesouhlasí, neuspělo ale ani s rozkladem. „Není to první ani poslední výběrové řízení, které bylo připraveno ze strany ŘSD a bylo posléze zrušeno,“ upozorňuje ředitel organizace Radek Mátl.
Odtahy ale bude muset ŘSD do konce roku vyřešit. V prosinci totiž vyprší smlouvy s dosavadními společnostmi.