Za pád Boeingu 737 MAX v Indonésii může výrobce, piloti a údržba, oznámili vyšetřovatelé

Loňskou nehodu letounu Boeing 737 MAX v Indonésii způsobily technické problémy stabilizačního systému, špatný výcvik pilotů a nedostatečná údržba stroje. Uvedli to indonéští vyšetřovatelé ve zprávě, která byla v pátek zveřejněna. Stroj indonéské letecké společnosti Lion Air se 189 lidmi na palubě se loni v říjnu zřítil do Jávského moře.

Odstavená letadla Boeing 737 MAX na mezinárodním letišti Grant County u Mosesova jezera ve Washingtonu
Zdroj: Reuters Autor: Lindsey Wasson

Letadlo, které odstartovalo 29. října z indonéské metropole Jakarty do letoviska u ostrova Sumatra, havarovalo krátce po startu. Při tragédii zemřeli všichni cestující i posádka.

Indonéský národní výbor pro bezpečnost dopravy ve své závěrečné zprávě uvedl, že letoun společnosti Lion Air mířící z Jakarty na Sumatru spadl proto, že piloti nebyli informováni o softwarovém problému stabilizačního systému MCAS v letounech MAX a nevěděli, jak na ně mají rychle reagovat.

Kvůli vadnému senzoru automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal stroj do střemhlavého letu a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.

Vinu nese i druhý pilot a technici

Vyšetřování odhalilo i sérii dalších pochybení. „Podle toho, co víme, přispělo k nehodě devět různých věcí. Kdyby jedna z nich nenastala, možná by k nehodě nedošlo,“ uvedl vyšetřovatel Nurcahyo Utomo.

Podle vyšetřovací zprávy nese zčásti na nehodě vinu i druhý pilot, který krátce před pádem stroje nedokázal v letové příručce najít, jak udržet nad letadlem kontrolu, či provést kroky, které si měl již dříve zapamatovat. Podle zprávy druhý pilot vykazoval špatné výsledky i při výcviku. Problémy byly shledány rovněž v komunikaci mezi prvním a druhým pilotem.

Technici společnosti Lion Air se ve zprávě dočkali kritiky, že vadný stabilizační systém podle všeho při instalaci netestovali. Firma Lion Air navíc měla zakázat další lety Boeingu 737 MAX poté, co se tento stroj potýkal s problémy při předchozích čtyřech příležitostech, včetně cesty z ostrova Bali do Jakarty den před osudným letem.

Po dalším neštěstí Boeing letadla uzemnil

Pět měsíců po stroji Lion Air se zřítil další Boeing 737 MAX, který patřil společnosti Ethiopian Airlines. Na palubě letu, jenž startoval z etiopské metropole Addis Abeby, bylo 157 lidí a ani z nich nikdo nehodu nepřežil. V reakci na neštěstí v Etiopii byla v březnu všechna letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu, odstavena po celém světě z provozu.

Firma Boeing uvedla, že v reakci na doporučení indonéských vyšetřovatelů přijme odpovídající kroky.