Nákladní železniční dopravce ČD Cargo převzal poslední ze 78 lokomotiv, které mu dovybavila ČD Telematika evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Provoz vlaků pod dohledem ETCS bude v Česku ve větším rozsahu zahájen od roku 2025, hlavně na páteřních koridorových tratích. Poslední lokomotivu z tříleté zakázky za několik stovek milionů korun převzal dopravce v Plzni, protože vozidla testuje na koridoru Cheb–Plzeň, kde už Správa železnic (SŽ) vybavila zabezpečovací elektronikou také trať, řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
ČD Cargo převzalo poslední modernizovanou lokomotivu se zabezpečením ETCS
Zmodernizovaných je 78 elektrických lokomotiv řady 163 a 363 vyrobených v plzeňské Škodovce. Patří mezi klíčová hnací vozidla nákladního dopravce. ČD Telematika spolu s AŽD Praha vozidla dovybavila palubní jednotkou ETCS. „Úspěšně jsme dokončili rozsáhlou a svým způsobem průkopnickou zakázku na české železnici,“ řekl Tomáš Businský z ČD Telematiky.
„Máme tak 78 velmi perspektivních lokomotiv připravených pro výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS, který v ČR bude ve větším rozsahu zahájen od roku 2025,“ sdělil Tóth.
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ocenil, že české firmy dostaly příležitost podílet se na budování ETCS. „Je to věc velmi důležitá pro ekonomiku, zaměstnanost a odborně technický růst specialistů. Díky této příležitosti a nabytým zkušenostem se budeme moci zapojit do výběrových řízení také v dalších zemích,“ řekl.
ČD Telematika bude zajišťovat i servis
Pro ČD Telematiku je to podle jejího šéfa představenstva Jana Hobzy dosud největší zakázka pro ČD Cargo. „Většinu zakázek máme pro České dráhy, konkrétně šest, jde o stovky lokomotiv. Všechny jsou cílené na rok 2025,“ uvedl.
Podle Hobzy je nejdelším procesem schvalování každého typu lokomotivy u Evropské železniční agentury (ERA). „Jsme před uzavřením zakázky na Slovensku a doufáme, že se posuneme i do Polska,“ uvedl. Pro ČD Telematiku bude v dalších letech důležitý také servis systémů.
„ETCS má palubní displejovou jednotku, ve spodku vlaku jsou velké komponenty, které monitorují dráhu. Vyhodnocuje rychlost, stav trati i lokomotivy. Plus je tam anténa, protože to celé komunikuje přes GSM-R (bezdrátová komunikace). Je to kombinace telekomunikace, IT a technologické infrastruktury, která je pod lokomotivou. Je to velké řešení,“ uvedl Hobza.
Od roku 2025 už jenom s ETCS
Česko plánuje od ledna 2025 zavedení takzvaného výhradního provozu pod ETCS na vybraných páteřních koridorech. Znamená to, že na tyto tratě už nebudou mít přístup hnací vozidla bez palubních jednotek ETCS. „Pomůže to i na ostatních tratích. Tímto způsobem budeme schopni na drahách zhustit a zrychlit provoz, což je obrovská výhoda pro SŽ, pro všechny operátory i pro občany. Na důležitých tratích budeme schopni jezdit rychleji a víc za sebou,“ uvedl Hobza.
„Jasným přínosem je bezpečnost. Lokomotivu bude moci zastavit systém, nikoli jenom člověk. Velmi významné je také zvýšení kapacity provozu na tratích vybavených ETCS,“ popsal Tóth. Podle něj šlo o zakázku za vyšší stovky milionů korun, mírně přes polovinu jde z evropské dotace.
„V ověřovacím provozu už jezdí 35 lokomotiv a zatím velmi dobře komunikují s infrastrukturou, kde to se SŽ teď testujeme,“ řekl. ČD Cargo má zhruba 700 lokomotiv, z toho po polovině elektrických a dieselových. Vybavení ETCS byl měla mít polovina strojů do roku 2025, zbytek do roku 2030.